Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Segway KickScooter P65

El-sparkesykkel i tungvektsklassen

Segway KickScooter P65 er laget i klippesolid kvalitet, og leverer en fremragende kjøreopplevelse og høy sikkerhet. Men den er stor, tung og dyr, og er derfor kun for de aller mest dedikerte.

Skrevet av / 13.05.23 - 09:13
Segway KickScooter P65
Rasmus Elm Rasmussen

Segway KickScooter P65 er en sparkesykkel av en annen støpning enn Xiaomi Mi Scooter 3. En betydelig kraftigere støpning. Vekten er dobbelt så høy – vi nærmer oss tretti kilo – og konstruksjonen så bastant at betegnelsen sparkesykkel føles feilplassert. I motsetning til Xiaomis modell ligner den ikke noe noen kunne finne på å skubbe fremover med benkraft. Det er et rendyrket elektrisk transportmiddel.

Høy sikkerhet

Den kraftige konstruksjonen betyr at den er vanskeligere å ta med seg. Det er fullt mulig – den kan klappes sammen så man lettere kan bære den, men den har slett ikke samme håndterbarheten som Xiaomis modell. Det er ikke noe du akkurat enkelt tar med deg opp på fjerde etasje når du er ferdig med turen din. Man vil nok være tilbøyelig til å finne en plass i sykkelskuret. Og det kan man da også relativt trygt gjøre.

Sparkesykkelen kan foldes sammen så det er lettere å få plass til den i bagasjerommet på en bil. (Foto: Segway)

P65 er bedre sikret enn de fleste transportmidler av sin type. Det følger med et NFC-nøkkelkort, som brukes til å låse opp sparkesykkelen. Prøver man å ta den med uten å ha kjørt kortet over kontrollpanelet, vil hjulene ikke bare blokkere, men det kommer også en alarm så høy at eventuelle tyver nok vil ta benene fatt. Mobilen kan også brukes som nøkkel.

Sikkerhet er tenkt inn i kjernen av produktet. Ikke bare tyverisikring, men også den trafikale sikkerheten. Det er kraftige lykter foran og bak, et elektronisk båthorn på styret, og som noe ganske eksepsjonelt – det er i hvertfall første gangen vi har sett det på en sparkesykkel – er det også blinklys så du kan vise andre trafikanter hvilken vei du vil svinge. De er ikke elegant implementert. Hvis P65 ikke allerede ser litt klumpete og rullatoraktig ut i fronten, får de to blinklysene den i hvertfall til å gjøre det.

Det fargestrålende LED-lyset på ståbrettet gjør sitt for å kompensere med ungdommelig bling, men vi hadde nå heller vært uten.

Forrykende kjøreopplevelse

Sparkesykkelens høye vekt og bastante konstruksjon betyr at du ligger fjellstøtt på veien, mens det brede ståbrettet med sklisikkert gummibelegg sørger for at du står komfortabelt og stødig når du kjører. Håndtakene er gode å holde på, og er plassert i passe høyde.

Mellom håndtakene sitter det et meget tydelig kontrollpanel i farger, som viser hastighet, batteristatus, kjøremodus og Bluetooth-tilkobling. Ikke spesielt elegant, men lett oversiktlig. I Segway-appen er det litt flere muligheter, blant annet kan man aktivere gå-assistanse og tracke turen sin. Det er imidlertid ikke slik at man blir overrumplet av smarte features.

Det store displayet forteller klart og tydelig hastigheten din. (Foto: Segway)

Gasshåndtaket sitter der man forventer det, på høyre håndtak. Når du presser det ned, er det øyeblikkelig reaksjon. Motoren tar tak med konsistent kraft, og reagerer med god presisjon på hastighetsjusteringer.

Det er tre kjøremoduser. Eco, som ved rolig akselerasjon får deg opp til 18 km/t, Drive, som i litt høyere tempo kommer opp i 20 km/t, og Sport, som i flyvende fart får deg opp til 25 km/t. Man føler et sug i magen her, og forstår hvorfor Segway gjør et stort nummer ut av å minne brukeren om å bruke både hjelm og albue- og knebeskyttere.

Uansett hvordan du velger å beskytte deg, forandrer det imidlertid ikke på at denne hastigheten gjør sparkesykkelen ulovlig på offentlig vei. Heldigvis har Segway også en modell med maks-hastighet på 20 km/t, som man kan kjøpe hvis man ikke bare vil kjøre under lukkede forhold.

Kommer langt på en lading 

Rekkevidden er opp til 65 kilometer på en lading. Det er virkelig pent, og betyr at Segway KickScooter P65 kan regnes som et seriøst pendler-kjøretøy. Strømadapteren er innebygd, og ladingen skjer derfor ved hjelp av en helt alminnelig strømledning – en sjelden, men fin egenskap, da man ikke må bekymre seg for å ha en proprietær lader.

Konklusjon

Det er ikke noe å utsette på kvaliteten av Segway P65. Sparkesykkelen er bunnsolid bygd, og leverer en fremragende kjøreopplevelse. Det betyder imidlertid ikke at det vil være bedre for deg enn den billigere sparkesykkelen fra Xiaomi. Den bastante designen og den høye vekten begrenser fleksibiliteten. Den er best egnet for den som ønsker et driftssikkert transportmiddel til pendlerturene. Er det et lett og uforpliktende transportmiddel du er på jakt etter, er du bedre tjent med Xiaomis modell.

Karakter
Segway KickScooter P65
High End

Home mener

Enormt velbygget. Kraftig elmotor. Lang rekkevidde. Høy sikkerhet. Stor og tung. Ikke mange smarte funksjoner. Dyr.

Også i denne testen:

2 el-sparkesykler

Xiaomi Electric Scooter 3

Kvalitetsparkesykkel i transportvennlig design

Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.

Solid design. Relativt transportvennlig. Fin kjøreopplevelse. God sikkerhet. Fint utvalg av funksjoner i appen.
Styret er lavt. Begrenset rekkevidde. Nedsatt ytelse når batteriet har under 30 prosent strøm.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Lyd & Bilde
Scroll to Top