Nå kommer de elektriske motorsyklene

Polestar rydder plass til elektriske motorsykler fra CAKE i sine showrooms.
CAKE Kalk bakpå Polestar 2. Foto: Stefan Isaksson
forfatter

De to svenske selskapene startet sitt samarbeid i 2019. Og nå blir det tydeliggjort, når Volvo-eide Polestar skal stille ut CAKE sine elektriske motorsykler i sine europeiske utstillingslokaler.

De to produsentene fant hverandre gjennom felles entusiasme innen motor: Skandinavisk design, elektriske drivlinjer og “en ny innfallsvinkel mot markedsføring, merkevare og detaljhandel”, i følge pressemeldingen.

De to produsentene vil samarbeide i fremtidige arrangementer og direkte mot kunder, i håp om å nå ut til nye publikum.

CAKE Kalk står utstilt i Polestars showroom i Oslo. Foto: CAKE & Polestar
CAKE Kalk står utstilt i Polestars showroom i Oslo. Foto: CAKE & Polestar

Elektriske motorsykler for bærekraft

“Motorsykkelindustrien gjennomgår et lignende skifte mot elektrifisering som bilbransjen. Og med hensyn til disse omveltningene er CAKE foran røkla,” ytret CAKEs grunnlegger og administrerende direktør Stefan Ytterborn. “CAKE oppfordrer folk til å utforske med respekt og fremskynde forvandlingen mot et nullutslippssamfunn. Vi føler at våre sykler, med sin nydelige design, har inspirert folk til å gjøre nettopp det.”

Les også
Polestar 3 skal utfordre Tesla og Audi El-suven hinter om neste generasjon Volvo XC90.

CAKE elektriske offroadsykler

Det er først og fremst elektriske offroad-motorsykler det er snakk om, og den første modellen Kalk ble avduket i 2018. Den har fått Red Dot Design Award i både 2019 og 2020, og nå er den gatelovlige Kalk& også tilgjengelig. Den ser kanskje litt snodig ut, men det er ingenting i forhold til Ösa+ og mopeden Ösa Lite, hvor setet er integrert i rammens topprør, som dessuten stikker ut langt bak. Vel, det er i hvert fall annerledes…

CAKE Osa plus
CAKE Osa+. En fullverdig elektrisk motorsykkel, med et merkelig utseende.
CAKE Osa Lite
CAKE Ösa Lite er en elektrisk moped. Snodig sak.

Ytelse

Kalk& har en topphastighet på drøyt 90 km/t, og har rekkevidde oppgitt til 86 km med gjennomsnittshastighet på 70 km/t. Batteriet er på 2,5 kWt.

Ösa+ går også i 90 km/t, rekkevidde er 35 km i høy hastighet (70 km/t) med stort batteri og 21 km med medium batteri. Blandet bykjøring gir inntil 100 km med stort batteri, og 60 km med medium.

Ösa Lite er en moped, med topphastighet 45 km/t. 110 km rekkevidde med stort batteri, 66 km med medium batteri, begge tall med blandet bykjøring. Ingen tall for topphastighetskjøring.

Annonse

Alle de tre modellene er i produksjon nå, og kan leveres på 10 uker.

Les mer på ridecake.com

Sjekk ut Polestar elbiler på polestar.com

CAKE & Polestar
Foto: CAKE & Polestar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også