TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Volvo EX90 ny luksus-SUV får sju seter og lang rekkevidde

Volvos flaggskip kan bestilles nå og leveres i 2024

forfatter
Publisert 09.11.22 - 15:33

Den elektriske etterfølgeren til den store XC90 kan bli storfamilenes drømmebil. Den helelektriske SUV-en deler plattform med nylig lanserte Polestar 3, og den kjenner vi allerede alle tekniske data på. Volvo EX90 blir ikke veldig annerledes. De ytre målene er ganske like, det samme er drivlinje og batterikapasiteten. Med andre ord, firehjulstrekk med to elektromotorer og rekkevidde opp mot 600 km fra et batteri med 107 kW nettokapasitet.

Det går an å si at EX90 ligner på Polestar 3, men det er åpenbare forskjeller. Volvos utgave er mer konservativ, lener seg mer på XC90, og har en rettere taklinje og plass til en tredje seterad, som gir plass til opp til sju passasjerer.

Hvis man myser litt på bilen, kan den minne om en forlenget XC40. Den rette grillen er lukket, flankert av Volvos piksellys. Bakluken er svakt skrånende, rommer 655 liter på innsiden, og er innrammet av Volvos nye signaturlykter som følger karosserilinjene bak.

Volvo EX90. Foto: Volvo

Pris og tilgjengelighet

EX90 starter på 864.900 i Twin Ultra-utgave og da er service og vedlikehold inkludert i prisen. Man kan også abonnere på bilen i 36 måneder for 12190 kr, med 36 måneders bindingstid. Eller for 14090 kr med tre måneders bindingstid.

Bilen kan bestilles i dag på Volvos nettsider eller hos en Volvo-forhandler, men den kan ikke leveres før andre kvartal 2024.

Volvo EX90. Foto: Volvo

Modeller

Bilen blir til å begynne med tilgjengelig i to versjoner, EX90 Twin og Twin Performance med enten 300 kW/408 hestekrefter og 770 Nm dreiemoment for Twin-utgaven, og 517 hk for Twin Performance. Det gir ytelser fra 0-100 km/t for Twin på respetkable 59 sekunder, og  4,9 sekunder for Twin Performance-utgaven.

Begge leveres med et 107 kWt batteri som gir en rekkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin Performance. Volvo sier at estimert forbruk er 20,9 kWh/100km for Twin og 21,1 kWh/100km for Twin Performance.

Den kan hurtiglades med opptil 250 kW, eller 11 kW fra AC-ladere. Bilen er også klargjort for toveis lading.

Volvo EX90. Foto: Volvo

Vitale mål

Volvo EX90 er 503 cm lang, 174 cm høy og 196 cm bred, og den tar opptil 2200 kilo hengevekt. Sju seter er standard og når den bakerster raden ikke er oppslått, er det 665 liter bagasjeplass bak. I tillegg er det 34 liter i funken foran. Med tredje rad oppslått, synker bagasjevolumet til 310 liter. Inkludert 65 liter under bagasjeromsgulvet.

Radar og kameraer passer på deg

Volvo EX90 Lidar radar. Foto: Volvo

Siden vi snakker om en Volvo, er sikkerhet satt i høysetet. Det er den mest avanserte Volvoen noensinne med avanserte sikkerhetssystemer. Som kameraer og sensorer i rattet, som overvåker om sjåføren er distrahert, trøtt eller uoppmerksom. Passasjerene passes også på, og sensorer som skal forhindre at eksempelvis sovende barn eller kjæledyr glemmes igjen i bilen.

På utsiden av bilen passer et sensorsystem med åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidarsensor, som overvåker trafikkbildet for å unngå ulykker.

Bose- eller Bowers & Wilkins-anlegg

Volvo EX90. Foto: Volvo

Volvo EX90 blir utstyrt med blant annet 21″ felger, 22» som opsjon, infotainment fra Google, luftfjæring, panaoramatak,massasjeseter foran og Volvos nye og avanserte sikkerhetssystemer, med adaptiv cruise control, head-up display, 360 kamera og blindsonevarsling.

Den kan leveres med et lydanlegg fra Bose, men den kan også leveres med et anlegg fra Bowers & Wilkins, med 25 høyttalere og Dolby Atmos.

Volvo EX90. Foto: Volvo

Preliminære data for Volvo EX90:

  • Dimensjoner (L x B x H): 503 cm x 196,4 cm (uten speil) x 174 cm
  • Akselavstand: 2985mm
  • Bakkeklaring: 208 mm
  • Seter: Syv
  • Motorytelser:
  • Twin: 300kW, 408 hk, 770 Nm. Firehjulstrekk.
  • Twin Performance: 380kW, 517 hk, 910 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0–100 km/t:
  • Twin: 5,9 sekunder
  • Twin Performance: 4,9 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvobiler)
  • Batteri: 111 kWh (brutto), 107 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
  • Twin: 20,9 kwh/100km
  • Twin Performance: 21,1 kwh/100km
  • Rekkevidde: 585 580
  • kilometer etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
  • Maksimal ladeeffekt: 250 kW. 10-80% på ca. 30 min, 10-100% på ca. 55 min.
  • Ombordlader: 11 kW
  • Bagasjerom: 655 liter bak andre seterad, 310 liter bak tredje seterad, frunk 34 liter

Bildegalleri

Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Airvents Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 Volvo EX90 7-seater sketch
<
>
Volvo EX90 Airvents

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Volvo med elektrisk fulltreffer

Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.

Annonse
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde