Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.

Skrevet av / 11.01.21 - 15:27
Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8
Lasse Svendsen

Glem det trauste imaget mange har av Volvo, for denne utgaven røsker skikkelig i hyssingen, tross et ganske så kantete og oppreist utseende.

Den første helelektriske Volvoen er basert på den mellomstore XC40, en relativt kompakt SUV hvor den elektriske drivlinjen er hentet fra Polestar 2. Det betyr fartsressurser man knapt forbinder med Volvo, permanent firehjulsdrift, bra rekkevidde og god kjørekomfort.

De to elmotorene drar bilen opp til 100 km/t på under fem sekunder, og skyvet fra et dreiemoment på 660 Nm, sender ilinger nedover ryggraden når man klemmer til gasspedalen.

Kantete, men praktisk design som skiller seg ut. Foto: Lasse Svendsen

Men XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD, er ingen sportsbil. Den er ikke engang særlig sportslig å kjøre, tross de enorme fartsressursene. En Polestar 2 med Performance Pack er langt mer sporty å ratte, og Tesla Model 3 føles som et skateboard med elmotor sammenlignet med den elektriske XC40-en.

Legg merke til at ladekontakten er på venstre side. Foto: Lasse Svendsen

Volvoen er satt opp for komfort, mer enn sport. Setene er mer komfortable enn sportslig, selv om Volvo kaller dem sportseter. Det er egentlig like bra, for dette er et veldig hyggelig sted å sitte. Man sitter godt i de brede setene med forlengbar lårstøtte, sikten er god og kjørekomforten i den stillegående Volvoen er upåklagelig.

Volvo kaller dem sportsseter, men nappasetene er ellers helt like de vanlige skinnsetene.
Foto: Lasse Svendsen

Vi rakk ikke noen rekkeviddetest, så det skal vi komme tilbake til, men Volvo oppgir 417 km rekkevidde under optimale forhold. Litt mindre enn Polestar 2 altså, som er bygget på den samme CMA-plattformen med 78 kWt batterikapasitet og støtte for 150 kW hurtiglading.

Den mest informative av tre skjermvisninger, viser batterikapasiteten i prosent. Foto: Lasse Svendsen

Hei Google

Den har Google Automotive, operativsystemet vi kjenner godt fra Polestar 2, og det fungerer upåklagelig på talekommandoer, og er kanskje – sammen med Teslas – det mest gjennomførte OS-et i en elbil hittil.

Enkelt kjøreoppsett. Foto: Lasse Svendsen

Her får man Google Maps, Google Assistant, Google Play Store med nedlastbare apper, og en 12,3 tommers pekeskjerm kombinert med en heldekkende skjerm foran føreren.

Taleassistenten kan blant mye annet, brukes til å styre musikken, man kan be om ruteanvisninger til nærmeste ladestasjon, og spørre om hjelp til å finne overnatting i nærheten, uten å ta blikket fra veien.

Man kan også legge til trådløs mobillading. Bare legg mobilen i rommet foran i midtkonsollen, men enn så lenge kan man ikke få Apple Carplay i en XC40 Recharge Pure Electric.

Det fremste rommet kan ustyres med trådløs mobillading. Foto: Lasse Svendsen

Volvo XC40 kan bestilles med lydanlegg fra Harman Kardon, og det ville jeg valgt uten å blunke. For anlegget Volvo kaller High Performance, og som vår testbil var utstyrt med, lyder flatt og udynamisk på musikk. Det er i grunnen litt synd, for den stillegående og komfortable Volvoen er et perfekt utgangspunkt for et skikkelig anlegg.

Musikkelskere bør styre unna High Performance-anlegget. Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon-anlegget kan legges til enten i pakken som heter Navigasjon og lyd, eller Lounge-pakken som også inkluderer panoramatak i glass og 360-kamera. Anlegget er satt sammen med 14 høyttalere drevet av tilsammen 600 w effekt, og lyden er optimalisert av Dirac Unison.

Vi skal komme tilbake til Harman Kardon-anlegget i en kommende test av XC40.

Høyttalerne i High Performance-anlegget lyder tamt og flatt. Foto: Lasse Svendsen

Kjørekomfort og plass

Bilen settes i gang på samme måte som i Polestar 2. Sensorer registrerer at man setter seg i bilen, skjermene tenner, og så velger man bare drive – eller revers – med den bittelille spaken midtkonsollen, og så kjører man lydløst avgårde. Når kjøreturen er over, trykker man bare på park-knappen.

Akkurat som i en hvilken som helst XC40. Foto: Lasse Svendsen

Den høyreiste Volvoen føles smidig på veien, men kjøreegenskapene er av den forutsigbare typen, med moderat understyring og god fjæringskomfort tross den høye vekten.

Styringen er godt vektet, og man kan velge mer motstand i rattet fra kjøremenyen. Som også har en innstilling med den misvisende tittelen terrengkjøring. I praksis er det en modus for kontrollert forsering av nedoverbakker, en slags hill descent altså, og ingen sperre på hjul eller akslinger.

Som de fleste elbiler, kan den kjøres i enpedal-modus hvor elmotorene bremser når man slipper opp gassen, og samtidig genererer litt strøm til batteriene.

Du kan velge hvilken farge du vil, så lenge det er sort. Foto: Lasse Svendsen

Det er god plass foran. Alle som har sittet i eller kjørt en nyere Volvo, vil umiddelbart kjenne seg igjen bak rattet på den elektriske XC40-en. Bortsett fra at Google har bosatt seg i bilen, er alt annet akkurat som i en XC40 med bensin- eller hybriddrift.

Kvalitetsinntrykket innvendig, er bedre enn i Polestar 2. Volvoen har flere polstrede overflater, det er ingen skarpe kanter i plaststøpen, og kontrastsømmene på nappaskinnsetene i vår testbil, er et lyspunkt i enn ellers sort og grå kupé.

Kontrastsømmer og svensk flagg. Foto: Lasse Svendsen

Baksetet har setevarme i de to ytre setene, og ryggen kan felles ned helt eller delvis, og leveres med skiluke. Setekomforten er god også her, selv om sitteputene er hardere enn i forsetene, og seteryggen er relativt bratt. De fleste får plass i baksetet, men barnefamilier med to bakovervendte barnestoler, bør sjekke om de passer her før man skriver under kjøpekontrakten.

Bakseteplassen er god for to, men seteryggen er veldig oppreist. Foto: Lasse Svendsen

To voksne sitter bra bak, og man får føttene under stolene foran, men transmisjonstunnellen stjeler mye av benplassen i midten.

Bakseteryggen kan felles ned. Foto: Lasse Svendsen

Det er ikke all verdens med lasteplass i en XC40, men den elektriske utgaven har i det minste et ekstra lasterom foran. I frunken som den kalles, er det plass til f.eks. ladekabler, i det vanntette rommet på 31 liter. Bak laster man opptil 414 liter, og det inkluderer det lille rommet under gulvet bak, men legger man ned bakseteryggen øker volumet til 1290 liter.

Plass nok til en weekendtur for fire. Foto: Lasse Svendsen

Den kan også trekke henger med opptil 1500 kilo totalvekt, og den tar taklast på 75 kilo. Volvoen er med andre ord, en praktisk, relativt kompakt, og velkjørende elbil med firehjulsdrift, og god plass til fire.

31 liter ekstra i det vanntette rommet foran. Foto: Lasse Svendsen

Konkurrenter

Frem til Tesla Model Y kommer på veiene, finnes det knapt konkurrenter i samme klasse som XC40 Recharge Pure Electric P8. Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya, blir ikke tilgjengelige med firehjulstrekk på en god stund, så hvis man vil ha en elektrisk SUV med firehjulstrekk, er alternativene forsvinnende få i skrivende stund.

Utstyrsversjon

XC40 leveres ikke med varmepumpe. Det er merkelig nok ekstrautstyr, så husk å krysse av for det. Legg også til adaptiv fartsholder som også burde være standard, og selvsagt en av pakkene med Harman Kardon-anlegget. Pussig nok er blindsonevarsling også ekstrautstyr (på en Volvo?), men elbilutgaven som er basert på Volvos R-designpakke, er ellers godt utstyrt, med blant annet 19-tommers aluminiumsfelger, fartsholder, parkeringsassistent, ryggekamera og oppvarmet ratt.

360-kamera. Foto: Lasse Svendsen

Ellers er det begrenset med fargevalg sammenlignet med hybridutgaven av XC40. Innvendig kan man velge tre utgaver av sort på sort, men merk at setene er identiske selv om Volvo hevder at de med nappaskinn og kontrastsøm, er sportsseter.

Solid førsteinntrykk

Volvo har nylig fortalt at de tredobler produksjonskapasiteten på elbiler i Gent, i Belgia, hvor XC40 Recharge Pure Electric P8 produseres. Det er nok smart, for bilen har potensiale til å bli en storselger for Volvo, og ventelistene strekker seg allerede til juni 2021 for biler man bestiller i dag. Den mellomstore el-SUV-en er stor nok for mange familier, og komfortabel nok for langturer så vel som smidig nok til de daglige handleturene. Den heftige akselerasjonen blir fort vanedannende, men det er kjørekomforten som er i førersetet her. Bare husk å bestille den med varmepumpe og Harman Kardon-anlegget.

Volvo XC40 P8 Recharge skiluke Volvo XC40 P8 Recharge nakkest Volvo XC40 P8 Recharge oppbev Volvo XC40 P8 Recharge P8 logo Volvo XC40 P8 Recharge lukeknapp Volvo XC40 P8 Recharge logo Volvo XC40 P8 Recharge klima Volvo XC40 P8 Recharge hanskerom Volvo XC40 P8 Recharge google maps Volvo XC40 P8 Recharge frontlykt Volvo XC40 P8 Recharge baksete Volvo XC40 P8 Recharge bagasje under Volvo XC40 P8 Recharge ventilasjon bak Volvo XC40 P8 Recharge XC40 logo Volvo XC40 P8 Recharge 12V bak
<
>
Den elektriske XC40-en er ellers lik en XC40 med forbrenningsmotor. Foto: Lasse Svendsen
Karakter
Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8
Premium

Home mener

Svært gode fartsressurser, trygge kjøreegenskaper og god komfort. Google Automotive er gjennomført og enkelt å bruke. Bra rekkevidde. Solid kvalitetsinntrykk, designet skiller seg ut. Kan ikke leveres med Apple CarPlay. High Performance-anlegget er ikke noe for musikkelskere. Varmepumpe og adaptiv fartsholder er ekstrautstyr. Begrenset farge- og utstyrsvalg.

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Forbedret bestselger

Moro så lenge det varer

Det er ikke bare navnet som er vanskelig å huske

Den mest spinnville SUV-en vi har testet

Scroll to Top