Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Volvo EX30 vist fram

Se bildene av Volvos nye baby.

Skrevet av / 21.08.23 - 15:38
Volvo EX30 vist fram

Den er kompakt, lynrask, og går langt nok for de fleste. Men hvordan er Volvo EX30 egentlig? Er det plass til folk i den, hva med bagasje, og hvordan er setene? Alt dette og mer til skal vi forsøke å svare på. For vi har nemlig sett den i levende live, og sjekket både plass, seter, bagasjerom, og mer.

Men først en liten oppfriskning for de som ikke husker Volvo EX30 fra lanseringen tidligere i vår.

EX30 er Volvos minste elbil, og den raskeste blant dem. Den er 423 cm lang, og havner i kategorien kompakt crossover. Bilen, som bygges i Kina, kan leveres med bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk, og den kan kjøre opptil 480 km på én lading.

Den kan også bestilles nå, men levering skjer ikke før første kvartal 2024.

Fra 340 til 480 km rekkevidde

Foto: Lasse Svendsen

Volvos minste lages i tre utgaver, og kommer i tre utstyrsversjoner. Innstegsmodellen med bakhjulstrekk har en elmotor på 200 kW eller 272 hk, et batteri på 51 kWt, og en estimert rekkevidde på 340 km. Den kan faktisk trekke henger opptil ett tonn, og lynlade med 134 kW.

Den finnes også med et større batteri, en såkalt extended range-utgave, som har 69 kWt tilgjengelig, og opptil 480 km rekkevidde. Her kan man lade med opptil 153 kW, og trekke 1400 kg.

Twin Performance

Foto: Lasse Svendsen

Utgaven med to motorer kalles Twin Performance, og har 315 kW eller 428 hk effekt, og det er denne utgaven som klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Rekkevidden er estimert til 460 km, denne utgaven kan trekke 1600 kg. Alle kan ta 75 kg taklast, og bagasjerommet har 318 liter lastevolum. Det finnes en liten frunk også til ladekabler og sånt.

Core, Plus, Ultra

pastedGraphic_2.png

Bilen er utstyrt med varmepumpe som standard fra extended range-utgaven. i Core utstyrsversjon får man også high-performance-anlegget, LED hovedlys, elektriske speil, setevarme, rattvarme, parkeringskamera, adaptiv fartsholder, og Volvos sikkerhetsutstyr som safety awareness og driver awareness.

Foto: Lasse Svendsen

Haker man av for Plus får man parkeringsassistent også foran, Harman Kardon anlegg med lydplanke langs hele dashbordet, tosoners klimaanlegg, trådløs mobillading, elektrisk bakluke, autodimming av bakspeilet, og Smart Storage koppholdere og oppbevaring foran.

Det aller øverste nivået kalles Ultra, og her kommer det flere tillegg. Som panoramatak, elektrisk setejustering, fireveis korsryggstøtte, 360 kamera, oppitl 22 kW ombordlader og park assist pro. Bortsett fra innstegsmodellen, kan EX30 leveres i fem farger.

pastedGraphic_3.png

Hengerfeste er ekstrautstyr

Bilen på bildene her er faktisk blå, tro det eller ei. Den kan også leveres med 20-tommers hjul, 18 og 19 er standard, og med interiøret trukket i et ganske smakfullt grått ullstoff. Blant tilbehøret finner vi hengerfeste, lasteholder, barneseter, takboks og solgardin til panoramataket.

Volvo selger EX30 med fem års garanti, eller 100.000 km, og åtte års batterigaranti, opptil 160.000 km. Serviceavtale med fem års varighet, 100.000 km maks, er også med og inkluderer slitedeler som bremseklosser.

pastedGraphic_4.png

Det er relativt god plass her takket være lang akselavstand. Forsetene på visningsbilen var elektriske med korsryggstøtte, og gjorde nettopp det. Støttet godt opp rundt rygg og lår og det var enkelt å finne en god sittestilling. Rattet kan justeres i høyde og lengde, og sikten er god.

Det er store lommer i dørene, som ikke har høyttalere eller armlener som tar opp plass. Mellom setene hadde bilen smart storage med utrekkbare koppholdere, og stort rom under med lokk, og trådløs mobillading.

IMG_9658 IMG_9660 IMG_9662 IMG_9668 IMG_9661
<
>
Hvis forsetene ikke plasseres forlangt bak, kan passasjerer på 189 cm så vidt få plass til beina. Foto: Lasse Svendsen

Det er bare én skjerm i EX30, og den sitter i midtkonsollen, Tesla-style. Flytter vi oss til baksetet merker man kjapt at sittekomforten er utmerket, men at det er lite plass til voksnes ben. Hvis setet foran ikke er senket helt ned, og for langt bak, kan man sitte komfortabelt. Men det fordrer at personen i setet foran ikke er lang.

IMG_9672 IMG_9675 IMG_9680 IMG_9682
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Volvos egne nøkkeltall for EX30*: 

  • Dimensjoner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uten speil) x 155 cm
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Bakkeklaring: 165 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulstrekk
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0–100 km/t:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgjengelig)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
    • Single Motor Performance: 16.7 kWh/100km
    • Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rekkevidde**:
    • Single Motor: Inntil 344 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Single Motor Extended Range: Inntil 480 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Twin Motor Performance: Inntil 460 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min,
  • Bagasjerom: 318 liter bak andre seterad, inkludert 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
  • Levering: De første bilene estimere å ankomme Norge i første kvartal 2024.
  • Priser*:
    • EX30 Single Motor: Startpris på kr. 321.900,- ved kjøp og 6290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på 366.900,- ved kjøp og 6.690,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7.690,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Twin Motor Performance: Startpris på 421.900,- ved kjøp og 7.290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 8.290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.

*preliminære data

 

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top