Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Volvo C40 Recharge

0-100 km/t under 5 sek, firehjulstrekk og 420 km rekkevidde

Med den nye C40 Recharge, viser Volvo at de mener alvor med ambisjonene om å bli helelektrisk innen 2030. Den kompakte femdørs Volvo-en følger i hælene på den elektrifiserte utgaven av kompakt-SUV-en XC40, og legger seg omtrent i samme klasse som Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E, hva størrelse angår.

Bilen som deler plattform med Polestar 2 og XC40 Recharge Pure Electric P8, har et 78 kWt batteri som driver to elektromotorer som gir bilen firehjulstrekk, og temmelig friske ytelser.

Krysning mellom coupe og SUV

C40 Recharge er en relativt høyreist crossover/SUV, som har hentet mye DNA fra XC40 Recharge, men med en mer sportslig taklinje som ender i en hekkstpoiler.

Den vil bli tilgjengelig i farger som vil være unike for C40 Recharge, og med setetrekk i vegansk materiale, istedet for skinn.

Annonse

Volvo C40 Recharge vegansk skinn

Innvendig vil det meste være gjenkjennbart for de som har sittet i en XC40 Recharge. En stor pekeskjerm med Android Auto operativssystem i midten, og en skjerm til foran føreren.

Annonse

C40 Recharge vil bli tilgjengelig med farger unik for modellen

Korte fakta om C40 Recharge Pure Electric P8:

  • Batterikapasitet, 75 kWt brutto, 75 kWt netto
  • Rekkevidde på 420 km etter WLTP
  • Hurtiglading opptil 150 kW, 80% kapasitet på 40 min.
  • 300 kW/408 hk effekt, 660 Nm dreiemoment
  • Firehjulsdrift
  • 0-100 km/t på 4,9 sek.
  • Toppfart 180 km/t
  • 1800 kg hengervekt, 75 kg taklast
  • 413 liter bagasjeromsvolum, 489 l med ekstra rom under og 31 l frunkvolum.
  • 443,1 cm lang, akselavstand på 270,2, bredden er 185 og høyden 158,2 cm
  • Oppdateringer over-the-air (OTA) og ubegrenset databruk
  • Samme infotainmentsystem som XC40 Recharge, med Android Automotive, Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.
  • Harman Kardon Surround Sound System

Kan bestilles til sommeren

Sporty hekk med spoiler

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway i en pressemelding.

Volvo med elektrisk fulltreffer Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.

XC90 Recharge i 2022

Volvoen skal bygges i Gent, i Belgia, sammen med XC40 Recharge, og produksjonstart er til høsten, men det skal være mulig å få bestilt en C40 Recharge i løpet av sommeren.

Ambisjonene er at de de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021, i følge Volvo, som også avslører at de allerede jobber med neste generasjon XC90. Også den helelektrisk, og en del av programmet med å helelektrifisere Volvo innen 2030.

Kjøpe, leie, lease – alt på nett

Slank lykteprofil

Volvos elbiler skal etterhvert bare bli tilgjengelig på nett, hvor man kan konfigurere bilen med farger, utstyr og tilbehør, og velge å eie, eller leie (abonnere).

Forhandlerne skal fremdeles ha en viktig rolle, som tilretteleggere, servicepunkt og showroom, mens selve kjøpet gjøres online enten hjemme eller hos forhandleren.

Annonse

Volvo C40 Recharge panoramatak

Helårsdekk? Virkelig Volvo?

En ting vi stusset på under presentasjonen, var at Volvo planlegger å levere bilen med helårsdekk, Pirelli Scorpion All Season. Det får vi håpe ikke gjelder de nordiske markedene, hvor helårsdekk har vist seg å være et dårlig kompromiss, som hverken er bra på tørr eller våt asfalt, og med mangelfulle egenskaper på snø og is.

Se bildegalleri nederst i saken:

150 kW hurtiglading

Volvo C40 2021-7 Volvo C40-11 Volvo C40-10-1 Volvo C40-7 Volvo C40-4 Volvo C40 Volvo C40-2 Volvo C40-8 Volvo C40 Recharge
<
>
Google Automotive slik vi kjenner det fra XC40 Rechgarge

 

forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.