Med den nye C40 Recharge, viser Volvo at de mener alvor med ambisjonene om å bli helelektrisk innen 2030. Den kompakte femdørs Volvo-en følger i hælene på den elektrifiserte utgaven av kompakt-SUV-en XC40, og legger seg omtrent i samme klasse som Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E, hva størrelse angår.
Bilen som deler plattform med Polestar 2 og XC40 Recharge Pure Electric P8, har et 78 kWt batteri som driver to elektromotorer som gir bilen firehjulstrekk, og temmelig friske ytelser.

C40 Recharge er en relativt høyreist crossover/SUV, som har hentet mye DNA fra XC40 Recharge, men med en mer sportslig taklinje som ender i en hekkstpoiler.
Den vil bli tilgjengelig i farger som vil være unike for C40 Recharge, og med setetrekk i vegansk materiale, istedet for skinn.

Innvendig vil det meste være gjenkjennbart for de som har sittet i en XC40 Recharge. En stor pekeskjerm med Android Auto operativssystem i midten, og en skjerm til foran føreren.

Korte fakta om C40 Recharge Pure Electric P8:
- Batterikapasitet, 75 kWt brutto, 75 kWt netto
- Rekkevidde på 420 km etter WLTP
- Hurtiglading opptil 150 kW, 80% kapasitet på 40 min.
- 300 kW/408 hk effekt, 660 Nm dreiemoment
- Firehjulsdrift
- 0-100 km/t på 4,9 sek.
- Toppfart 180 km/t
- 1800 kg hengervekt, 75 kg taklast
- 413 liter bagasjeromsvolum, 489 l med ekstra rom under og 31 l frunkvolum.
- 443,1 cm lang, akselavstand på 270,2, bredden er 185 og høyden 158,2 cm
- Oppdateringer over-the-air (OTA) og ubegrenset databruk
- Samme infotainmentsystem som XC40 Recharge, med Android Automotive, Google Maps, Google Assistant og Google Play Store.
- Harman Kardon Surround Sound System
Kan bestilles til sommeren

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway i en pressemelding.
XC90 Recharge i 2022
Volvoen skal bygges i Gent, i Belgia, sammen med XC40 Recharge, og produksjonstart er til høsten, men det skal være mulig å få bestilt en C40 Recharge i løpet av sommeren.
Ambisjonene er at de de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021, i følge Volvo, som også avslører at de allerede jobber med neste generasjon XC90. Også den helelektrisk, og en del av programmet med å helelektrifisere Volvo innen 2030.
Kjøpe, leie, lease – alt på nett

Volvos elbiler skal etterhvert bare bli tilgjengelig på nett, hvor man kan konfigurere bilen med farger, utstyr og tilbehør, og velge å eie, eller leie (abonnere).
Forhandlerne skal fremdeles ha en viktig rolle, som tilretteleggere, servicepunkt og showroom, mens selve kjøpet gjøres online enten hjemme eller hos forhandleren.

Helårsdekk? Virkelig Volvo?
En ting vi stusset på under presentasjonen, var at Volvo planlegger å levere bilen med helårsdekk, Pirelli Scorpion All Season. Det får vi håpe ikke gjelder de nordiske markedene, hvor helårsdekk har vist seg å være et dårlig kompromiss, som hverken er bra på tørr eller våt asfalt, og med mangelfulle egenskaper på snø og is.
Se bildegalleri nederst i saken:
