Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Volkswagen ID.3 og ID.7 Tourer får mer krefter

Mer effekt for begge - og endelig firehjulsdrift for ID.7.

Skrevet av / 14.03.24 - 10:41
Volkswagen ID.3 og ID.7 Tourer får mer krefter

Med enda mer effekt og firehjulsdrift, kan ID.7 GTX Tourer bli en ny familiefavoritt. Stasjonvognutgaven av Volkswagens store ID.7, får nemlig 340 hk fordelt på to elektromotorer. Med 545 Nm dreiemoment, kan den romslige familiefrakteren dra i vei fra 0 til 100 km/t på 5,5 sekunder.

Volkswagens firehjulsdrift – 4Motion – kan kobles inn permanent i kjøreprogrammet Traction for innkobling fra start. For eksempel hvis man skal opp en bratt, snødekket bakke. Ellers kobles motoren foran inn ved behov.

Foto: Volkswagen

Innvendig er den utstyrt med flere sportslige detaljer, og bagasjevolumet er det samme som på en normal ID.7 Tourer. Altså 545 liter med bakseteryggen oppe, 605 liter hvis bakseteryggen vippes fram, og hele 1714 liter når ryggen er lagt helt ned.

Les også Her er stasjonsvogna ID.7 Tourer blir Volkswagens første helelektriske stasjonsvogn. Med masse plass og en hevdet rekkevidde på over 600 km.

Volkswagen sier at rekkevidden skal være opp til 600 km for ID.7 GTX Tourer.

Prisen er ikke kjent, men den kommer i salg i løpet av sommeren 2024, så regn med at prisene avsløres før man faktisk kan bestille bilen.

DB2024AU00307 DB2024AU00304
<
>
Foto: Volkswagen

Den elektriske GTI-en?

Volkswagen har åpenbart ikke tenkt å la Cupra være alene om markedet for lommeraketter, og har spritet opp ID.3 i en heitere GTX-versjon med opp til 326 hk, og ID.3 GTX og ID.7 GTX Tourer, har både adaptivt sportsunderstell med ekstra kraftige stabilisatorer og progressiv styring.

Foto: Volkswagen

GTX-versjonen kommer i to utgaver, GTX og GTX Performance. Med henholdsvis 286 og 326 hk. De er begge langt raskere enn en standard iD.3, med 6 og 5,6 sekunder fra null til hundre.

Den leveres kun og hvert fall foreløpig, med bakhjulsdrift, og ikke med firehjulstdrift. Som man forventer når det står GTX på hekken.

Foto: Volkswagen

Sportseter og skarpere designdetaljer skal skille en GTX-utgavene fra standardutgaven, og LED matrix-lykter, og 20-tommers er standard. Den får også Volkswagens nye og mye bedre infotainment-system, som vi kjenner fra ID.7. Her er det faktisk støtte for ChatGPT også, som fungerer som en assistent man kan spørre om alt mulig.

Her er heller ikke prisen klar, men bilen kan bestilles til sommeren 2024, og utlevert starter andre halvår 2024.

Foto: Volkswagen
Les også Bra bil, dårlig lyd Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top