Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Vi har sett på Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

Kommer i sommer.

Skrevet av / 09.04.24 - 10:01
Vi har sett på Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

Markedet flommer ikke akkurat over av stasjonsvogner på strøm, så da Volkswagen inviterte til en sniktitt på den nye Volkswagen ID.7 Tourer, var vi ikke i tvil. Denne måtte vi se. Og, den er enorm.

Det er faktisk mye bedre plass i en ID.7 Tourer enn det er i en ID.4, og så må vi medgi at Volkswagen har lyktes godt med designet. Bilen ser kanskje litt anonym ut forfra.

Foto: Lasse Svendsen

Men den lange stasjonsvognen byr på et linjelekkert karosseri, som avslutter med en skrå bakluke, som får ID.7 Tourer til å minne mer om en shooting brake, enn en stasjonsvogn.

Foto: Lasse Svendsen

Jeg sa at den er enorm, og tallene forteller sitt. 4,96 meter og en akselavstand på 2,97 meter. Det er hele 17 cm mer enn en Passat stasjonsvogn, og da er det ikke rart at baksetet føles som en ballsal under glasstaket.

Foto: Lasse Svendsen

Det er ikke overraskende, meget god plass til bagasje under bakluken. Med bakseteryggene i bakerste stilling, svelger bagasjerommet 545 liter. Dytter man bakseteryggen litt fram, øker volumet til 605 liter totalt. Med nedfelte bakseter får man hele 1714 liter tilgjengelig.

Foto: Lasse Svendsen

Da er det fremdeles god plass til voksne folk, og benplassen er av det sjenerøse slaget. Foran er alt slik vi opplevde det under testen av ID.7 Pro. Med VWs nye infotainment, massasje i setene, og et bra lydanlegg, går det an å ha det veldig komfortabelt på lange turer.

Les også Komfortabel langtursekspress Volkswagens utfordrer i premiumklassen byr på utsøkt komfort og god plass, men det er ikke sikkert at det er denne utgaven du skal ha.
Foto: Lasse Svendsen

De første utgavene av ID.7 Tourer, vil leveres med bakhjulsdrift. De oppgitte WLTP-tallene for rekkevidde, er 604 km, og forbrukstallet er da oppgitt til 14,6 kWt/100 km.

Motoriseringen er den samme som i ID.7 Pro. 286 hk på bakhjulene, gir en toppfart på 180 km/t, og 0-100 km/t tar 6,6 sekunder.

Foto: Lasse Svendsen

Det er den versjonen som kommer aller først, Volkswagen sier juli/august, men ikke mange ukene etter kommer den versjonen de fleste antagelig kommer til å kjøpe: ID.7 Tourer GTX. Med firehjulsdrift og mer effekt, mot et pristillegg selvsagt.

Men da kan den garantert trekke mer hengervekt enn det ene tonnet ID.7 Tourer uten firehjulsdrift, klarer.

Setene har flere massasjeprogrammer. Foto: Lasse Svendsen

Volkswagen sier ingen ting konkret om prisen på en ID.7 Tourer GTX før de åpner for bestillinger en gang i løpet av sommeren.

ID.7 Pro Tourer uten firehjulsdrift kan bestilles allerede, og prisene starter på 554.700 kroner. Litt mer for Pro Exclusive som har massasje i setene, 3-soners klimaanlegg, 360 graders kamera, batterioppvarming, LED Matrix frontlykter, mørke ruter, oppvarmet ratt og rute, travel assist, og metallic lakk.

Foto: Lasse Svendsen

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Scroll to Top