Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Tre nye elbiler fra Skoda

Skoda Vision 7S er bare en av de tre.

Skrevet av / 01.09.22 - 09:00
Tre nye elbiler fra Skoda

Den store Vision 7S blir flaggskipet med 600 km rekkevidde og sju seter. Bilen blir trolig ganske lik renderingen på bildene her, med plass til sju, men vi er ikke skråsikre på om den faktisk kan leveres med 2+2+2 seter, og plass til et barnesete mellom de to setene i midten av bilen. Hvis Skodas designere får det som de vil kanskje, men erfaringen forteller oss at interiøret på konseptbiler ofte tones ned i produksjonsutgaven.

Vision 7S er bare en av tre modeller som lanseres på Volkswagens MEB-plattform innen 2026. Sjuseteren kan få rekkevidde på 600 km, ladehastighet på 200 kW, og blir vesentlig større enn Skoda Enyaq.

skoda vision 7s concept 62
skoda vision 7s 4

Som renderingene viser, er grillen tonet ned sammenlignet med grillen på Enyag, og bakluken har ganske skrå vinkel ikke ulikt en BMW iX, og D-stolpen hinter faktisk – helt sikkert utilsiktet – om Fisker Ocean.

På tidligere tegninger Skoda har sluppet, er det tydelig at de har jobbet med et nytt designspråk for den kommende generasjonen biler. Vision 7S blir den første modellen med det nye designspråket som Skoda gradvis innfører fra starten av neste år.

2fa88bc2 9e9d 48d6 a35c 44af5e53ee64
Den nye logoen

En ny logo og to nyanser av grønt kalt Emerald og Electric Green, skal i følge Skoda, understreke bærekraftig mobilitet. Blant annet er støtfangerne laget av resirkulerte dekk, så der får man anvendt gamle bildekk til mer enn fendre og granulat. Samme materiale brukes også i hjulbuene, som man kan se av bildene. Bilen som vises her, er den første fra Skoda med matt metallic-lakk, her kalt Explorer Green.

skoda vision 7s concept 65
skoda vision 7s 2

Foran er sju vertikale luftinntak til kjølesystemet og bremsene plassert under grillen, og bak skal det være ni vertikale luftuttak i støtfangeren. Som man kan se av renderingene, er det også luftuttak bak hjulbuene og over sideskjørtene.

skoda vision 7s concept 50
skoda vision 7s 1

Bilen er utstyrt med 22-tommers felger som skal være mer aerodynamiske med tilnærmet helt lukkede felgsider. Innvendig er mye av delene i interiøret hentet fra bærekraftige materialer. Gulvet er også laget av resirkulerte dekk og stoffene i interiøret, er laget av 100 prosent resirkulert polyestergarn.

c685bc9e c48f 46f8 99d9 f2f3d3a5f774 5cf4cf92 0f66 47af 8633 79217dd4ecca 0104835a 4e8e 4b7f 8200 c5123060ed21
<
>
Skoda Vision 7S

I forsetene møtes man av en vertikal 14,6» pekeskjerm, som snur seg til horisontal visning når man stopper for å lade og velger relax mode. Da trekkes også ratt og instrumenter bort fra føreren og passasjerene, for å gi bedre plass.

0104835a 4e8e 4b7f 8200 c5123060ed21 d9828fed dde2 4ae5 8b6a 1f4ec05aea1b d540d955 f31d 4dbd afa2 d85bf6d394d2
<
>
Skoda Vision 7S

Om plasseringen av barnesetet bak også blir å finne i produksjonsbilen, gjenstår å se, men den ser unektelig smart ut. Skoda mener at plasseringen i midtkonsollen bak er den sikreste plassen i bilen, og foreldre kan også velge et interiørkamera i taket som viser bilder av barnet på skjermen foran.

71506c2b d163 4808 a7be 82680ac5d8ef
Skoda Vision 7S

Man skal også kunne feste ryggsekker magnetisk til baksiden av setene, og mobiler kan også festes magnetisk på baksiden av setene foran. Man kan også skrive eller tegne på stoffet, i følge Skoda, som sikkert har en løsning for hvordan man får vasket av barnas tegninger på setene.

e28c0810 be3f 4b15 a739 ffb2590401d8 5cf4cf92 0f66 47af 8633 79217dd4ecca
<
>
Skoda Vision 7S

 

Skoda Enyaq Sportline iV 80X

Enda bedre med firehjulstrekk

Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

1 hendelser på “Tre nye elbiler fra Skoda”

  1. Hvorfor snakkes det her om «renderingen» – i stedet for utførelsen eller utgaven?
    Håper dere kan skrive norsk uten å blande inn ulike «sjargoner».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top