Den store Vision 7S blir flaggskipet med 600 km rekkevidde og sju seter. Bilen blir trolig ganske lik renderingen på bildene her, med plass til sju, men vi er ikke skråsikre på om den faktisk kan leveres med 2+2+2 seter, og plass til et barnesete mellom de to setene i midten av bilen. Hvis Skodas designere får det som de vil kanskje, men erfaringen forteller oss at interiøret på konseptbiler ofte tones ned i produksjonsutgaven.
Vision 7S er bare en av tre modeller som lanseres på Volkswagens MEB-plattform innen 2026. Sjuseteren kan få rekkevidde på 600 km, ladehastighet på 200 kW, og blir vesentlig større enn Skoda Enyaq.
Som renderingene viser, er grillen tonet ned sammenlignet med grillen på Enyag, og bakluken har ganske skrå vinkel ikke ulikt en BMW iX, og D-stolpen hinter faktisk – helt sikkert utilsiktet – om Fisker Ocean.
På tidligere tegninger Skoda har sluppet, er det tydelig at de har jobbet med et nytt designspråk for den kommende generasjonen biler. Vision 7S blir den første modellen med det nye designspråket som Skoda gradvis innfører fra starten av neste år.
En ny logo og to nyanser av grønt kalt Emerald og Electric Green, skal i følge Skoda, understreke bærekraftig mobilitet. Blant annet er støtfangerne laget av resirkulerte dekk, så der får man anvendt gamle bildekk til mer enn fendre og granulat. Samme materiale brukes også i hjulbuene, som man kan se av bildene. Bilen som vises her, er den første fra Skoda med matt metallic-lakk, her kalt Explorer Green.
Foran er sju vertikale luftinntak til kjølesystemet og bremsene plassert under grillen, og bak skal det være ni vertikale luftuttak i støtfangeren. Som man kan se av renderingene, er det også luftuttak bak hjulbuene og over sideskjørtene.
Bilen er utstyrt med 22-tommers felger som skal være mer aerodynamiske med tilnærmet helt lukkede felgsider. Innvendig er mye av delene i interiøret hentet fra bærekraftige materialer. Gulvet er også laget av resirkulerte dekk og stoffene i interiøret, er laget av 100 prosent resirkulert polyestergarn.
I forsetene møtes man av en vertikal 14,6» pekeskjerm, som snur seg til horisontal visning når man stopper for å lade og velger relax mode. Da trekkes også ratt og instrumenter bort fra føreren og passasjerene, for å gi bedre plass.
Om plasseringen av barnesetet bak også blir å finne i produksjonsbilen, gjenstår å se, men den ser unektelig smart ut. Skoda mener at plasseringen i midtkonsollen bak er den sikreste plassen i bilen, og foreldre kan også velge et interiørkamera i taket som viser bilder av barnet på skjermen foran.
Man skal også kunne feste ryggsekker magnetisk til baksiden av setene, og mobiler kan også festes magnetisk på baksiden av setene foran. Man kan også skrive eller tegne på stoffet, i følge Skoda, som sikkert har en løsning for hvordan man får vasket av barnas tegninger på setene.
Skoda Enyaq Sportline iV 80X
Enda bedre med firehjulstrekk
Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.
Hvorfor snakkes det her om «renderingen» – i stedet for utførelsen eller utgaven?
Håper dere kan skrive norsk uten å blande inn ulike «sjargoner».