Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Toyota og GAC med revolusjonerende ammoniakkmotor

Kan dette bli elbilenes bane?

Skrevet av / 19.06.24 - 10:27
Toyota og GAC med revolusjonerende ammoniakkmotor

Toyota, i samarbeid med kinesiske GAC Group, har utviklet en banebrytende motor som går på ammoniakk. Denne nyvinningen kan potensielt redusere utslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med dagens bensin- og dieselmotorer!

Prototypen, som ble avduket i 2023, har skapt stor begeistring i bilbransjen. Nettstedet DailyWrap siterte nylig Toyotas president, Koji Sato, på følgende: “Vår ammoniakkmotor betyr slutten for elbiler”. Dette sitatet har siden blitt gjengitt av en rekke andre nettsteder og skapt stor oppstandelse.

Imidlertid har Toyota avvist at Sato faktisk kom med dette kontroversielle utsagnet.

Betydelig gjennombrudd

Likevel er det liten tvil om at Toyotas ammoniakkmotor representerer et betydelig gjennombrudd. Qi Hongzhong, ingeniør ved GACs utviklingssenter, uttalte til Autocar: “Vi har løst utfordringen med at ammoniakk er vanskelig å forbrenne raskt, og tar drivstoffet i bruk i personbilindustrien”.

Les også Toyota skal masseprodusere faststoffbatterier Det kan nå se ut som at Toyotas faststoffbatteri blir virkelighet. Masseproduksjon kan kanskje starte i 2027.

Kan enkelt tilpasses eksisterende biler

En av de store fordelene med ammoniakkmotorer er at de kan tilpasses eksisterende bilmodeller uten radikale endringer i design. Det kreves kun justeringer av motorene for å brenne dette drivstoffet. I motsetning til overgangen til elbiler, vil dette kunne spare bilindustrien for enorme omkostninger.

Ammoniakk er en gass som består av nitrogen og hydrogen, og kan fremstilles av fornybare ressurser. Ved forbrenning fører den ikke til CO2-utslipp, noe som ofte trekkes frem som en hovedbekymring ved dagens bensin- og dieselmotorer.

Toyota satser bredt

Toyotas satsing på ammoniakkmotorer kommer i tillegg til deres utvikling av hydrogenmotorer og elbiler. Det gjenstår å se om denne nye teknologien vil revolusjonere bilbransjen og true elbilenes posisjon, men kunngjøringen har utvilsomt skapt stor interesse og debatt i bilverden.

Kilder:

Autocar

Econews

Dailywrap

TV2 Broom

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

Scroll to Top