Nyhet

Her er Toyotas e-SUV bZ4X

Ikke faststoffbatteri, men en viktig modell likevel.
Toyota bZ4X
forfatter

Toyotas første elbil blir den mellomstore SUV-en bz4X. Dette er den første av mer enn 70 elektrifiserte bilmodeller Toyota lover å lansere globalt innen 2025. Av disse igjen er minst 15 batterielektriske.

Og, nei, det er ikke bare tilfeldige Scrabble-bokstaver som er kastet mot en tavle, når Toyota har gitt sin kommende e-SUV navnet bZ4X. 4X betyr rett og slett firehjulstrekk, mens bZ står for «beyond Zero». Dette er en forpliktelse Toyota har gjort overfor markedet, hvor de ikke ønsker å bare være karbonnøytrale men faktisk bidra til negativt netto karbonutslipp.

 

Ikke faststoffbatteri

Vi vet at Toyota har forsket hardt på faststoffbatterier, som skal være mer miljøvennlig og pålitelig enn litiumbatterier. Og i forkant av lanseringen av bZ4X pirret de markedet med at den hadde batteriteknologi «som Toyota kan være stolt av». Mange har derfor forventet at vi skulle kunne se den kommende batteriteknologien i bZ4X.

Det var hele tiden urealistisk, for i utviklingen av faststoffbatterier er det fortsatt et stykke å gå. For eksempel er QuantumScape, en av hovedutviklerne av teknologien, fortsatt bare på pilotstadiet, og noen fabrikker for masseproduksjon av faststoffbatterier er ennå ikke bygget, eller bekreftet planlagt, noe sted i verden.

Toyota bZ4X(2)
Foto: Toyota

Batteristyring og solceller

Toyota bZ4X får derfor ganske alminnelig litium-batteri. Hemmeligheten for lengre rekkevidde ligger i stedet i en avansert batteristyring, effektive motorer og en smart kontrollenhet. I tillegg får bilen solceller, som også bidrar litt på solfylte dager.

Toyota hevder at selve batteriet også er stort og kraftig, konstruert for å tåle hardt bruk og tøft klima.

e-TNGA

bZ4X e r laget på den nye e-TNGA-plattformen, som er utviklet av Toyota og Subaru for sine kommende elbiler. Stor akselavstand og korte overheng er stikkord, som skal bidra i å skape «en særdeles rommelig og åpen kupé». Benplassen bak skal være tilsvarende den i en stor sedan.

Toyota bZ4X dash
Legg merke til rattet, som ikke er av den runde typen. Foto: Toyota

Firehjulstrekk og firehjulstrekk

Bilen har som nevnt firehjulsdrift, og bruker to elektriske motorer; en på foraksel og en bak. Systemet er utviklet i samarbeid med Subaru, og vi loves at det gir bilen «ekte offroad­egen­skaper som betyr ekstra trygghet og bekymringsfri kjøring i alle slags vær-, vei- og føreforhold».

Toyota bZ4X interior
Foto: Toyota

Toyota bZ4X: Tilgjengelighet

Produksjonsversjonen av Toyota bZ4X er forventet å komme i salg rundt midten av 2022. Noen pris er ikke kommunisert. Men siden den er i størrelsesorden med biler som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Hyundai IONIQ 5, så vil det overraske oss om ikke også prisen blir i dette leiet.

Les hele pressemeldingen her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.