TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Her er Toyotas e-SUV bZ4X

Ikke faststoffbatteri, men en viktig modell likevel.

forfatter
Publisert 19.04.21 - 12:17

Toyotas første elbil blir den mellomstore SUV-en bz4X. Dette er den første av mer enn 70 elektrifiserte bilmodeller Toyota lover å lansere globalt innen 2025. Av disse igjen er minst 15 batterielektriske.

Og, nei, det er ikke bare tilfeldige Scrabble-bokstaver som er kastet mot en tavle, når Toyota har gitt sin kommende e-SUV navnet bZ4X. 4X betyr rett og slett firehjulstrekk, mens bZ står for «beyond Zero». Dette er en forpliktelse Toyota har gjort overfor markedet, hvor de ikke ønsker å bare være karbonnøytrale men faktisk bidra til negativt netto karbonutslipp.

 

https://youtube.com/watch?v=244C83xBkY8

Ikke faststoffbatteri

Vi vet at Toyota har forsket hardt på faststoffbatterier, som skal være mer miljøvennlig og pålitelig enn litiumbatterier. Og i forkant av lanseringen av bZ4X pirret de markedet med at den hadde batteriteknologi «som Toyota kan være stolt av». Mange har derfor forventet at vi skulle kunne se den kommende batteriteknologien i bZ4X.

Det var hele tiden urealistisk, for i utviklingen av faststoffbatterier er det fortsatt et stykke å gå. For eksempel er QuantumScape, en av hovedutviklerne av teknologien, fortsatt bare på pilotstadiet, og noen fabrikker for masseproduksjon av faststoffbatterier er ennå ikke bygget, eller bekreftet planlagt, noe sted i verden.

Toyota bZ4X(2)
Foto: Toyota

Batteristyring og solceller

Toyota bZ4X får derfor ganske alminnelig litium-batteri. Hemmeligheten for lengre rekkevidde ligger i stedet i en avansert batteristyring, effektive motorer og en smart kontrollenhet. I tillegg får bilen solceller, som også bidrar litt på solfylte dager.

Toyota hevder at selve batteriet også er stort og kraftig, konstruert for å tåle hardt bruk og tøft klima.

e-TNGA

bZ4X e r laget på den nye e-TNGA-plattformen, som er utviklet av Toyota og Subaru for sine kommende elbiler. Stor akselavstand og korte overheng er stikkord, som skal bidra i å skape «en særdeles rommelig og åpen kupé». Benplassen bak skal være tilsvarende den i en stor sedan.

Toyota bZ4X dash
Legg merke til rattet, som ikke er av den runde typen. Foto: Toyota

Firehjulstrekk og firehjulstrekk

Bilen har som nevnt firehjulsdrift, og bruker to elektriske motorer; en på foraksel og en bak. Systemet er utviklet i samarbeid med Subaru, og vi loves at det gir bilen «ekte offroad­egen­skaper som betyr ekstra trygghet og bekymringsfri kjøring i alle slags vær-, vei- og føreforhold».

Toyota bZ4X interior
Foto: Toyota

Toyota bZ4X: Tilgjengelighet

Produksjonsversjonen av Toyota bZ4X er forventet å komme i salg rundt midten av 2022. Noen pris er ikke kommunisert. Men siden den er i størrelsesorden med biler som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Hyundai IONIQ 5, så vil det overraske oss om ikke også prisen blir i dette leiet.

Les hele pressemeldingen her.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde