Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Tesla Roadster: 0-100 på 1,1 sek?

Tesla Roadster får akselerasjonspakke fra romfartsselskapet SpaceX. Kan bli verdens raskeste bil.

Skrevet av / 23.06.20 - 11:00
Tesla Roadster: 0-100 på 1,1 sek?

Å putte en rakettakselerator på en bil virker som galskap, og bare noe man ser på film. Midt i blinken for Elon Musk, med andre ord!

Det var omtrent på denne tid i fjor at Elon Musk avslørte at den kommende Roadster-bilen ville få en spesiell funksjon ved navn SpaceX-pakken.

En fan har sett for seg hvordan SpaceX-akseleratoren kan se ut:

Konsept: CharlieAutomotive/Instagram
Visualisering av Tesla Roadster med SpaceX akselerator. Konsept: CharlieAutomotive/Instagram

Men Musk hevder den vil bli diskré, gjemt bak registreringsskiltet:

Tesla Roadster 2020
Dette er slik Roadsteren kan se ut, i følge Teslas illustrasjoner.

Tesla Roadster kan bli verdens raskeste

Hvorvidt Roadsteren faktisk får en SpaceX-pakke, kan man bare gjette seg til, men når det dreier seg om Elon Musk kjenner vi på oss at det kan være dumt å vedde imot.

Dersom det stemmer at Tesla Roadster faktisk får SpaceX-teknologi om bord, så kan vi snakke om en helt spinnvill akselerasjon!

YouTube-kanalen Engineering Explained har brukt Newtons fysiske lover til å beregne hvor rask Roadsteren kan bli. Og funnet ut at dette fort kan bli verdens raskeste serieproduserte bil noensinne!

 

Forskeren bak kanalen, Jason Fenske, har tatt eksisterende informasjon som administrerende direktør Elon Musk har avslørt om neste generasjons Roadster, og beregnet at bilen vil få en vekt på ca 2 tonn, og med en oppgitt standard akselerasjon fra 0-60 mph (0-97 km/t) på allerede spinnville 1,9 sekunder snakker vi g-krefter på rundt 1,44 G.

2,5 G

Når man så legger til SpaceX-akseleratorene, som fungerer ved at flytende gass utvider seg, ser vi plutselig på 2,5 G. Ser man på Newtons lov hvor kraft er akselerasjon multiplisert med tid, så ser vi at Tesla Roadster kan akselerere til 60 mph på svimlende 1,1 sekunder.

I så fall vil Roadsteren bli den raskest akselererende serieproduserte bilen i historien. Langt foran Ultima Evolution og Dodge Challenger SRT Demon, som begge oppnår samme hastighet på 2,3 sekunder. Roadsteren vil slå dem begge, selv uten SpaceX-utstyret i hekken.

Skal den slå den japanske, elektriske superbilen Aspark Owl, derimot, så trenger Roadsteren hjelp. Japsen skal nemlig bare bruke 1,69 sekunder på å nå 60 mph-merket. Men så er den i likhet med Roadster fortsatt under utvikling, så vi får se når tiden kommer, hvilken bil som faktisk er raskest.

Verdens raskeste bil = Aspark Owl?
Prototype av Aspark Owl på bilutstillingen i Paris, 2018. Foto: Alexander Migl

Hva skal vi med det?

Vi kan ikke se noen praktiske grunner til at en bil skal ha behov for en akselerasjon på 2,5 G. Man blir allerede svimmel i hodet når 0-100 km/t går unna på under tre sekunder. Men det er jo heller ingen praktisk grunn til at man skal ha en bil som har en toppfart på over 300 km/t, og de lages det jo mange av.

Men det handler om noe mer. For en bilprodusent handler det om å vise hvor langt man har kommet teknologisk, om å bryte barrierer som konkurrentene fortsatt klør seg i hodet av. Når man beviser at man har kunnskapen til å lage verdens raskeste bil, vil folk raskt tenke at den samme kunnskapen kan brukes til å lage verdens beste bil. Og det er det det handler om.

Kilder:

teslarati.com

topspeed.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top