Å putte en rakettakselerator på en bil virker som galskap, og bare noe man ser på film. Midt i blinken for Elon Musk, med andre ord!
Det var omtrent på denne tid i fjor at Elon Musk avslørte at den kommende Roadster-bilen ville få en spesiell funksjon ved navn SpaceX-pakken.
En fan har sett for seg hvordan SpaceX-akseleratoren kan se ut:
Men Musk hevder den vil bli diskré, gjemt bak registreringsskiltet:
SpaceX thruster package will be subtle. Hidden behind license plate.
Annonse— Elon Musk (@elonmusk) July 13, 2019
Tesla Roadster kan bli verdens raskeste
Hvorvidt Roadsteren faktisk får en SpaceX-pakke, kan man bare gjette seg til, men når det dreier seg om Elon Musk kjenner vi på oss at det kan være dumt å vedde imot.
Dersom det stemmer at Tesla Roadster faktisk får SpaceX-teknologi om bord, så kan vi snakke om en helt spinnvill akselerasjon!
YouTube-kanalen Engineering Explained har brukt Newtons fysiske lover til å beregne hvor rask Roadsteren kan bli. Og funnet ut at dette fort kan bli verdens raskeste serieproduserte bil noensinne!
Forskeren bak kanalen, Jason Fenske, har tatt eksisterende informasjon som administrerende direktør Elon Musk har avslørt om neste generasjons Roadster, og beregnet at bilen vil få en vekt på ca 2 tonn, og med en oppgitt standard akselerasjon fra 0-60 mph (0-97 km/t) på allerede spinnville 1,9 sekunder snakker vi g-krefter på rundt 1,44 G.
2,5 G
Når man så legger til SpaceX-akseleratorene, som fungerer ved at flytende gass utvider seg, ser vi plutselig på 2,5 G. Ser man på Newtons lov hvor kraft er akselerasjon multiplisert med tid, så ser vi at Tesla Roadster kan akselerere til 60 mph på svimlende 1,1 sekunder.
I så fall vil Roadsteren bli den raskest akselererende serieproduserte bilen i historien. Langt foran Ultima Evolution og Dodge Challenger SRT Demon, som begge oppnår samme hastighet på 2,3 sekunder. Roadsteren vil slå dem begge, selv uten SpaceX-utstyret i hekken.
Skal den slå den japanske, elektriske superbilen Aspark Owl, derimot, så trenger Roadsteren hjelp. Japsen skal nemlig bare bruke 1,69 sekunder på å nå 60 mph-merket. Men så er den i likhet med Roadster fortsatt under utvikling, så vi får se når tiden kommer, hvilken bil som faktisk er raskest.
Hva skal vi med det?
Vi kan ikke se noen praktiske grunner til at en bil skal ha behov for en akselerasjon på 2,5 G. Man blir allerede svimmel i hodet når 0-100 km/t går unna på under tre sekunder. Men det er jo heller ingen praktisk grunn til at man skal ha en bil som har en toppfart på over 300 km/t, og de lages det jo mange av.
Men det handler om noe mer. For en bilprodusent handler det om å vise hvor langt man har kommet teknologisk, om å bryte barrierer som konkurrentene fortsatt klør seg i hodet av. Når man beviser at man har kunnskapen til å lage verdens raskeste bil, vil folk raskt tenke at den samme kunnskapen kan brukes til å lage verdens beste bil. Og det er det det handler om.
Kilder: