Sonus faber for Maserati MC20

12 høyttalere og 695 W skal overdøve 630 HK
Annonse
Annonse
forfatter

En av fordelene med å velge en luksusbil, er muligheten for å hake av for et veldig fett anlegg. Som man kan gjøre med Burmester i Mercedes-Benz og Porsche, og Bowers & Wilkins i Volvo og BMW.

Da er høyttalerelementer og forsterkere hentet fra øverste hylle, og nennsomt tilpasset interiøret i bilen. Akkurat som Sonus faber har gjort i Maserati MC20.

Den råsterke toseteren med den nye Nettuno V6-eren på 630 bak seteryggene, skal dryle kjerra fra 0-100 km/t på under tre sekunder, og det stopper ikke før den når 325 km/t. Mens man lytter til Verdi eller Vasco Rossi, formoder jeg, på anlegget fra Sonus faber.

Annonse

Anlegget som er spesialtilpasset MC20, er tunet av Paolo Tezzon, som er sjefsingeniør hos Sonus faber, og skal ha samme lydsignatur som Sonus fabers høyttalere for hjemmebruk.

Blant annet skal fase- og amplitude mellom diskant- og mellomtoneelementet være optimisert for å gi anlegget den samme klangen som Sonus faber har.

Anlegget har til sammen fem diskantelementer, drevet av hver sin 45 w klasse D forsterker, fem mellomtonelementer med 60 w effekt hver, og basselementer, også de med 60 w effekt hver. En DSP-krets sørger for balanse i regnskapet, og det skal være strømreserver nok her til å spille ganske høyt.

Noe som antakelig trengs, for Maseratiens 3-liters V6-er med doble turboer, spesielt i Corsa kjøremodus og 7500 o/m på klokka.

Annonse

En heleeltrisk versjon kommer senere, i 2021 sier Maserati, med omtrent samme ytelse som bensinutgaven, og en estimert rekkevidde på 370 km.

New Maserati MC20 supercar-21 New Maserati MC20 supercar-16 New Maserati MC20 supercar-2
<
>

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Ryktet sier at Sony WF-1000XM4 er like rundt hjørnet
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Med radar og 3D-teknologi får du full kontroll med Ring Video Doorbell Pro 2. Men den har en stor ulempe for oss nordmenn.
Razer Kiyo Pro takler både Zoom-møter om dagen og stemningslys i gamingrommet.
Med lanseringen av Star kan Disney+ tilby 300 "nye" film- og serietitler - inkludert Die Hard og Big Sky.
Sony slipper FX3 for håndholdt proffvideo.
Det har ikke vært en god start for IONIQ 5-lanseringen.
Spotify melder at de snart vil øke lydkvaliteten for Premium-abonnenter.
Hyundais elektriske familie-SUV IONIQ 5 får god plass, og setter sikkerhet i fokus. Lyden er fra Bose!
Sammen med Formlabs skal Sennheiser gi ørepropper perfekt tilpasset brukerens ører.
ID.5 blir en kupéversjon av den elektriske familie-SUV-en ID.4.