Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Porsche Taycan forbedres på viktige områder

Går fortere, lader raskere og kjører lengre.

Skrevet av / 08.02.24 - 10:54
Porsche Taycan forbedres på viktige områder

Tre år etter den overraskende debuten for Porsche Taycan, er det på tide med en oppdatering. Normalt pleier sånne midtlivskriser å dreie seg om kosmetiske endringer, kanskje legges det til mer utstyr i prisen for å gjøre modellen mer attraktiv, men Porsche har tatt oppdateringene mye lengre enn som så.

De har rett og slett oppdatert Taycan der det betyr mest: Rekkevidden er økt med opptil 35 prosent, og dermed har Porsche adressert kritikken den utgående Taycan-generasjonen har vært gjenstand for.

– De nye modellene tar rett og slett Taycan til nye høyder. Ytelsen, effekten og rekkevidden er kraftig forbedret, samtidig byr modellene på mer kjøreglede og komfort i hverdagen. Nye Taycan er et ekte råskinn og må oppleves, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge.

Raskere lading og økt rekkevidde

Foto: Porsche

Det må vi gi ham rett i, for se bare på nøkkelpunktene her:

  • Rekkevidden forbedres med opptil 35 prosent til 678 kilometer (WLTP) for utgaven med bakhjulsdrift
  • Nye Performance Battery Plus øker kapasiteten fra 93 til 105 kWt
  • Ladeeffekten økes med 50 kW til 320 kW som gir 10 til 80 prosent på 18 minutter
  • Regenererinen er forbedret med 30 prosent til 400 kW i høy fart
  • 0 til 100 km/t barberes med 0,6 og Taycan Turbo S slynger deg til 100 km/t på  2,4 sekunder (!)
  • Innstegsmodellen Taycan bruker 4,8 sekunder på samme øvelse
  • Oppgradert utstyrsliste for alle varianter
  • Subtile designendringer som gir Taycan et skarpere design

Porsche har modifisert drivlinjen med en ny elmotor bak med opptil 80 kW mer effekt, og en endret inverter med optimalisert programvare. Større batterier, bedre temperaturkontroll, ny varmepumpe, kraftigere regenerering og bedre styring av effektfordelingen mellom elmotorene på utgavene med firehjulsdrift, bidrar til den økte ytelsen og rekkevidden.

Høyere effekt

Foto: Porsche

Taycan har vært en suksess for Porsche. 150.000 biler er solgt siden debuten, mange flere enn Porsche selger av 911, og tett på Porsches bestselger, Macan. Som snart kommer i helelektrisk utgave.

Les også Porsches perfekte kompromiss Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.

Jeg skal ikke dvele ved designendringene – bredere HD matrix lykter, heldekkende lystripe bak, osv –  de er synlige nok for de som er interessert, for det er de tekniske endringene som er interessante. Som forbikjøringsknappen, push-to-pass, som er den del av den nye Sport Chrono-pakken.

Den gir en ekstra effektboost i 10 sekunder. Taycan Turbo S, får hele 140 kW ekstra når Launch Control er aktivert, og da øker efffekten til 700 kW/952 hk.

Forbedret kjøredynamikk

Foto: Porsche

Alle utgavene av Taycan får adaptiv luftfjæring som standard, man kan bestille utgavene med firehjulsdrift, med Porsches nye Active Ride hjuloppheng. Som Porsche mener gir en enda bedre kombinasjon av kjørekomfort og kjøredynamikk. Active Ride skal være bedre til å kompensere for krengning og pitch i svinger og under akselerasjon.

In-Car Video

Foto: Porsche

På innsiden er instrumentene redesignet med et nytt grensesnitt og flere funksjoner. Hjulet for kjøremodus på rattet er standard, og det er her man finner boostknappen hvis man velger Sport Chrono-pakken og Performance Battery Plus. Vippearmen til venstre for rattet er endret, og Apple CarPlay er mer integrert på de nye utgavene. Nå kan man også vise video med In-Car Video på skjermen i midten, og på passasjerskjermen.

Foto: Porsche

Standardutstyret er mer omfattende enn før, og inkluderer blant annet konfigurerbar interiørbelysning, parkeringsassistent med ryggekamera, elektrisk folbare sidespeil, setevame foran, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), varmepumpe med nytt kjølesystem, trådløs mobillading, to ladeporter, og nå er både Drive Mode og Power Steering Plus en del av standardutstyret.

D nye Taycan-modellene kan allerede konfigureres på Porsches nettsider, og de første bilene er på veiene i løpet av mai/juni 2024.

Prisene i norske kroner under, legg merke til at GTS-utgaven foreløpig ikke er med på listen.

Foto: Porsche

Priser:

Taycan​ 1 092 511​
Taycan 4S​ 1 276 518​
Taycan Turbo​ 1 876 912​
Taycan Turbo S​ 2 264 235​
Taycan 4 Cross Turismo​ 1 230 010​
Taycan 4S Cross Turismo​ 1 340 726​
Taycan Turbo Cross Turismo​ 1 893 437​
Taycan Turbo S Cross Turismo​ 2 280 761​
Taycan Sport Turismo​ 1 103 860​
Taycan 4S Sport Turismo​ 1 287 761​
Taycan Turbo Sport Turismo​ 1 888 058​
Taycan Turbo S Sport Turismo​ 2 275 383​

 

 

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top