Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Porsche Mission X – elektrisk hyperbil

Bare et konsept sier de, men det har vi hørt før.

Skrevet av / 09.06.23 - 10:52
Porsche Mission X – elektrisk hyperbil

Den er helelektrisk og markerer at Porsche feirer 75 år. Den skal også sette ny rekord på nordsløyfa på Nürburging sier de. Og, her er vi ved poenget, hvis noen synes den er fin, kan det hende de setter den i produksjon.

Foreløpig er Mission X bare en konseptbil, men det var Mission E også, og den ble til Porsche Taycan. Så det så. Porsche har nemlig en tiltalende tendens til å sette konseptbiler i produksjon.

Bare tenk på Boxster-konseptet de viste i 1993. En liten toseter med boksermotor bak setene, som de godt kunne produsere hvis mange nok var interessert. Hvor mange sånne har du sett på veiene siden den debuterte i 1997?

Nemlig.

Det er naturligvis for tidlig å hevde at Porsche Mission X blir satt i produksjon. Men som allerede antydet, Porsche har en bedre track record enn Tesla når de først viser en konseptbil.

Foto Porsche

Porsche Mission X ligner ikke så lite på en Carrera GT, men isteden for en ildsprutende V10-motor på 612 hk, har Mission X en 900 Volts elektrisk drivlinje, med foreløpig ukjent antall kW. Med 900 V skal den dessuten lade dobbelt så raskt som en Taycan, altså over 500 kW.

Hvis vi skal gjette, tipper vi at den vil ha rundt 2000 hk, trolig mer. Men akkurat hvor mye er det vanskelig å spå, bortsett fra at Porsche sier at kraft-til-vekt skal være rundt 1 hk per kilo bil.

Det må til hvis Porsche skal nå målet med konseptbilen. Nemlig å slå rekorden rundt nordsløyfa, som per nå holdes av en Mercedes-AMG One, som fløy rundt den 20,6 km lange banen i skogen, på 6 minutter og 30,7 sekunder.

img_28 img_29 img_3
<
>
Foto Porsche

Alle som har prøvd, vet at hk alene ikke setter rekorder. Veigrepet må være optimalt i alle situasjoner, og Porsche sier at Mission X blant annet skal ha mer downforce – marktrykk eller nedoverkraft i fart – enn en 911 GT3 RS. Som produserer 860 kg nedoverkraft.

Mission X er ganske kompakt med en total lengde på 4,5 meter, det er omtrent det samme som nevnte Carrera GT, og en halvmeter kortere enn en Taycan.

Foto Porsche

Konseptbilen på bildene, er lakkert i en farge Porsche passende nok kaller Rocket metallic, og 20-tommere foran og 21-tommere bak, flankerer saksedørene som åpner akkurat som på en Porsche 917. Bare sånn at man ikke er i tvil om fartsambisjonene.

Det går i brunt innvendig også, hvor førersetet har en kontrastfarge med hvitt skulderparti, og foran seg har føreren et racingratt a la Le Mans-racere, mens passasjeren kan følge med på g-krefter og rundetider på en egen skjerm.

Foto Porsche

Porsche Mission X er et teknologisk fyrtårn for fremtidens sportsbiler. Den tar opp stafettpinnen fra ikoniske sportsbiler fra fortiden, som 959, Carrera GT og 918 Spyder før den.» Sier Oliver Blume, styreformann i Porsche AG.

«Å tørre å drømme og drømmebiler er to sider av samme sak for oss: Porsche bare vært Porsche ved å konstant forandre seg.»

Så det er lov å drømme om at Mission X blir satt i produksjon altså.

Les også Porsches perfekte kompromiss Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.

 

Lyd & Bilde presiserer at reiseomkostningene til denne reportasjen ble betalt av produsenten.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

Helsort Volvo med en overraskelse

GTI-en er tilbake

0-100 km/t på 2,2 sekunder

Mislykket robottaxi-tyveri i Los Angeles

Smart #3 er en lekkerbisken

Her er Peugeots viktigste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

- Apple Car er skrotet

0
Scroll to Top