TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Porsche Macan debuterer i 2024

Har kjørt mer enn 3,5 millioner kilometer.

Av / 13.01.24 - 11:10
Porsche Macan debuterer i 2024

De sier at det var SUV-ene som reddet Porsche, og uten Cayenne ville de neppe overlevd. Men Porsche har vært nær konkurs flere ganger før, også uten en SUV i katalogen, og overlevd.

Nå går salget av biler strykende. Ikonet 911 selger nærmest seg selv, og i 2023 økte salget med 24 prosent til 50.146 biler, mer enn den elektriske Taycan som endte på 40.529 biler i 2023. Det er bra, men likevel mye mindre enn SUV-ene Cayenne og Macan, som endte på henholdsvis 87.553 og 87.355 biler. Panamera 34.020 biler, og de snertne 718-modellene karret seg så vidt over 20.000 biler, dog opp 13 prosent fra året før.

Les også TEST: Porsche Taycan GTS Sport Turismo Pris og ytelse gjør GTS til Porsches kanskje beste Taycan-versjon.
Porsche Macan debuterer i 2024 1
Foto: Porsche

Men også hos Porsche er fremtiden elektrisk, og snart får Taycan følge av det som trolig blir bestselgeren i katalogen. Den elektriske Macan, som er bygget på Porsches Premium Platform Electric (PPE), som de deler med Audi.

Macan debuterer i 2024, og har allerede gjennomgått omfattende testing verden over. Porsche har til sammen kjørt over 3,5 millioner km, under alle tenkelige forhold. Fra minus 30 grader i nord for polasirkelen i Skandinavia, til 50  pluss i Death Valley i California.

Porsche Macan debuterer i 2024 2
Foto: Porsche

800 Volt

Macan får et lithium-ion batteri på brutto 100 kWt, netto rundt 95 kWt, og 800 Volts arkitektur med opp til 270 kW ladekapasitet. Porsche sier at det skal være mulig å lade fra 10 til 80 prosent på mindre enn 22 minutter.

Annonse

Hvis man lader på en 400 Volts ladestasjon, splitter en svitsj 800 Volts batteriet i to til 400 V, for mer effektiv lading opp til 150 kW. Hjemmelading støttes med en ombordlader på 11 kW.

Porsche Macan debuterer i 2024 3
Foto: Porsche

Aktiv demping

Macan leveres med firehjulstrekk som standard, med fokus på bakhjulsdrift mesteparten av tiden, og de to elektromotorene leverer i overkant av 450 kW effekt til hjulene. Med 1000 Nm dreiemoment og Launch Control, ser vi nok 0-100-tider under fire sekunder for Macan.

Den kan også leveres med Porsches Active Suspension Management system, som har dempere med to kammer, luftfæring, diffsperre bak, og bakhjulstyring opp til fem grader.

Porsche sier ingen ting om modelleutvalget, eller når du kan få kjøpt en Macan, men regn med at den blir tilgjengelig i Turbo S-versjon, i tillegg til en GTS-utgave, og som Macan 4S. Når? Spør din nærmeste Porsche-forhandler. Svaret blir trolig levering senere i 2024, men den 25. januar kommer neste drypp fra Porsche om Macan. Da vet vi mer.

Porsche Macan debuterer i 2024 4
Foto: Porsche
Les også TEST: Lotus Eletre S Lotus Eletre er fantastisk å kjøre, har plass som en limousin, og går langt nok.
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Lyd & Bilde