TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Polske Nevomo har fått et magnettog til å flyte på en vanlig jernbane.

Kan kostnadene ved dyre maglevbaner unngås ved å bruke konvensjonelle skinner?

Av / 14.01.24 - 10:00
Polske Nevomo har fått et magnettog til å flyte på en vanlig jernbane.

Flytende høyhastighetstog er fremtiden for Europa, og EU ser for seg et nettverk som gjør korte flyreiser unødvendige. Land som Frankrike, Spania og Italia har allerede høyhastighetstog. I Sverige, for eksempel, skjer det ingenting på den fronten, hovedsakelig på grunn av de astronomiske kostnadene ved å bygge nye jernbanelinjer gjennom det langstrakte landet.

Men det polske selskapet Nevomo kan ha løsningen. De forsker for tiden på om det er mulig å få magnettogene til å flyte på vanlige skinner i stedet for den spesielle maglev-skinnen. Hvis de kan få dette til å fungere, vil det spare enorme summer ved å slippe å bygge nye skinner.

Foto: Nevomo

For noen måneder siden gjennomførte de en vellykket test på en 700 meter lang testbane i Nowa Sarzyna i Polen. De akselererte det seks meter lange og to tonn tunge kjøretøyet fra 0 til 100 km/t på 11 sekunder. Da den nådde 70 km/t, begynte den å sveve 2 cm over skinnene!

For første gang i jernbanens historie har et skinnegående kjøretøy ikke beveget seg på de eksisterende sporene, men over dem, uten friksjon», sier Przemek Ben Pączek, administrerende direktør i Nevomo, i en pressemelding.

Selskapets teknologi heter Magrail, og det har tatt dem 3,5 år med forskning og utvikling å nå frem til den vellykkede testen. Nå fortsetter utviklingen for å gjøre den kommersielt levedyktig. Nevomo sier at det vil være mulig å kjøre 550 km/t på jernbaneskinner.

Annonse

Les mer i pressemeldingen.

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Scroll to Top