TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Legendariske Nissan GT-R blir elektrisk superbil

Nissan vil elektrifisere sin ikoniske GT-R. Navnet kan bli e-GT-R, som blir en superbil med fremtidens batteriteknologi, og mer enn 1300 ville hester under panseret!

Skrevet av / 29.08.24 - 09:00
Legendariske Nissan GT-R blir elektrisk superbil

Nissan GT-R har siden lanseringen i 2007 vært synonymt med ekstrem ytelse og avansert teknologi. Nå tar Nissan modellen inn i den elektriske tidsalderen. Ifølge selskapet selv vil den nye e-GT-R overgå forgjengeren på alle områder.

På Tokyo Motor Show i januar viste Nissan frem en elektrisk konseptbil kalt Hyper Force, bygget på nettopp GT-R, og med tilsvarende spesifikasjoner som e-GT-R, som nå er bestemt å gå i produksjon.

231020_Nissan_JMS23_Hyper_Force_Press_Image_002
Vil Nissan e-GT-R ligne konseptbilen Hyper Force? Foto: Nissan

Faststoffbatterier

Nissan håper at e-GT-R blir den første bilen på markedet med faststoffbatterier, som lover betydelig høyere energitetthet og raskere lading enn dagens litium-ion-batterier. Dette vil gi e-GT-R både lang rekkevidde og lynraske ladetider. Faststoffbatterier er ideelle for en sportsbil som GT-R, da de kan pakke mer energi på samme plass som et vanlig batteri. Hva rekkevidden og kapasiteten blir, sies det fortsatt ingenting om.

Les også Toyota skal masseprodusere faststoffbatterier Det kan nå se ut som at Toyotas faststoffbatteri blir virkelighet. Masseproduksjon kan kanskje starte i 2027.

Utviklingen av faststoffbatterier har møtt utfordringer opp gjennom årene, men det kan virke som at de største problemene er løst. Nissan har i hvert fall planer om å lansere den nye superbilen innen 2028. Dette ifølge det britiske nettstedet Autocar.

231023_Nissan_JMS23_Hyper_Force_Design_CGI_Image_08
Innsiden på Nissan e-GT-R blir sannsynligvis ikke som i Nissan Hyper Force. Foto: Nissan

Nissan e-GT-R får 1000 kW og over 1300 hester

Den elektriske GT-R vil bygge videre på forgjengernes avanserte aerodynamikk og firehjulsdrift. Nissan lover at bilen vil sette nye standarder for akselerasjon, toppfart og kjøreegenskaper, blant annet med over 1000 kW med motorkraft. Det tilsvarer over 1300 hestekrefter! Noe som definitivt bør gi den kommende Tesla Roadster konkurranse.

Annonse
Les også Snart lader de 40 mil på 5 minutter Nye batterier blir billigere og bedre, og fjerner all rekkeviddeangst. Og de kommer før du aner det.

GT-R har en lang historie som strekker seg tilbake til den første Skyline GT-R fra 1969. Modellen har gjennom generasjonene vært kjent som «Godzilla» på grunn av sin voldsomme ytelse. At den nye elektriske bilen bærer navnet på denne legenden, bør bety at vi har noe veldig spesielt i vente.

Nissans håp er utvilsomt at e-GT-R med sin ekstreme ytelse og banebrytende batteriteknologi, skal sende sjokkbølger gjennom bilverden.

Kilde: Autocar

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Scroll to Top