Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nå kommer en ekstra lang ID. Buzz

Den nye elbilen får både større batteri og flere seter, da den forlenges med 25 cm mellom hver av akslene.

Skrevet av / 04.06.23 - 13:06
Nå kommer en ekstra lang ID. Buzz

Den lange versjonen av ID. Buzz hadde verdenspremiere fredag den 2. juni på det populære surferstedet Huntington Beach, som ligger langs Pacific Coast Highway nær Los Angeles, mens den europeiske premieren av den lange ID. Buzz finner sted i Hannover fra 23. til 25. juni, i forbindelse med en internasjonal VW Bus Festival.

Med en total lengde på nesten fem meter og et interiør med opptil syv seter, lover Volkswagen at den store ID. Buzz er enda mer allsidig og fleksibel. Ekstra akselavstanden gir nemlig plass til en tredje seterad, mer bagasjeplass og et større batteri på 86 kWh (nettokapasitet), og dermed også en økt rekkevidde.

En ny varmepumpe skal øke effektiviteten om vinteren, og en ny 286 hk el-motor gir imponerende kraft, forsikrer den tyske produsenten.

I 2024 vil det også komme en ny GTX-versjon med firehjulsdrift og en systemeffekt på 339 hk, som gjør elbilen i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på bare 6,4 sekunder.

ID. Buzz
Den ekstra lengden mellom akslene gir plass til en tredje seterad, enda mer bagasjeplass og et nytt, større 86 kWh batteri (nettokapasitet), som gir enda lengre rekkevidde. (Foto: Volkswagen)

Nye dimensjoner

Den korte ID. Buzz måler 4,712 mm i lengde, mens versjonen med lang akselavstand (LWB) måler 4,962 mm. De ekstra 250 mm i lengde er plassert utelukkende mellom akslene, som betyr at den lange ID. Buzz dermed har 192 mm bredere skyvedører på hver side og 58 mm ekstra mellom C-stolpene og bakhjulene.

Avhengig av konfigurasjonen kan ID. Buzz LWB brukes som en femseters (2/3), seksseters (2/2/2) med individuelle seter og armlener på andre rad, eller som en sju-seters (2/3/2).

Som standard leveres ID. Buzz LWB med en 3-seters benk på andre rad. Ryggstøttene kan felles ned (splitt: 40/60), og helningsvinkelen kan justeres med opptil 16 grader.

De to individuelle setene på tredje rad kan justeres i lengden, og ryggstøttens vinkel kan også stilles på. Tredje seterad er derimot ekstrautstyr.

Les også VW ID.7 får 700 km rekkevidde Endelig avduket! ID.7 blir en romslig sedan, hvor rekkevidde nok er det største stikkordet.

Den nye ID. Buzz LWB har et eksepsjonelt stort bagasjerom, forteller Volkswagen, og i konfigurasjonen med fem seter har den et volum på 1.340 liter. Når ryggstøttene på andre og tredje rad legges ned, øker bagasjeromsvolumet til 2.469 liter, dermed er det plass til sykler, surfebrett og lignende. Og selv med alle syv sitteplasser i bruk, har ID. Buzz fortsatt et bagasjeromsvolum på 306 liter.

ID. Buzz
Når ryggstøttene på andre og tredje rad felles ned, øker bagasjeromsvolumet til 2.469 liter, slik at det blir plass til sykler, surfebrett og lignende. (Foto: Volkswagen)

Batteri og elektrisk drivlinje

Den forlengede akselavstanden på ID. Buzz LWB har gitt plass til et batteri på 86 kWh (brutto: 91 kWh). Utover et større batteriet har Volkswagen også utviklet en ny elektrisk drivlinje med en 286 hk kraftig elektrisk motor, som øker toppfarten fra 145 km/t til 160 km/t (elektronisk begrenset) og akselererer den store ID. Buzz fra 0 til 100 km/t på kun 7,9 sekunder.

Batteriet på 86 kwh kan lades med opptil 200 kW DC på hurtigladingsstasjoner, hvor det kan lades fra 10 til 80 % på bare 25 minutter. Et nytt termisk styringssystem sikrer at batteriet kan forberedes og tempereres på veien til neste ladestasjon, slik at det kan lades så effektivt og raskt mulig. Forberedelsen til lading av batteriet skjer automatisk når en rute er valgt i navigasjonssystemet, og sluttdestinasjonen er lenger unna enn maksdistansen som ID. Buzz når.

Nye funksjoner

For første gang fås ID. Buzz nå også med heads-up display, som er kjent fra de andre ID.-modellene.

ID. Buzz
Den øverste linjen på displayet har en ny snarveifunksjon til venstre, som åpner hovedmenyen med en oversikt over alle appene med bare ett enkelt klikk. Ved siden har man en knapp for det nye Car Control Center, som gir direkte tilgang til de viktigste kjøretøyfunksjonene. (Foto: Volkswagen)

ID. Buzz kommer også med et nytt infotainmentsystem med den nyeste programvaren, samt ny grafikk og en forbedret menystruktur. Volkswagen har delt opp den 12,9-tommers store skjermen i to permanente synlige berøringsfelt øverst og nederst, i tillegg til startskjermen i sentrum.

Tilgjengelighet

Den lange ID. Buzz er forventet til lansering i første halvdel av 2024.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top