TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Nå få passasjeren sin egen skjerm

Ny infotaimentskjerm dekker hele dasbordet

forfatter
Publisert 13.01.21 - 14:02

Komplekse skjermer har en ulempe vi har lagt merke til på elbiler, hvor gjentatte tappinger på skjermen er nødvendig for å finne fram og få endret en innstilling. Det kan være noe så grunnleggende som å flytte mer varme til beina, eller bytte radiokanal.

En enkel prosess før i tiden, med ‘analoge’ biler som gjerne hadde en egen bryter for sånt.

Det er tydelig at Mercedes er enig i at skjermenyene er blitt for vanskelige å bruke, for nå lanserer de MBUX Hyperscreen. En 141 cm bred pekeskjerm i Gorilla Glass som dekker hele dashbordet, og hvor alt er tilgjengelig uten at man må forlate hovedskjermen.

Først i EQS

Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen

Hyperscreen debuterer i den elektriske S-klassemodellen EQS som får sin offiselle lansering  neste måned.

– Den nye MBUX Hyperscreen kombinerer unik elektronisk estetikk med enestående brukervennlighet, sier Sajjad Khan som sitter i styret i Mercedes-Benz AG og er selskapets tekniske sjef.

Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen

Skjermen er delt opp i flere felter med et digitalt instrumentpanel foran føreren, som har flere skjermvisninger, en stor sentral skjerm midt på dashbordet, og en skjerm på passasjersiden. Som viser funksjonene passasjeren har tilgang til, som massasje i setene, telefon og styring av musikken.

Blant annet. Sju brukerprofiler kan lagres på passasjerskjermen, hvor blant annet lagrede spillelister, telefonboken og foretrukken seteinnstilling kan lagres og hentes fram.

Zero layer

MBUX Hyperscreen: Co-driver display

Sajjad Khan forteller videre at det har vært viktig for Mercedes at skjermen gir føreren umiddelbar tilgang til alle innstillinger, uten å måtte dykke ned i en annen skjermmeny, og de har derfor latt nesten alle funksjoner være tilgjengelig på den samme flaten.

Denne zero layer-løsningen kan man håpe flere bilprodusenter adapterer, og nøyaktig hvor bra den fungerer, skal vi finne ut av i en kommende test av EQS.

AI

MBUX Hyperscreen – «Zero Layer» concept

Kunstig intelligens skal hjelpe til med tilpasningen til brukeren, slik at skjermen er så intuitiv å bruke som mulig, og AI skal lære brukermønsteret til den valgte brukerprofilen. Og stiller automatisk temperatur, setevarme, speil og tilpasser navigasjonen til den valgte brukerens mest brukte preferanser.

Bak den 141 cm brede pekeskjermen på 2,43 cm2, jobber en åttekjerners prosessor med 24 GB minne og en minnebåndbredde på 46,4 GB per sekund, som vi antar her helt nødvendig for å gir brukerne umiddelbar feedback på kommandoer.

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde