Mustang Mach-E: Gjenværende kjørelengde med høy nøyaktighet

Takket være nettskyen.
Ford Mustang Mach-E
forfatter

Med elektrisk rekkevidde opptil 600 km er det forhåpentligvis ikke så ofte sjåfører av Ford Mustang Mach-E vil sitte med rekkeviddeangst. Men plutselig er du der, når lampen lyser rødt og du må finne et sted å lade.

Alle elbiler beregner gjenværende kjørelengde på batteriet, men det er en utfordring å gjøre dette nøyaktig. Spesielt fordi kjøremønsteret varierer.

Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E bruker kunstig intelligens og nettskyen til å beregne gjenværende kjørelengde. Foto: Ford

Intelligent Range bruker nettskyen

Ford løser dette i sin helelektriske SUV Mustang Mach-E, med en nettskybasert Intelligent Range-teknologi. Den bruker kunstig intelligens til å regne ut gjenværende rekkevidde fortløpende.

Les også
Her er elbilene med heftig lyd Her er 30 elbiler med oppgradert lydanlegg. Og dette koster de.

Kjøretøyets batterisystem rapporterer hvor mye energi som er igjen på batteriet, mens en modul på drivlinjen overvåker hvor mye energi som blir brukt. Temperaturen i lufta kan også påvirke rekkevidden. Derfor bruker «Intelligent Range» den siste værinformasjonen til løpende å oppdatere gjenværende rekkevidde.

Andre tilkoblede Mustang Mach-E til unnsetning

Data fra andre tilkoblede Mach-E-biler, hvor eieren har valgt å dele informasjon under kjøring, kan også bidra til å gjøre rekkeviddeanslagene enda mer nøyaktige. Mustang Mach-E kan hente gjennomsnittsdata for forbruk under kjøring i forskjellige hastigheter, terreng og værforhold, for enda bedre å kunne anslå nøyaktig rekkevidde – selv på veistrekninger som den enkelte kunde aldri har kjørt før.

Hvis den anslåtte rekkevidden blir påvirket under kjøreturen, får du beskjed i instrumentpanelet om den nye rekkevidden og hva slags faktorer som er årsak til denne endringen.

Ford Mustang Mach-E
Mustang Mach-E støtter inntil 150 kW hurtiglading. Foto: Ford

Assistanse ved tomt batteri

Hvis du kjører bilen tom for strøm vil Ford assistanse-programmet for elbil, sørge for at du får veihjelp og fraktes til nærmeste ladepunkt. Dette kan enten være et FordPass ladenettverk, en sertifisert Ford-forhandler med lademuligheter eller til det nærmeste offentlige ladepunktet.

«Intelligent Range»-systemet vil oppgraderes forløpende gjennom OTA (Over The Air) systemoppdateringer.

Annonse

For eksempel vil en kommende oppdatering regne inn trafikken i realtid, om det er kø eller ikke, terrenget, høydeforskjellene på ruten og dessuten temperaturen på din endelige destinasjon.

– Endringer i sjåførens kjørestil og i omgivelsene påvirker ofte bilens rekkevidde. Det er den viktigste grunnen til at elektriske biler ofte opplever betydelige justeringer av rekkevidden. Ford utnytter fordelen med nettbasert lagring i skyen til å gjøre disse anslagene enda mer nøyaktige, og fjerne rekkeviddeangsten og de unødvendige ladestoppene, sier Mark Poll, electric vehicle charging user experience manager hos Ford Motor Company.

18 elektriske modeller

Ford Mustang Mach-E er en av i alt 18 nye elektrifiserte modeller (inkludert hybrid) som skal introduseres i Europa før slutten av 2021.

Startprisen for Mustang Mach-E er 422.000 kroner, for bakhjulstrekk og ca 450 km rekkevidde. For 22.000 kroner ekstra får du Bang & Olufsen lydanlegg.

Mer info: ford.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også