Elbilrevolusjonen, som for bare få år siden syntes uunngåelig, møter nå alvorlige utfordringer. Konkurser, fallende salg og politisk motvilje kaster tilsynelatende lange skygger over bransjens fremtid. Selv EUs ambisiøse mål om å fase ut fossildrevne biler innen 2035 ser ut til å vakle under press fra medlemsland og interesser fra bilindustrien.
Norge
I Norge, kanskje verdens fremste foregangsland for elbiler, har flere aktører måttet kaste inn håndkleet. Nylig gikk den store bruktbilforhandleren Marcusbil konkurs etter flere år med suksess innen salg av brukte elbiler. Selskapet omsatte for 265 millioner kroner i 2022, men så bremset det kraftig opp, og de klarte ikke å snu nedgangen i 2023 og 2024. Priskutt fra Tesla tidlig i 2023 påvirket verdien på brukte Teslaer negativt, noe som rammet Marcusbil hardt.
Også bildelingstjenesten Fleks måtte nylig melde oppbud med en gjeld på 643 millioner kroner. Selskapet har slitt med fallende bruktbilpriser, økte rentekostnader og svekket kjøpekraft blant kundene.
Danmark
Det amerikanske elbileventyret til den danske bildesigneren Henrik Fisker gikk dundrende konkurs etter oppstartsproblemer under økonomiske nedgangstider. Og apripos Danmark gikk leasingselskapet Caradvisor ApS konkurs tidligere i år, med en tosifret milliongjeld. Ifølge Nordjyske har både skattemyndighetene og Sparekassen Danmark store utestående beløp hos selskapet. Dette er bare det siste i en rekke konkurser blant danske bilfirmaer, hvor et fellestrekk synes å være stor gjeld til skattemyndighetene.
Sverige
Svensk-kinesiske Polestar, som produserer elbiler i premiumklassen, har opplevd en betydelig nedgang i salget. I første kvartal 2024 falt omsetningen med 36,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg har det vært noe som vel må omtales som et konkursskred blant svenske bilforhandlere det siste året.
Elbilrevolusjonen venter på seg
Internasjonalt har selv giganter som Tesla opplevd motgang. Selskapet rapporterte nylig om en nedgang på 6,6 prosent i globale leveranser i første halvår av 2024 sammenlignet med samme periode i fjor.
Samtidig har Ford justert sin elbilstrategi, og redusert produksjonsmålene etter svakere salgstall enn forventet. Dette reflekterer en bredere trend blant bilprodusenter som nå ser behovet for å revurdere sine satsinger på elektriske kjøretøy.
Tradisjonelle bilprodusenter snur
I lys av den dalende etterspørselen etter elbiler har flere tradisjonelle bilprodusenter begynt å revurdere sine strategier. Mercedes-Benz har nylig annonsert at de vil investere mer i forbrenningsmotorteknologi enn tidligere planlagt – hele 159 milliarder norske kroner bare i år.
Volkswagen har også redusert sin elbilsatsing og planlegger å bruke 60 milliarder euro på videreutvikling av forbrenningsmotorer.
Toyota, verdens største bilprodusent, har lenge vært skeptisk til en rask overgang til elbiler. Nå satser de på en ny generasjon forbrenningsmotorer som skal kunne benytte hydrogen i tillegg til bensin. Dette ser de som en viktig del av strategien for å oppnå karbonnøytralitet.
Politisk motvilje og e-fuel som smutthull
EUs ambisiøse mål om å fase ut salg av nye fossildrevne biler innen 2035 møter nå motstand fra flere hold. Tyskland, en av EUs tungvektere innen bilindustrien, har vist seg som en sterk motstander av et totalt forbud mot forbrenningsmotorer. Tysklands finansminister Christian Lindner har nylig tatt til orde for at EU bør tillate biler drevet av «klimavennlig» drivstoff også etter 2035. «Markedet bør bestemme hva som er økonomisk og hva forbrukerne ønsker, ikke politikere og byråkrater,» uttalte Lindner til avisen Augsburger Allgemeine.
Sentralt i denne debatten står e-fuel, også kjent som syntetisk drivstoff, med Porsche og Siemens i spissen. E-fuel produseres ved å kombinere hydrogen med CO2 fanget fra atmosfæren, noe som i teorien gjør det karbonnøytralt. Tilhengere argumenterer for at det kan være en mer praktisk løsning for enkelte typer kjøretøy og markeder, spesielt i overgangsfasen mot full elektrifisering. Kritikere påpeker på sin side at produksjonen av e-fuel er energikrevende og at det fortsatt vil føre til lokale utslipp av forurensende stoffer.
Lysere tider i sikte?
Til tross for mange dystre nyheter, er det flere tegn som tyder på at elbilrevolusjonen fortsatt er i gang, bare i et noe roligere tempo enn mange hadde forventet for bare to år siden. I USA vokste elbilsalget med 11,3% i andre kvartal 2024, ifølge en rapport fra Kelley Blue Book. Et rekordhøyt antall på 330,463 enheter ble solgt i kvartalet. Veksten skyldes blant annet økt tilgjengelighet, fortsatte økonomiske insentiver på elbiler og et større antall leasingavtaler.
I Kina, verdens største bilmarked, fortsetter elbilsalget å vokse. BYD, den største kinesiske elbilprodusenten, rapporterte om en økning på 30,5% i salget av personbiler i juli sammenlignet med samme måned i fjor.
Selv om Tesla har opplevd en nedgang globalt, vokste salget av deres Kina-produserte elbiler med 15,3% i juli sammenlignet med samme måned i fjor.
Teknologisk utvikling og synkende priser
En viktig faktor som taler for elbilenes fremtid er den raske teknologiske utviklingen og synkende priser. Batteriteknologien blir stadig bedre og billigere, noe som øker rekkevidden og reduserer kostnadene for elbiler. For eksempel har den kinesiske produsenten BYD nylig lansert en ny batteriteknologi som de hevder vil gi elbiler en rekkevidde på over 1000 kilometer på en enkelt lading. Noe som bør eliminere rekkeviddeangst en gang for alle. På kundelisten står blant annet Toyota.
Samtidig jobber både etablerte bilprodusenter og nye aktører med å lansere mer prisgunstige og kompakte elbilmodeller. Citroën har for eksempel nylig lansert ë-C3, en kompakt elbil med en startpris på under 200.000 kroner. Volkswagen vil følge opp på med den lille ID.1 i 2026, og Tesla har også planer om rimeligere biler tidlig i 2025, uten at de har spesifisert noe mer om det. Så har vi den lille billigbilen BYD Seagull, som er ventet til Europa i 2025.
Det er i hvert fall ingen tvil om at elbilene vil fortsette å utvikles, og det til stadig lavere kostnad.
Konklusjon
Elbilrevolusjonen står utvilsomt overfor betydelige utfordringer. Konkurser, fallende salg og politisk motvilje har skapt usikkerhet om fremtiden. Likevel er det grunn til optimisme. Den teknologiske utviklingen fortsetter i raskt tempo, og markedet i viktige land som Kina og USA viser fortsatt vekst. Overgangen til elektrisk transport vil sannsynligvis ta lengre tid enn mange optimister hadde håpet på, og veien dit kan bli mer kronglete enn først antatt. Utviklingen av e-fuel og andre alternative teknologier kan komplisere bildet for elbiler ytterligere.
Men til tross for alle utfordringene, er det vanskelig å se for seg at verden vil gå tilbake til en fullstendig avhengighet av fossildrevne kjøretøy. Klimaendringene og behovet for renere bytransport vil fortsette å drive utviklingen fremover. Elbilene har kommet for å bli, selv om deres dominans kan ta lengre tid å oppnå enn først antatt.