Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mini Recharged: Elektrisk klassiker

I Oxford lager de elbil av den klassiske Mini-en

Skrevet av / 28.01.22 - 10:00
Mini Recharged: Elektrisk klassiker

Såkalte restomods er blitt en greie hvor man tager en gammel bil, hiver ut stempelmotoren og girkassen, og dytter inn elmotor og batterier. Det koster litt, men er man entusiastisk nok (og har en gammel boble f.eks.), så er det ikke måte på hvor elektrisk den gamle kan bli.

Disse karene på Mini-fabrikken i Oxford, hører helt klart til i entusiastisk-kategorien. De konverterer den klassiske Mini-en til eldrift, og tar faktisk vare på den lille firesylindrede motoren – og girkassen – skulle man ønske å reversere den elektriske konverteringen.

P90441657 lowRes mini recharged team
Mini recharged team

Nå er ikke Mini-en ukjent med modifikasjoner og konverteringer. Helt siden Alec Issigonis viste fram bilen i 1959, har folk moddet og mekket Mini-er, hovedsaklig for å få dem til å gå fortere (John Cooper), eller løfte komforten og luksusen i den grad det er mulig (David Brown).

P90449174 lowRes mini recharged class
Mini recharged class

Mini Recharged som den konverterte heter, får en 90 kW elektromotor på forhjulene, og en batteripakke som lover en rekkevidde på 160 km. Det vil si, neppe hvis man utfordrer de elektriske – og fysiske lover, med stadige akselerasjoner fra 0 til 100, som skal ta rundt ni sekunder.

Oxford-gjengen har ikke begått den synden det er å modifsere bilen med digitale instrumenter og moderne infortainment, et enslig analogt instrument viser batterikapasiteten, og tanklokket på venstre hofte, er nennsomt plukket vekk og erstattet av en ladekontakt.

P90449179 lowRes mini recharged class P90449169 lowRes mini recharged class P90449173 lowRes mini recharged class
<
>
P90449179 lowRes mini recharged class

Som vanlig med slike restomods, trenger man en donorbil, og England er stedet hvor det er lettest å finne elder Mini-er i god stand. Hvis man ikke ser det ulikt å kjøre bil med rattet på høyre side, men jeg er sikker på at man kan få konvertert rattplasseringen til venstre, om man vil og er villig til å betale.

Det opplyses ikke noe om hva denne herlige elektrifiseringen skal koste, men erfaringsmessig er det ikke billig. Antagelig er det rimeligere å kjøpe en ny Mini Cooper SE, som selv om den ikke har helt den samme sjarmen som den gamle, er en av de mest inspirerende elbilene i småbilsklassen.

P90449161 lowRes mini recharged class
Mini recharged class
Les også Verdens morsomste elbil? En elektrisk utgave av den snertne Mini Cooper S, med lydanlegg fra Harman Kardon – what's not to like?
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top