Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

MINI Cooper SE

Neste generasjon får mer kraft og går mye lengre.

Skrevet av / 03.05.23 - 10:55
MINI Cooper SE

Den elektriske Mini-en har bare vært på markedet siden 2020, likevel er det snart produksjonstart for neste generasjon.

Den kommer neppe før på nyåret neste år, for produksjonen starter først i november 2023 på BMWs Group Plant i Leipzig.

Da vil den bli komme i to versjoner. Cooper E får et batteri på 40,7 kWt (opp fra 32,6 kWt i dagens modell) og en elmotor med 135 kW effekt, eller 181 hk om man regner på gamlemåten.

Det er det samme som dagens Cooper SE, som sprinter til hundre på 7,3 sekunder.

Kompakt tredørs fireseter, med umiskjennelig design. Foto Mini.

Rekkevidden til MINI Cooper E estimeres til 300 km.

Den andre utgaven heter Cooper SE, og her batterikapasiteten økt til 54,2 kWt, og det antydes en rekkevidde opp til 400 km. Da snakker vi virkelig en kompaktbil som også egner seg til langturer. Til sammenligning har dagens versjon en rekkevidde på 228 km etter WLTP-normen.

Cooper SE får også høyere effekt på 160 kW eller 214 hk, og vil garantert bli en langt friskere kjøreopplevelse enn dagens Cooper SE kan by på.

Vi tar det nesten for gitt at Cooper SE blir en av de morsomste småbilene å kjøre. Foto Mini

Siden introduksjonen av den elektriske Cooper SE in 2020, har Mini solgt 43.000 eksemplarer av bilen, og den har vært den mest solgte Cooper-utgaven.

Foreløpig er det ikke ett ord om en John Cooper Works-utgave, men hvis den neste generasjonen også selger godt, kan det være lov å håpe på en enda skarpere utgave av den festlige Mini-en.

Tett på med direkte gokart-aktig styring, som vi er vant til fra en Mini.
Foto Mini

 

Mini Cooper SE med Harman Kardon

Gokart-følelse og go-lyd

En elektrisk utgave av den snertne Mini Cooper S, med lydanlegg fra Harman Kardon – what's not to like?

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

Scroll to Top