Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mercedes EQS får surroundlyd fra Burmester

Og klarer du gjette prisen på Hyperscreen?

Skrevet av / 17.08.21 - 10:35
Mercedes EQS får surroundlyd fra Burmester

Mercedes har nettopp sluppet norske priser på sin elektriske flaggskipmodell EQS. I den forbindelse har vi tatt en nærmere kikk på den komplette utstyrslisten: Vil du ha en luksus-elbil med gode seter, fet lyd og store skjermer, er nok dette en het kandidat.

Norske priser på EQS

Mercedes EQS leveres i modellene EQS 450+ (333 hk, 568 Nm) og EQS 580 4Matic (524 hk / 855 Nm), hvor sistnevnte er utstyrt med firehjulstrekk. Begge modellene er basert på en 107,8 kwh batteripakke som gir rikelig med rekkevidde. 580 4Matic er oppgitt til 670 km, mens 450+ strekker seg til hele 780 kilometer. EQS støtter for øvrig hurtiglading med inntil 200 kW.

EQS 450+ har en startpris på 935.000 kroner, mens toppmodellen 580 4Matic starter fra 1,135.000 kroner. De leveres med utstyr som luftfjæring, adaptiv cruisekontroll og firehjulsstyring som en del av standardutstyret. Deretter står man fritt til å plusse på med masse ekstrautstyr, og noe av det koster flesk!

Skulle du for eksempel ønske deg eksklusive to-toners lakken (Obsidian Black / High-Tech silver) som lanseringsmodellen har blitt vist med, må du bla opp hele 131250 kroner…

Mercedes EQS. (Foto: Mercedes-Benz)

Hyperscreen og surroundlyd

Siden EQS er den elektriske motparten til dagens S-klasse, er det ingen overraskelse at mange av luksus-tilvalgene er hentet herfra. Men her er også en del nyheter som er unike for EQS.

Det futuristiske interiøret i EQS kjennetegnes av den gedigne skjermen MBUX Hyperscreen som dekker store deler av dashbordet. Den består av et 12,3” kombiinstrument, en 12,3” OLED-skjerm til passasjeren, samt en 17,7” stor touch-skjerm i midtkonsollen. Hyperscreen er standard på 580 4Matic, men kan også leveres som ekstrautstyr til 450+, til den ringe sum av 75600 kroner.

Oppgradert lyd fra Burmester

Baksetepassasjerene i EQS kan kose seg med underholdningsskjermer og surroundlyd. (Foto: Mercedes-Benz)

De som er interessert i høykvalitets lyd, har også mulighet til det: EQS kan nemlig oppgraderes med et surroundanlegg fra Burmester.

Det såkalte Burmester surround sound system (utstyrskode 810) består av totalt 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft. Dette er basis-systemet fra den tyske lydspesialisten, som vi har god kjennskap til fra blant andre el-suven EQC. Mercedes har altså unnlatt å utstyre EQS med de større high-end systemene fra Burmester, som vi kjenner fra den fossile varianten av S-klasse. Dette er antageligvis for å spare vekt i elbilen, som allerede veier rundt 2,5 tonn.

Les også Mercedes S-klasse med 31 høyttalere og 1750 watt Mercedes S-klasse i lang utgave er en VIP-farkost utenom det vanlige: Med Burmester-lyd og deilig bass-massasje i setene, får du garantert lyst til å ta den lange veien hjem.

Tilvalgsprisen er heldigvis ikke altfor gæren: Anlegget skal i følge prislisten koste 12600 kroner som enkelt-tilvalg, men er også inkludert i premium-pakken til 42.000 kroner, som blant annet også inneholder panorama soltak og Head-Up Display. Skulle du i tillegg ønske massasje i setene, kan du kline til med Premium Plus pakken, som koster 71.400 kroner.

Under ser du spesifikasjonene på Burmester-systemet.

[fakta]

Burmester surround sound system
  • 15 high-performance speakers tuned to match the vehicle interior and each with its own amplifier channel
  • DSP amplifier with a total output of 710 watts (2 x 120 watts, 7 x 50 watts, 6 x 20 watts)
  • Two 3D speakers in the front area for 3D sound
  • Frontbass technology with subwoofers integrated into the body shell
  • Sound optimisation for the front, rear or all seats
  • 2 sound presets: «Pure» plus «3D Sound» for generating virtual surround sound, including multi-channel format support for true surround sound
  • Sound Experience for the interior, can be set via the central display
    • 2 variants: Silver Waves and Vivid Flux
    • Greeting and farewell signal (Welcome, Goodbye)
    • Feedback when switching the drive system on and off
    • Speed-dependent driving sound incl. recuperation and sporty sound in the «Sport» drive program
  • Equalizer function for setting the bass, midrange and treble frequencies
  • Noise compensation (VNC)
  • Sound personalisation (32U)
  • MBUX Entertainment System (22U)

[faktaslutt]

Mer informasjon finner du på mercedes-benz.no/eqs og i den komplette prislisten som ble offentliggjort i dag.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top