Få ting utstråler luksus og komfort som Mercedes S-klasse. Noe vi fikk en ytterligere bekreftelse på, da vi nylig testet den nye S 500 4Matic. Den glir over veien som om den var en airhockey-puck, og kupeen oser luksus. Med elektronisk justerbare seter foran og bak, med innebygd aircondition og massasje til ryggen. Med eksklusivt Burmester lydanlegg, og Mercedes sitt gjennomtenkte MBUX infotainment-system.

Det har vært klart en god stund at en elektrisk S-klasse er på vei, ved navn EQS. Selv fikk jeg se prototypen Vision EQS på CES i Las Vegas i fjor, med et mer radikalt utseende enn produksjonsmodellen kommer til å få. Men at EQS blir heftig, er ikke noe man trenger å lure så veldig mye på. Spørsmålet er HVOR heftig. Det får vi vite når bilen lanseres offisielt førstkommende torsdag kveld kl 1800, men i mellomtiden kan vi ramse opp det vi vet.

77 mil rekkevidde
EQS får en imponerende rekkevidde. Standard batteripakke forventes å være på 90 kWt, men med mulighet for å oppgradere til 108 kWt for å kunne kjøre hele 770 kilometer på én lading etter WLTP-standarden.
Enorm skjerm
Infotainment-systemet til Mercedes heter MBUX (Mercedes-Benz User Interface) og har stemmestyring – også på norsk. På S 500 var denne på 12,8 tommer, men på EQS blir den en enorm 56 tommers kurvet OLED-skjerm, som dekker nesten hele dashbordet. I virkeligheten er det tre skjermer bak et felles glasspanel, forvent derfor at visningen av instrumenter og digitalt innhold er delt inn i tre seksjoner.
Infotainmentsystemet bør virkelig være avansert for å trenge all datakraften åtte prosessorkjerner og 24 GB minne (RAM) har å by på.
Grillen på Mercedes EQS er opplyst med 188 individuelle lysdioder (LED). Langs baksiden sitter en lysstripe Mercedes-Benz kaller Lightbelt, som består av 229 lyspunkter formet som Mercedes-stjerner.
Ellers får EQS både firehjulstrekk og 470 heftige hestekrefter.
Mer utfyllende info og bilder av bilen får vi under lanseringen, torsdag 15. april kl 18. Følg med!