Mercedes EQS er lansert – den er helt rå!

770 km rekkevidde, selvkjøring på nivå 3, og en overflod av luksus.
Mercedes EQS
forfatter

EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform loves vi en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP). Norske priser forventes før sommerferien og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.

Du får gratis lading på Ionity-laderne i ett år etter registrering. Når lading skal betales, kan det gjøres via MBUX-infotainmentsystemet.

– EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, auto matiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Mercedes EQS MBUX Hyperscreen
MBUX Hyperscreen er et gigantisk OLED-panel, som strekker seg over hele dashbordet på Mercedes EQS. Foto: Skjermbilde

En helt ny plattform gir et unikt eksteriørdesign

Bilen er i sin helhet – inkludert batteriet – produsert i Tyskland. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform. Med blant annet en “en-bue”-design som karakteristisk strekker seg fra forhjulene og gjennom resten av bilen. Dette gir en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig, noe som gir ekstra rom i kupeen. Vi loves faktisk bedre plass i kupeen enn i noen annen luksussedan.

Designfilosofien “Sensual Purity”, kombinert med hva Mercedes-Benz kaller “progressiv luksus” gir seg uttrykk i “lekre linjer og sømløse overganger”. I tillegg er den velkjente trepunktsstjernen brukt flere steder på EQS, eksempelvis i spesialutgaven av den sorte panelfronten og i felgdesignet. I interiøret kan du se mønsteret i det bakbelyste listverket, eller i passasjerskjermen som et digitalt dekorativt bilde.

Automatiske dørhåndtakAutomatisk innfellbare dørhåndtak er standard på alle utgaver av EQS, og panoramasoltak er tilgjengelig som ekstrautstyr. Sistnevnte består av to moduler som sammen danner en stor glassflate og dermed gir en god utsikt og mye lys i interiøret. En egen luke for på påfylling av spylervæske er integrert på venstre sideskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid, eksempelvis bytte av kupefilter…

Mercedes EQS
Foto: Mercedes-Benz

– Mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden

Mercedes hevder at EQS, med en cd-verdi fra 0,20 er den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt. Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er alle med på å bidra til “klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse”. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer for å minimere luftmotstand.

For å redusere vindstøy til et minimum har EQS gjennomgått flere omfattende utviklingstrinn. Blant annet tallrike optimaliseringer innen dørstrukturer og forsegling, og for første gang, seks sidevinduer i en Mercedes. For å redusere vindstøy og senke cd-verdien ytterligere har A-stolpene fått en spesialformet list og dørene har innfellbare dørhåndtak. En spesiell akustisk komfortpakke med laminerte glassruter er også tilgjengelig.

Annonse

Vi husker godt hvor stille det var i kupeen i kompakt-SUV-en EQC, så vi har store forventninger til EQS i denne disiplinen.

Her er noen av detaljene fra utviklingen av aerodynamikken:

  • Aerodynamisk gunstig dimensjonskonsept og dekk med optimalisert geometri.
  • Aerodynamisk optimaliserte hjul i målene 19, 20 og 21 tommer.
  • Kjøleluftkontrollsystem med nyskapende tverrlameller utnytter tilgjengelig installasjonsplass ekstremt effektivt.
  • Pakninger i frontområdet mellom spylevæskeluke, frontlykter og den sorte panelfronten.
  • Strømlinjeformet design av A-stolpen.
  • Hjulspoilere foran og bak. Den bakre, pilformede hjulspoileren, ble utviklet av en hydrodynamikkekspert direkte i vindtunnelen.
  • Tilpasset panel i området rundt bakakselen for å dra enda større fordel av batteriets glatte understell.
  • Den bakre spoileren fordeler både løft og aerodynamisk motstand.
Mercedes EQS 1 Mercedes EQS 2 Mercedes EQS 3 Mercedes EQS 4 Mercedes EQS 5 Mercedes EQS 6 Mercedes EQS 7 Mercedes EQS 8 Mercedes EQS 9 Mercedes EQS 10 Mercedes EQS 11 Mercedes EQS 12 Mercedes EQS 13 Mercedes EQS 14
<
>

Rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP)

Mercedes EQS er oppgitt med en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW.  Dette bør gi bra fraspark mot asfalten, spesielt med tanke på at dette er en luksus-sedan og ikke en sportsbil. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har også en motor på forakselen. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW.

EQS har intelligent regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimalisert ved hjelp av ECO-Assistenten, med blant annet hensyn til trafikkforhold og topografi. Regenereringseffekten er på opptil 290 kW under optimale forhold (i virkeligheten en god del lavere), og en-pedalskjøring er selvsagt mulig.

En ny generasjon batterier med energiinnhold på opptil 107,8 kWh

En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWh som er rundt 26 prosent mer enn EQC. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWh og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWh og tolv cellemoduler. Produksjonen av batterisystemene utføres på Hedelfingen-fabrikken, og programmeringen utføres på Mercedes-Benz Battery Competence Centre.

Selvkjøring nivå 3

Takket være lidar, kameraer, radar og høyteknologisk software kan bilen kjøre selv på nivå 3, det betyr at du faktisk kan ha hendene av rattet under kjøring i stillegående trafikk. Det passer fint med den gigantiske OLED-skjermen i bilen. “En dag kan dette bli din hjemmekino på veien,” sier Sajjad Khan, Chief Technical Officer hos Mercedes-Benz.

Annonse
Du kan se film i Mercedes-Benz EQS. Foto: Skjermbilde

MBUX Hyperscreen – Mercedes’ smarteste skjerm

Med 8 prosessorkjerner, 24 GB RAM og 46,4 Gbit/s minnebåndbredde, er MBUX Hyperscreen det smarteste infotainment-systemet Mercedes-Benz har laget. Blant annet får du intelligent navigasjon. Det betyr at bilen hele tiden vet hvilken rute som er den mest energieffektive med tanke på bilens rekkevidde. Systemet tar høyde for ladestopp, værforhold, og terreng.

Under en felles glassflate finner du tre OLED-skjermer som visuelt smelter sammen til en skjerm. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet og vises permanent, slik at føreren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Altså vil vibreringer av ulik intensitet gjøre at det føles som det er faktiske, mekaniske brytere på plass. Har du prøvde Apples Magic Trackpad 2, så skjønner du konseptet.

Kunstig intelligens beregner ditt neste trekk mens du kjører. Du slipper å måtte bla gjennom menyer når du sitter bak rattet, takket være noe Mercedes kaller “Zero Layer”. På samme skjerm kan du velge deg en massasje i sjåførsetet, mens passasjeren kan se en film på panelets høyre side. Baksetepassasjerene kan også bla gjennom MBUX-funksjonene der bak.

Zero Layer gir tilgang til mange funksjoner på én gang.

For å sette prikken over tekno-i-en har EQS har også fått sin egen sci-fi-aktig lyd i kupeen under akselerasjon. Men den kan også være helt stillegående. Eller flytt konsertsalen inn i bilen, gjennom Burmester-anlegget.

Burmester lydanlegg

Mercedes-Benz EQC er utstyrt med Burmester surround lydanlegg, bestående av  15 høyttalere med totalt 710 watt. Mercedes lover “uvanlig uttrykksfull, naturlig lyd”.

EQS-anlegget har to lydbilder, Silver Waves og Vivid Flux. Silver Waves er en “sanselig og ren lyd”, mens Vivid Flux er “syntetisk, men likevel varm”. Hva som ligger i det, må vi vente til vi får testet selv. Man kan slå lydbildene på eller av på skjermen. En over-luften-oppdatering kan i tillegg aktivere Roaring Pulse. “Denne lydopplevelsen minner om kraftige maskiner.” Hva nå det betyr.

Når sjåfør og passasjerer nærmer seg bilen vil de få en akustisk hilsen, og en tilsvarende auralyd følger også når du går ut av og låser EQS. Algoritmene og lydene for lyddesignet er laget internt hos Mercedes-EQ. I tillegg til fysikere inkluderer det tverrfaglige teamet også lyddesignere, mediedesignere og mekatronikk-spesialister. Lydekspertene avgjør hvilke følelser lydbildene fremkaller i ekte trafikk under testkjøringer.

Annonse
Foto: Geir Gråbein Nordby (av EQC)

Grønn lading og intelligent navigering

EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som igjen gir raskere lading. Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner.

I tillegg finnes en funksjon for øko-lading. Denne reduserer batteriets belastning under lading, og dermed også den naturlige aldringsprosessen til batteriet, i følge Mercedes. Det kan også stilles inn ladningsavbrudd slik at ladeprosessen avbrytes til tider som er valgt av kunden. Som hvis strømmen er dyrere på enkelte tider i døgnet.

Følgende avsnitt er direkte utdrag fra pressemeldingen:

Intelligent og rask læring basert på AI

EQS er et eksepsjonelt intelligent kjøretøy med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyret. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk, samt sjåførens blunking og passasjerens tale. Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, kontrollert av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder.

Den nye EQS kan utvide evnene sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).

Bakakselstyring med styrevinkel på opptil 10 grader

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

Mercedes Digital Light
Med Digital Light kan kan man få viktig informasjon opplyst på veien foran seg. Foto: Mercedes-Benz

DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner piksler

Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Her er noen av assistansefunksjonene:

Annonse
  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQS automatisk justere funksjonene på DIGITAL LIGHT for å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.

DRIVE PILOT og autonom kjøring
Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022. Ved å avlaste sjåføren gjør systemet vedkommende i stand til å kunne utføre sekundære aktiviteter som å surfe på internett eller håndtere e-post i bilkontoret.

DRIVE PILOT bygger på sensorene fra Driving Assistance Package med tilleggssensorer som Mercedes-Benz anser som uunnværlige for sikker autonom kjøring. Disse inkluderer LiDAR, et ekstra kamera i bakvinduet og mikrofoner. Dette er spesielt nyttig for å registrere blålys og lyder fra utrykningskjøretøy. I tillegg til data fra sensorene mottar DRIVE PILOT informasjon om veigeometrien, ruteprofilen, trafikkskilt og uvanlige trafikkhendelser som ulykker eller veiarbeid, fra det digitale HD kartet. Bilens posisjon spores av et høyst presist posisjonssystem som går langt forbi det vanlige GPS-systemet. Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist. Med forhåndsinstallasjonen av INTELLIGENT PARK PILOT er EQS klargjort for automatisert betjent parkering (AVP, SAE nivå 4). Sammen med det påkrevde og tilhørende tilleggsutstyret Connect-service (avhengig av land), har kjøretøyet teknologien om bord for å parkere helt automatisk uten sjåfør på parkeringsplasser utstyrt med AVP-infrastruktur. Dette er forutsatt at nasjonale lover tillater en slik operasjon.

mercedes-benz.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også