TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Mercedes-Benz Vision EQXX har en rekkevidde på over 1.000 kilometer

Konsept-elbil fra Mercedes-Benz imponerer på første offisielle langturstest.

forfatter
Publisert 24.04.22 - 12:00

Rett over nyttår skrev vi at Mercedes Benz Vision EQXX ville kunne kjøre over 1.000 kilometer på én oppladning.

Les også Mercedes-Benz VISION EQXX tar deg over 1000 km Supereffektiv og lav luftmotstand tar deg lengre på én lading.

Den gangen planla Mercedes å teste Vision EQXX på veiene i løpet av 2022, og det har de nå gjort. Resultatet? Vision EQXX overgikk alle forventninger.

Kjøreturen, som nylig fant sted, gikk fra Mercedes-Benz sitt utviklingssenter i Sindelfingen, tvers gjennom de sveitsiske alper og gjennom Nord-Italia til sluttdestinasjonen, Sør-Franske Cassis nær Marseille. Strekningen på mer enn 1.000 kilometer, og i vanlig trafikkflyt – på én enkelt oppladning.

Mercedes-Benz Vision EQXX
(Foto: Mercedes-Benz)

Kjøreturen – som hele veien ble gjort med forseglet ladekontakt og overvåket av en uavhengig ekspert fra det tyske test- og sertifiseringsorgan TÜV Süd – begynte i kaldt og regnfullt vær og var hele veien med normale hastigheter, inkludert kjøring på de tyske motorveiene med opptil 140 kilometer i timen og nær fartsgrensen andre steder. Temperaturen lå på tre til 18 grader celsius. Og den samlede distansen var nøyaktig 1.008 kilometer, og det var fortsett igjen strøm til enda mer, forteller Mercedes-Benz i en pressemelding.

På den tyske Autobahn kjørte bilen opptil en hastighet på 140 km/t. (Foto: Mercedes-Benz)

Når bilen ankom sluttdestinasjonen etter 11 timer og 32 minutter kjøring var batteriets strømnivå fortsatt rundt 15 prosent, som tilsvarer en rekkevidde på rundt 140 kilometer. Det gjennomsnittlige forbruket var over hele turen så lavt som 8,7 kWh pr. 100 kilometer.

I nedoverbakke og ved bremsing, sørger VISION EQXX naturligvis for å omdanne rulleenergien til ny strøm for å ytterligere forlenge rekkevidden. En ekstra sideeffekt av denne egenskapen er at de mekaniske bremsene sjeldent blir brukt. (Foto: Mercedes-Benz)

Ifølge produsenten er det en kombinasjon av et ekstremt aerodynamisk design, en relativt lav vekt og en rekke innovative teknologier, som gir VISION EQXX sin imponerende rekkevidde. Med en Cw-verdi på så lavt om 0,17 glir konseptbilen praktisk talt gjennom viden, skryter Mercedes-Benz, og de forklarer at det dråpeformede karrosseriet og den variable bakre diffuseren, som automatisk aktiveres når hastigheten når 60 km/t, er med på å optimere flowen og redusere vindmotstanden.

«Med vår svært suksessfulle roadtrip til Sør-Frankrike har bevist at effektivitet er den nye valutaen. Suksessen forteller også om vårt vellykende samarbeid som inkorporerer erfaringer fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team’et og deres banebrytende ekspertise innen elektrisk teknologi. VISION EQXX er resultatet av et omfattende program, som viser potensialet til utviklingen av mobilitet i fremtiden,» sier Markus Schäfer, Chief Technology Officer, utviklings- og innkjøpsansvarlig samt medlem av styret for Mercedes-Benz Group AG.
Han avslutter:

VISION EQXX er utsyrt med 117 solceller på taket, som gir strøm til et 12-voltsbatteri, som blant annet driver bilens navigasjonssystem. Denne kontinuerlige oppladningen med solenergi betydde at rekkevidden på kjøreturen ble forlenget med mer enn to prosent – tilsvarende til cirka 25 kilometer over den mer enn 1.000 kilometer lange reisen. (Foto: Mercedes-Benz)

“Mange av de innovative utviklingene har begynt å bli integrert i produksjonen, noen av dem allerede i den neste generasjonen av modulær arkitektur til kompakte og mellomstore modeller fra Mercedes-Benz. Og reisen fortsetter. Med VISION EQXX vil vi fortsette å teste grense for hva som er mulig.»

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Jeep blir elektrisk Jeep er ikke tidligst ute med elbiler, men snart kommer hele fire SUV-er.
Spar drivstoff med Google Maps Nå kan du finne den mest drivstoffbesparende ruten med Google Maps
Følg Lyd & Bilde