Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Maserati Grecale Folgore får Sonus faber-anlegg

Starter elektrifiseringen med Grecale Folgore.

Skrevet av / 29.03.22 - 09:50
Maserati Grecale Folgore får Sonus faber-anlegg

Da de fortalte om den lekre toseteren MC20, sa Maserati to ting som fikk oss ekstra interessert. Den lave sportsbilen kommer i en batterielektrisk utgave, og den vil bli levert med et heftig lydanlegg fra Sonus Faber. Det hørtes bokstavelig talt ut som musikk i våre ører, og akkurat nå er vi litt ekstra begeistret, fordi Maserati planlegger det samme for flere bilmodeller.

Den ene er Gran Turismo Folgore, en lav fireseter coupe som de lanserer i 2023. Her sier Maserati allerede at vi snakker rundt 1200 hk, tre elmotorer, og 100 skal ikke ta mye mer enn tre sekunder.

maserati granturismo folgore
maserati granturismo folgore

Gran Turismo Folgore (Folgore betyr lyn på italiensk), blir som dagens modeller med brenselmotor, tilgjengelig i flere utstyrsvarianter fra Gran Lusso til Trofeo, og tilgjengelig med lyd fra Sonus Faber.

Det gjelder også for den mer familievennlige Grecale Folgore, en mellomstor batterielektrisk SUV, basert på Alfa Romeo Stelvio. Men strukket 10 cm mellom akslingene. Noe som i følge Maserati skal gi klasseledende bakseteplass.

105 kW batteri

maserati grecale folgore
maserati grecale folgore

Her snakker vi også 105 kW batterikapasitet som burde gi rundt 500 km rekkevidde, 550 hk (til å begynne med), og 800 Nm dreiemoment på for- og bakaksel. Batteriarkitekturen er på 400 V, det bør gjøre det mulig å lade med opptil 200 kW.

Maserati Grecale blir tilgjengelig i flere utstyrsversjoner, hvor Trofeo er temmelig fullspekket. Der får man 21 høyttalere fra Sonus faber, som har samarbeidet med Maserati om infortainment i alle kommende Maserati-modeller.

Sonus faber

Maserati Grecal Trofeo Interni lato guida
Maserati Grecal Trofeo innvendig

Føreren får Maseratis dype sportsseter under baken, og kan se all nødvendig info på en 12,3-tommers skjerm foran seg, mens midtkonsollen er kledd opp med en 8,8 -tommers pekeskjerm, hvor man kan styre alt, anlegget og varme. På toppen av dashbordet sitter en rund skjerm som er digital klokke med analog visning, og tidtaker, skulle man ta bilen ut på bane.

Man kan velge mellom to anlegg fra Sonus faber. Premium Audio System med 860 watt, er satt opp med 14 høyttalere i kupeen, mens High Premium Audio System, leveres med tilsammen 1285 w effekt (!), og 21 høyttalere.

Maserati Grecale GT Interni0992 1
Maserati Grecale GT Sonus faber

Anlegget styres fra skjermen i midtkonsollen, og er bygget rundt en klasse D dual DSP-forsterker med eq-muligheter, og Sonus fabers signatur-elementer med papirfiber-membraner, silkevevede diskantelementer, og lett gjenkjennelig klang.

Grecale er allerede lansert med bensinmotorer, og kan også utstyres med Sonus faber-anlegg, mens den batterielektriske Folgore-varianten ikke slippes før 2023.

Maserati Grecale Modena Interni0338 1 Maserati Grecal Trofeo Interni0776 1 Maserati Grecal Trofeo Interni0791 1 Maserati Grecal Trofeo Interni0884 1 Maserati Grecale Modena Interni0177 1
<
>
Maserati Grecale Modena Interni0177 1
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top