Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Lotus Eletre blir den første elektriske hyper-SUV-en

Lotus bygger inn et KEF-anlegg i Eletre.

Skrevet av / 30.03.22 - 09:52
Lotus Eletre blir den første elektriske hyper-SUV-en

De har sagt det en stund, og nå kan vi se resultatet av Lotus elbilprosjekt, passende kalt Eletre. Som er blitt noe mer enn vi ble forespeilet. For eksempel er bilen over fem meter lang, BMW iX-territorie altså, og den har fått 800 V arkitektur som tillater hurtiglading opp til 350 kW.

Men det er slett ikke alt:

  • Lotus første elektriske (Tesla Roadster ikke medregnet)
  • Lotus første SUV
  • Lotus første firehjulstrekker

Når så du sist en offroad-kjøremodus i en Lotus?

Range, Tour, Sport og Offroad-modusene justerer dempere, styre- og gassrespons.

01 Lotus Eletre Yellow Studio F34
01 Lotus Eletre Yellow Studio F34

Eletre skal produseres i Kina, og produkjsonstart er i slutten av 2022, og de første bilene leveres kunder i 2023.

Som bildene forteller allerede, snakker vi stor SUV, noe som er ganske langt fra tesene til salige Colin Chapman. En mann som bygget bilder så lett som mulig, for best mulige kjøreegenskaper. Lotus lover at Eletre slett ikke skal føles som en slapp SUV på veiene, og forteller at 0-100 skal ta mindre enn tre sekunder. Så vet vi det.

04 Lotus Eletre Yellow Studio Profile
04 Lotus Eletre Yellow Studio Profile

Lotus forteller også at de har jobbet hardt med aerodynamikk for at bilen skal kutte gjennom vinden som en kniv, og spare energi også i fart. Det gjenstår jo å se, men kanaler fra forskjermene, bakskjermene, flatt undergulv og justerbare spoilere hjelper alltid.

Effekten starter rundt 600 hk og vi snakker selvsagt to elektromotorer. Hvertfall til å begynne med, chassiset skal visst tåle enda mer effekt og det er slett ingen grunn til at Lotus skal ligge noe etter Maserati eller Porsche, etterhvert som de elektrifiserer SUV-parken.

03 Lotus Eletre Yellow Studio F78
03 Lotus Eletre Yellow Studio F78

Eletre blir gledelig nok utstyrt med et ganske fett anlegg fra KEF, kalt KEF Premium, som er et 1380 watt kraftig anlegg med 15 høyttalere og KEFs unike Uni-Q-elementer.

Et KEF Reference-anlegg med hele 2160 watt og 23 høyttalere, vil også bli tilgjengelig.

Eletre kan reserveres allerede nå, mot et reservasjonsbeløp på 2500 Euro.

Lotus nettside

Eletre facts:

  • 800 V-arkitektur
  • 100+ kWt batteri
  • 350 kW hurtiglading
  • 20 min lading gir 400 km rekkevidde
  • 22 kW-lading
  • 600 km estimert rekkevidde, WLTP
  • 0-100 km/t: under 3 s.
  • 260 km/t toppfart
  • L x B x H: 510 x 213,5* x 163 cm
  • *inkl. reverskameraer stedet for sidespeil
  • Akselavstand: 302 cm

 

06 Lotus Eletre Studio INT KeffSpeaker3 07 Lotus Eletre Studio INT SeatBack 19 Eletre Studio INT Steering Wheel 20 Lotus Eletre Studio INT WheelDetail 21 Lotus Eletre Studio INT Wing Mirror Camera 04 Eletre Studio INT Steering Wheel Detail 01 Eletre Studio INT Centre Console 07 Lotus Eletre Yellow Studio INT1 06 Lotus Eletre Yellow Studio INT2
<
>
21 Lotus Eletre Studio INT Wing Mirror Camera
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonsørinnhold: Huawei Watch GT 4

Her er fem ting smartklokken din bør kunne leve opp til

Les mer

Her er testene du leste mest i 2023

Black Week: Let etter Årets Beste produkter!

L&B Home kårer årets beste produkter 2023-2024

Velkommen hjem!

0
Scroll to Top