TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Lader raskere

Porsche oppdaterer Taycan med lengre rekkevidde

Av / 28.08.21 - 10:00
Lader raskere

Den kommende 2022-modellen av Taycan, kan bestilles allerede nå. Da er det verdt å huske på at Porsche har gjort noen oppdateringer og forbedringer, blant annet er den reelle rekkevidden forbedret.

Men det kan man ikke umiddelbart lese ut av spesifikasjonene, hvor WLTP-rekkevidden som er oppgitt, er den samme som på årets modell.

Lader raskere 1

Forbedringen ligger i at den fremste elmotoren delvis kobles helt ut når man har valgt normal eller range-kjøremodus, og når man slipper gassen for bare å cruise (coasting), så kobler det elektriske frihjulet ut begge drivakslingene.

Men straks man toucher gasspedalen, kobles alt inn igjen på millisekunder.

Annonse

Porsche sier også at de har redusert ladetiden. Når man velger lading i Turbo Charging Planner, varmes batteriet opp til en litt høyere temperatur enn før, og det gjør det mulig å lade enda raskere.

Lader raskere 2

Dagens utgave har Apple Carplay og et litt lite responsivt infotainmentsystem, etter vår erfaring. Men nå kommer flere forbedringer, Android Auto kan også velges, og PCM-systemet får flere mindre oppdateringer som forhåpentlig gjør betjeningen raskere enn før.

En ny funksjon kalt Remote Park Assist finnes også. Den gjør akkurat det det høres ut som. Med ett trykk på knappen i appen kan man parkere bilen automatisk i en luke, enten i et parkeringshus eller på en parkeringsplass.

Lader raskere 3

Du har helt sikkert lagt merke til den spreke fargen på modellen på bildene. Porsche introduserer også en rekke nye farger i et såkalt Paint to Sample-program, hvor kunden kan velge blant så mange som 65 tilleggsfarger, blant annet farger Porsche har brukt på eldre modeller. Som Ruby Star Red, på bildene.

Lader raskere 4

Les også Porsche Taycan: Elektrosjokk-artet lydopplevelse Porsches nye super-elbil kan leveres med premium lydanlegg fra Bose eller Burmester. Vi har testet begge!

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!