TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Fisker søker konkursbeskyttelse

Den amerikanske elbilprodusenten Fisker søker konkursbeskyttelse og planlegger å selge eiendelene sine og refinansiere gjelden, melder Reuters.

Av / 18.06.24 - 15:04
Fisker søker konkursbeskyttelse

Lengre gikk det ikke for danske Henrik Fisker og hans amerikanske elbilselskap. Allerede i mars, når vi testet Fisker Ocean, måtte vi ta høyde for at Fisker var i ferd med å restrukturere selskapet og at en påfølgende konkursbegjæring var sannsynlig.

Knapt tre måneder senere har utfordringer med anskaffelse av kapital og produksjonsproblemer som følge av svikt i den globale forsyningskjeden nesten tatt livet av selskapet. Fisker har levert inn en søknad om konkursbeskyttelse etter kapittel 11, som innebærer at et selskap søker beskyttelse mot kreditorer mens det forsøker å refinansiere gjelden sin og fortsette virksomheten. Dermed er ikke alt håp ute for Fisker.

I likhet med andre selskaper i elbilindustrien har vi stått ovenfor en rekke markedsmessige og økonomiske utfordringer. Etter å ha evaluert alle alternativer har vi besluttet at å selge eiendelene våre under «Chapter 11″ er den beste veien videre», sier Henrik Fisker i en uttalelse, skriver Reuters..

Det ser likevel ikke så lyst ut for Fisker, selv om selskapet gjør et siste forsøk på å holde hodet over vannet. I mars mislyktes de i å sikre seg en investering fra en større bilprodusent (ifølge Reuters var det snakk om japanske Nissan).

Les også Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består Fisker Ocean lover over 700 km rekkevidde og en ytelse og funksjoner som skal gi Tesla konkurranse. Men er den god nok til å redde selskapet?

Etter å ha levert mindre enn halvparten av de 10 000 bilene som ble produsert i fjor, gikk Fisker i januar over til en forhandlerbasert modell i stedet for direktesalg til forbrukere. Selskapet har inngått avtaler med 15 forhandlere i USA og 12 partnere i Europa, men har fortsatt over 5000 biler på lager.

Annonse

Børsnoteringen var Henrik Fiskers andre sjanse til å bygge opp en bilvirksomhet etter at hans første forsøk, Fisker Automotive, gikk konkurs i 2013, delvis på grunn av finanskrisen og problemer med batteriet i den daværende hybridmodellen Karma.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!