Fire nye Segways til de største gadget-fans
TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

Fire nye Segways til de største gadget-fans

Alle de fire kjøretøyene, en el-moped og tre el-scootere, styres selvfølgelig via mobilen.

forfatter
Publisert 15.09.21 - 15:02

Segway er et firmanavn som de flest tech-interesserte kjenner til. Firmaet er spesielt kjent for det unike transportmiddelet på to hjul, som på folkemunne bare kalles en ‘Segway’, men som helt korrekt heter Segway PT (som står for ‘person transporter’).

Det er den amerikanske oppfinneren Dean Kamen, som bl.a. sto bak den aller første insulinpumpen, som i desember 2001 lanserte Segway-en. Kamens mest kjente sitat stammer fra Time Magazine, hvor han forutså at Segway ville være et like stort fremskritt i forhold til bilen, som bilen i sin tid hadde vært i forhold til hest og hestevogn.

Segway
En Segway i2 PT er kjøretøyet vi normalt tenker på når vi hører ordet ‘Segway’. (Foto: Segway)

Slik gikk det virkelig ikke – bl.a. mistet den daværende direktøren for selskapet, Jimmy Heselden, livet i 2010 da han ved et uhell kjørte utenfor en klippe på nettopp en Segway – og i 2015 ble selskapet kjøpt opp av den kinesiske konkurrenten Ninebot, som i 2020 sluttet å produsere det ikoniske produktet. På 20 år ble det kun solgt i alt 140.000 enheter på verdensbasis, så ut i fra et økonomisk synspunkt var det nok et klokt valg.

I stedet satser Segway nå på andre produkter innenfor elektrisk mobilitet, bl.a. scootere og mopeder, som nå kan kjøpes på det norske markedet.

Segway E110SE Launch Edition
Segway E110SE Launch Edition. (Foto: Segway)

Tre el-scootere og en el-moped

Det er snakk om Segway E110SE, Segway E110SE Launch Edition og Segway E125S, som alle er el-scootere, samt en el-moped Segway B110S

De to førstnevnte scooterne er identiske rent utseendemessig, men E110SE Launch Edition har pga et større batteri (1824 Wh) en rekkevidde på opptil 97 km på en full oppladning, hvor den alminnelige modellen med et batteri på 1440 Wh må nøye seg med 75 km. Til felles har de begge et stort bagasjerom på 27 liter, en motorkraft på 1,5 kW samt en toppfart på enten 25 eller 45 km/t.

Segway E125S
Segway E125S. (Foto: Segway)

Segway E125S kommer med to batterier, som gir el-scooteren en rekkevidde på hele 140km, og den kommer også med ABS-bremser samt bredere og større dekk enn de to andre modellene. Motoren er også kraftigere (3 kW), men på grunn av lovverket er toppfarten fortsatt låst til enten 25 eller 45 km/t.

El-mopeden Segway B110S er en del slankere en de tre el-scooterne, og har derfor en rekkevidde på opptil 105 km, selv om den kommer med like stort batteri som Segway E110SE (1440 Wh). Toppfarten er også den samme til tross for den litt mindre motoren, som har en maksimal ytelse på 850 W.

Batteriet på alle modellene kan tas av og lades hjemme i stua.

Batteriet på alle modellene kan tas av og lades hjemme i stua. (Foto: Segway)

Smarte funksjoner

Alle de fire Segway-ene er utstyrt med en LED-fargeskjerm på styret, som gir oversikt over bl.a. hastighet, batterinivå, modus, Bluetooth-tilkobling osv.

Man kan selvfølgelig forbinde sitt kjøretøy med mobilen, hvor Segway-Ninebot-appen bl.a. inneholder det såkalte Airlock-systemet, som gjør at man ikke trenger fysisk nøkkel.

Videre gir appen deg all relevant informasjon om din el-scooter eller -moped – f.eks. hvor man parkerte, hvor lang rekkevidde man har igjen, data fra hver tur, servicestasjoner etc.

Kjøretøyet er også tyveribeskyttet med AHRS-systemet (Attitude and Heading Reference System), som bygger på et integrert 4G-SIM-kort, sensorer og en GPS-forbindelse. På den får man bl.a. melding via appen dersom kjøretøyet plutselig skifter posisjon.

Segway B110S
Segway B110S. (Foto: Segway)

Pris og tilgjengelighet

Alle de fire kjøretøyene fås som hhv. 25 km/t- og 45 /t-modeller. El-mopen Segway B110S koster 21.499, mens de tre el-scooterne koster fra 31.499 kroner.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Nå kan du bestille denne Rimeligere varianter av Mercedes EQE - i tillegg til en enda råere AMG-versjon - er nå klare for bestilling.
Her kjører en BMW i4 M50 med fire motorer Modifisert karosseri og unik drivlinje.
Polestar 6 blir en Porsche-killer Du kan bestille din Polestar 6 nå.
Superdatamaskin er Teslas våpen Superdatamaskinen Tesla Dojo er deres våpen i kampen om å ha de sikreste, mest selvkjørende bilene.
Bluetooth sikrer dekkene Det finnes en app for det: Pass på dekktrykket på sykkelen digitalt.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det bli en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend