Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige

Renault forbereder seg på lanseringen av den nye R5-elbilen neste år, og gjennomfører nå hard testing under tøffe skandinaviske forhold.

Skrevet av / 04.04.23 - 09:00
Elektriske Renault 5 på vintertesting i Sverige

Renaults kommende elbil, Renault 5, vil erstatte ZOE i samme størrelsesklasse. Denne nye elbilen bygger på en helt ny elbil-plattform kalt CMF-B EV, som er 30% billigere å produsere enn ZOE-plattformen. Årsaken til den lavere produksjonskostnaden er at den nye plattformen er basert på Clio-plattformen for forbrenningsmotorer.

Chassiset, infotainmentsystemet og assistentsystemene er stort sett identiske, men chassiset har blitt tilpasset batteriets lavere tyngdepunkt for å optimalisere bilens kjøreegenskaper.

Den nye CMF-B EV plattformen (Foto: Renault)

Gjenbruk og vektreduksjon

I den nye modellen vil 70 prosent av komponentene fra bensinversjonene av Clio og Captur bli gjenbrukt. I tillegg bruker bilen den samme typen elmotor som man finner i Megane E-Tech, en motor som er helt fri for sjeldne jordmetaller. Motoren har også blitt 20 kg lettere ved å kombinere moduler for DC-omformere, lading og kraftfordeling.

Forbrenningsmotor erstattes av elmotor (Foto: Renault)

Batteriet er plassert på innsiden av plattformen for ekstra beskyttelse. Som en bonus gjør dette understellet stivere, samtidig som akustikk og kjøreglede forbedres, sier Renault. Batteripakken har fire store moduler i stedet for 12, slik som i dagens Zoe. Dermed reduseres vekten med 15 kg, i tillegg til at rekkevidden forlenges.

Det lettere og forenklede batteriet (Foto: Renault)

Vintertesting

Akkurat nå utføres tester for å sjekke at alt fungerer som det skal. I Arvidsjaur, i nord-Sverige, ruller prototyper forkledd som Renault Clio. Der tester de alt fra oppvarming, avising og avriming. De sjekker også at bremsene, støtdemperne og ESC (Electronic Stability Control) fungerer på vinterføre.

Testene som gjennomføres på rullende chassiprototyper vil hjelpe oss med å bekrefte nye valg som er tatt når det gjelder komfort og håndtering på den kommende elektriske Renault 5. Uten å avsløre for mye, er de tidlige testkjøringene en klar indikasjon på at bilen er en verdig etterfølger til Megane E-Tech, med den beste ytelsen i sin klasse, det forteller sjefsingeniør Jérémie Coiffier.

Verdenspremieren for den elektriske Renault 5 er planlagt til 2024.

 

Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonsørinnhold: Huawei Watch Fit 3

Den riktige smartklokken er den perfekte treningskameraten

Les mer

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Scroll to Top