TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

e-Lorean

Batterielektrisk DeLorean med Dynaudio-lyd

forfatter
Publisert 27.05.22 - 10:00

Alle husker Doc’s totalt ombyggede DeLorean, som flyr tilbake til fremtiden med en forfjamset hund bak rattet, og en lettskremt Marty McFly som filmer det hele. Mens Dr. Emmet L. Brown – Doc – sender bilen ut av nåtiden.

Scenen udødeliggjorde filmen og bilen fikk legendestatus. Kanskje ikke helt fortjent. Den var rasket sammen av ufaglært arbeidere i Nord-Irland, og hadde en blodfattig V6-er fra PRV ,med magre 132 hk som sørget for moderat fremdrift.

Det har aldri vært til hinder for at folk snur på seg kink i nakken, skulle Giugiaros skarpe linjer gli forbi. Det silkematte karosseriet har prydet mangt et gutterom i form av en glanset poster, og nå ryktes det at DMC DeLoran er snart er tilbake med en helelektrisk batteribil.

Det er ikke denne, for dette er originalen, men i batterielektrisk utgave.

IMG 7863
e-Lorean

Egentlig er det hverken en DeLorean, eller en Doc-modifisert utgave, men et prosjekt bygget av Arnin Pohl, eieren av Wunderkind Invest – og E-Works Mobility. Den gamle PRV-blokka er ikke å se. I stedet har bilen fått et 35 kW batteri, og en elektromotor som yter noe nær 300 hk.

Det gir ikke noe særlig rekkevidde, men holder til noen 0-100-drag på 5,4 sekunder. Ikke veldig imponerende i disse batterielektriske tider kanskje, men i lys av at originalen brukte drøyt 10 sekunder på samme øvelse, er det ikke verst.

IMG 7865
e-Lorean

Bremser, dempere og oppheng skal være tilpasset den nye drivlinjen, og folkene bak prosjektet, bedyrer at den kjører mye bedre på veien enn originalen. Som ofte ble modifisert av eierne, som raskt oppdaget at den hverken akselererte, styrte eller bremset som forventet av en sportsbil.

Akkurat denne, er også utstyrt med et ganske heftig anlegg fra Dynaudio. Som ikke er ferdig utviklet. Derfor ville heller ikke Dynaudio fortelle så mye om det heller, så vi kan bare gjette om det er på Contour eller Confidence-nivå.

Det får vi sikkert vite senere, i mellomtiden kan man alltids drømme om hvordan en elektrisk DeLorean med modifisert understell er å kjøre.

IMG 7864
e-Lorean Dynaudio. Alle foto: Lasse Svendsen

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud prisguiden
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
You’ll want to hear this: Everything you need to know about Belkin’s audio range Consumer electronics leader Belkin celebrates its forty-year legacy with innovations that help you to be ready for today
Svensk elbil-messe kommer til Norge Den svenske elbilmessen eCarExpo kommer neste år til Norge og Oslo.
Kan gjøres om til pickup Rendyrket tøffing for en aktiv livsstil.
Verdens raskeste gatebil er direkte skummel Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.
Polestar 2 får bakhjulsdrift og mer krefter Raskere, sportsligere og med lengre rekkevidde.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid – galskap på fire hjul! Geir og Audun har vært og rattet (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette testen kommer lørdag, her får du en liten smakebit.
Følg Lyd & Bilde