TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

e-Lorean

Batterielektrisk DeLorean med Dynaudio-lyd

forfatter
Publisert 27.05.22 - 10:00

Alle husker Doc’s totalt ombyggede DeLorean, som flyr tilbake til fremtiden med en forfjamset hund bak rattet, og en lettskremt Marty McFly som filmer det hele. Mens Dr. Emmet L. Brown – Doc – sender bilen ut av nåtiden.

Scenen udødeliggjorde filmen og bilen fikk legendestatus. Kanskje ikke helt fortjent. Den var rasket sammen av ufaglært arbeidere i Nord-Irland, og hadde en blodfattig V6-er fra PRV ,med magre 132 hk som sørget for moderat fremdrift.

Det har aldri vært til hinder for at folk snur på seg kink i nakken, skulle Giugiaros skarpe linjer gli forbi. Det silkematte karosseriet har prydet mangt et gutterom i form av en glanset poster, og nå ryktes det at DMC DeLoran er snart er tilbake med en helelektrisk batteribil.

Det er ikke denne, for dette er originalen, men i batterielektrisk utgave.

IMG 7863
e-Lorean

Egentlig er det hverken en DeLorean, eller en Doc-modifisert utgave, men et prosjekt bygget av Arnin Pohl, eieren av Wunderkind Invest – og E-Works Mobility. Den gamle PRV-blokka er ikke å se. I stedet har bilen fått et 35 kW batteri, og en elektromotor som yter noe nær 300 hk.

Det gir ikke noe særlig rekkevidde, men holder til noen 0-100-drag på 5,4 sekunder. Ikke veldig imponerende i disse batterielektriske tider kanskje, men i lys av at originalen brukte drøyt 10 sekunder på samme øvelse, er det ikke verst.

IMG 7865
e-Lorean

Bremser, dempere og oppheng skal være tilpasset den nye drivlinjen, og folkene bak prosjektet, bedyrer at den kjører mye bedre på veien enn originalen. Som ofte ble modifisert av eierne, som raskt oppdaget at den hverken akselererte, styrte eller bremset som forventet av en sportsbil.

Akkurat denne, er også utstyrt med et ganske heftig anlegg fra Dynaudio. Som ikke er ferdig utviklet. Derfor ville heller ikke Dynaudio fortelle så mye om det heller, så vi kan bare gjette om det er på Contour eller Confidence-nivå.

Det får vi sikkert vite senere, i mellomtiden kan man alltids drømme om hvordan en elektrisk DeLorean med modifisert understell er å kjøre.

IMG 7864
e-Lorean Dynaudio. Alle foto: Lasse Svendsen

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde