I dag tenker man ikke over det, men en gang i tiden var nedrbremsing forbundet med større fare enn i dag. Brå bremsing kunne føre til tap av veigrep og styring, med en fatal ulykke til følge.
Det endret seg i 1978 da Mercedes-Benz lanserte låsningsfrie bremser på S-klassen – Anti-Lock Braking System, eller bare ABS, og i dag er det standard utstyr på alle biler.
Men ikke på sykler. Ikke så vidt vi vet. Joda, det finnes på motorsykler, men Crescent er blant de første med ABS-bremser på en elsykkel.
Crescent ELMA er en oppgradert versjon av samme elsykkel, med motordrift på kranken, og integrerte ABS-bremser. I følge undersøkelser er skjer over 50 prosent av sykkelulykker under innbremsiing, men med ABS-bremser reduseres faren for ulykker, i følge Crescent.
– Vi ser en generell etterspørsel etter bedre sikkerhet for syklister. Å utstyre flere modeller, i ulike prisklasser med låsningsfrie ABS-bromser, er en av flere satsinger vi gjør for å gjøre det trygt og sikkert å velge elsykkel, sier Johanna Smedberg som er ansvarlig for produktutvikling hos Crescents fabrikk i Varberg.
Sykkelen har Crescents Koppla Light hvor man har oversikt over batteri- og ladestatus, og batteriet er utstyrt med tyverisikring.
Her kan du se video av ABS-bremsene på ELMA: