TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
SOMMERTILBUD PÅ LB+
Nyhet

BMW i7 med hjemmekino

Luksuskino i baksetet.

forfatter
Publisert 13.06.22 - 16:03

Moderne biler er mer computer enn bil, spesielt elbiler. Det aller meste styres av bilens elektroniske hjerne,

Man kan også utstyre dem med et heftigere lydanlegg enn de fleste har hjemme. For eksempel kan man få lyd fra JBL, Bose eller Harman Kardon. Men man kan også betale mer for enda heftigere lyd fra Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins, for eksempel.

Hittil er det ingen som tilbyr ekte hjemmekino. Det kommer først mot slutten året i BMWs kommende i7. En luksuslimousin på 5,4 meter, med firehjulstrekk og 544 hk. Den kan som vi tidligere har nevnt, leveres med Dolby Atmos og 4D-lyd fra Bowers & Wilkins, fra 18 høyttalere over alt i bilen, og 655 watt effekt som sørger kraftfull lyd.

Men det mest spektakulære man kan bestille i en i7 – bortsett fra pansring – er en motorisert 31-tommers skjerm i 32:9-format. Som støtter 8K streaming og felles ned fra taket foran baksetepassasjerene.

Strømme-tv

BMW i7 skjerm II
31-tommers skjerm i 32:9-format. Foto: Lasse Svendsen

Innhold strømmes fra nett via Chromecast til skjermen, som kan justeres både i vinkel og avstand. Når skjermen felles ned, trekkes gardinene for bakruten, soltaket og sidevinduene bak for å dempe lyset. Vi vedder på at den vil støtte Apple CarPlay også, hver tfall når Apple lanserer neste versjon av CarPlay senere. Da kan man strømme innhold fra en iPhone til alle skjermer i bilen, sannsynligvis også til bredformatskjermen i en BMW i7.

Bra trøkk

BMW i7 skjerming
Soltak, bak- og siderutene, blendes ned med gardiner når man tenner skjermen foran baksetene. Foto: Lasse Svendsen

B&W-anlegget i en i7, har rumperistere både i forsetene, og baksetet, som sammen med høyttalere i taket, gir passasjerene en heftig kinoopplevelse. Bildet fra skjermen var knivskarpt med et vanvittig bra sortnivå. Skjermen betjenes med små pekeskjermer i sidedørene, eller på skjermen som selvsagt er en berøringsskjerm.

Executive lounge

BMW i7 skjerm
BMW i7 skjermbetjening. Foto: Lasse Svensen

Flytter man passasjersetet foran passasjeren i det høyre baksetet, kan vedkommende hvile sine trette ben etter en land dag i styrerommet, på en motorisert fotskammel på seteryggen foran.

BMW i7 loungesete
Executive lounge BMW i7. Foto: Lasse Svendsen

Ikke overraskende var lyden fra anlegget enormt fet. Det var både høyt og klart på samme tid, og surroundeffekten var tydelig definert. Man kjenner bokstavelig bassen på kroppen, og man sitter nesten bedre enn hjemme, og de dype og myke setene bak.

Det ga absolutt mersmak, og når vi får testet en i7 med dette anlegget, skal vi komme tilbake med en mer grundig test av selve anlegget også.

Pris og bestilling

BMW i7 side
5,4 meter bil, gir god plass til bena. Foto: Lasse Svendsen

Den første versjonen av i7 heter xDrive 60 og kan bestilles nå. Den leveres med firehjulsdrift fra en elektrisk motor på foran på 190 kW/258 hk, og en bak på 230 kW/313 hk, med en samlet effekt på 400 kW/544 hk. Med den motoriseringen, skal den klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 240 km/t.

BMW i7 baklykt
BMW i7 M60. Foto: Lasse Svendsen

BMW oppgir WLTP-forbruket fra et 101,7 kW batteri, til mellom 18,4 kWt til 19,6 kWt, det gir en rekkevidde på 590 – 625 km.

Senere skal den også komme som xDrive M70, med over 600 HK og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Da synker 0-100-tiden under 4 sekunder, sier BMW. Som også sier at  startprisen er rett under 1,2 millioner kr i Norge, mens BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 kr.

BMW i7 grill
BMW i7. Foto: Lasse Svendsen
Les også Brutal BMW med Bowers & Wilkins Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Endelig en større elbil fra Citroën ë-C4 X kan bli Citroëns nye bestselger.
Endelig testet: Ariya innfrir på det meste Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.
Det beste Volvo-kjøpet Klarer man seg med forhjulstrekk, kan denne utgaven av Volvo XC40 være midt i blinken.
Sjekk bilder og data på nye Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmotstand gir lengre rekkevidde.
Mest plass, og likevel god komfort Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.
Verdens raskeste budbil? Tar netthandel-pakkene dine fra 0-100 på 2 sekunder.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend