Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW i5 Touring lansert

Endelig er stasjonsvognen her.

Skrevet av / 07.02.24 - 11:15
BMW i5 Touring lansert

Sånn ser altså den etterlengtede BMW i5 ut i stasjonsvogndrakt – eller touring som de kaller den selv. i5 Touring er BMWs første elektriske stasjonsvogn, og med de samme egenskapene som en elektrisk i5, bare i en mer praktisk innpakniing, er det trolig denne varianten av femmeren de fleste kommer til å velge.

Det er ikke så rart. Bare se på Porsche Taycan. De fleste man ser på veiene, er Cross eller Sport Turismo, som har større bagasjevolum og sånn sett er den mest praktiske Taycan-utgaven.

Der en i5 XDrive M60 i sedanutgaven har en smal bagasjeluke og et volum på 490 liter, har i5 Touring en stor kombiluke som åpner opp et bagasjerom med 573 liter volum. Eller 1700 liter når den tredelte bakseteryggen er felt ned.

Foto: Fabian Kirchbauer

Her får man altså bagasjeplass som er større eller på høyde med BMW iX, som har 500 og 1740 liters volum.

i5 Touring er blitt nesten 10 cm lengre enn forgjengeren og tangerer 506 cm i lengden. Ellers er det tekniske identisk med BMW i5 xDrive M60, og i5 eDrive40, som også blir de to første variantene av i5 Touring. En i5 xDrive40 Touring vil bli introdusert senere i år.

Hengerfeste kan leveres på begge variantene, og mens en i5 xDrive40 Touring trekker 1500 kg, trekker i5 xDrive M60 Touring opptil 2000 kg.

P90536883_highRes_the-new-bmw-i5-edriv P90536877_highRes_the-new-bmw-i5-edriv P90536915_highRes_the-new-bmw-i5-m60-x
<
>
Foto: BMW

Ytelser

BMW i5 eDrive40 Touring og BMW i5 xDrive M60 Touring, er altså satt opp med dem samme drivlinjen som sedanen. Det betyr bakhjulsdrift og 250 kW/340 hk, med et dreiemoment på 430 Nm for eDrive40 Touring. Og firehjulsdrift, 380 kW/517 hk og 795 Nm dreiemoment, for i5 xDrive M60 Touring.

Ytelsene er omtrent på høyde med sedanutgaven. Velger man sportmodus eller Sport Boost på i5 xDrive M60 Touring, øker ytelsene til 442 kW/601 hk med 820 Nm dreiemoment, og da tar  0–100 km/t 3,9 sekunder, og toppfarten er 230 km/t.

i5 eDrive40 Touring gjør samme øvelse på 6,1 sekunder, og har en toppfart på 193 km/t.

Rekkevidde

Foto: Fabian Kirchbauer

BMW oppgir WLTP-tallene til BMW i5 M60 Touring til 18,3 til 20,8 kWt/100 km, som gir en rekkevidde opptil 506 km. Tallene for i5 eDrive40 Touring er 16,5–19,3 kWt, som kan gi en rekkevidde på opptil 560 km.

Batteriet er på 81,2 kWt netto, og temperering av batteriet kan styres både automatisk og manuelt.

Velger man  i5 eDrive40 Touring får man en ombordlader på 11 kW som standard, mens 22 kW-ombordlader tilbys som ekstrautstyr. Den er standard i en i5 M60 Touring. Hurtiglading kan foretas med opptil 205 kW.

Les også BMW lykkes med det de er best på Den første elektriske femmeren er en drøm på veien, men perfeksjon har sin pris.

i5 Touring leveres med det BMW kaller max range, som tilsvarer eco pro for de som har kjøprt BMW før, og den kan øke  rekkevidden med opptil 25 prosent ved å begrense krafttilførsel, hastighet og deaktivere eller dempe enkelte komfortfunksjoner.

Priser og levering

Foto: Fabian KirchbauerHelt nye BMW i5 Touring lanseres i mai, og prisene starter på 705.200 kroner for i5 eDrive40 Touring, og 1.099.700 kroner for i5 xDrive M60 Touring.

Bilene vil også bli tilgjengelige med utstyrspakken Fully Charged, som inkluderer det meste man har behov for. Med Fully Charged-pakken starter prisene på  859 900 kroner for i5 eDrive40 Touring, og 1.159.900 for i5 M60 Touring.

I Norge kan i5 Touring oppleves på eCarExpo på Nova Center utenfor Oslo fra 9. februar.

Helt nye BMW i5 Touring blir et av våre høydepunkt på vår stand på eCarExpo i helgen. Der får den selskap av helt nye BMW iX2, BMW iX1, BMW iX og BMW i7. Sistnevnte med BMW Theatre Sceen for full kino-opplevelse i baksetet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

 

Fabian Kirchbauer Photography Fabian Kirchbauer Photography Fabian Kirchbauer Photography
<
>
Foto: Fabian Kirchbauer
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top