Billigere batterier gir billigere elbiler

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.
Batterier Volkswagen MEB
Annonse
Annonse
forfatter

Batterier blir stadig rimeligere. Prisen på en gjennomsnittlig batteripakke for elbil var i 2012 rundt 500-600 dollar pr kilowattime. Det betyr at en 24 kWt batteripakke i Nissan Leaf for produsenten ville koste rundt 12.000-14.400 dollar å putte inn. En ikke ubetydelig del av prisen for hele bilen. Ikke rart at de typiske elbilene var temmelig kjipe før i tiden! Fra sidelinjen kom Tesla og forandret spillet. Men fortsatt var det dyrt med batterier.

Nissan Leaf 2012 batterier elbil
I 2012 bar batteriet på Nissan Leaf en uforholdsmessig stor del av produksjonskostnaden. Foto: Nissan

En rapport fra McKinsey Global Institute fra 2012 anslo at prisene innen 2020 ville droppe ned til 200 dollar pr kWt, altså en drøy halvering. Innen 2025 ville vi se priser på 160 dollar. Og siden batteripakken er en stor del av kostnaden på elbiler, vil det bety at elbilene blir mer konkurransedyktige i forhold til sine fossile konkurrenter.

Les også
Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.
silisiumbatteri solid state

Fasiten er enda hyggeligere. Gjennomsnittsprisene for bilbatterier har nemlig droppet ned til 137 dollar pr. kWt! Det betyr at vi allerede har passert hvor McKinsey-rapporten trodde vi skulle være i 2025. Prognosene nå tilsier at vi vil nå 101 dollar innen 2023.

Noe av prisnedgangen skyldes at råmaterialene er rimeligere, men det er naturlig å tro at bedre produksjonsteknologi står for mye. I tillegg har batteripakkene blitt større, og en batteripakke på 100 kWt har lavere kostnad pr. kilowattime enn en batteripakke på 40 kWt. Dette drar ned snittet.

Billigere elbiler

På grunn av subsidiene vi nyter i Norge, er elbiler allerede rimeligere enn sine fossile likemenn. Slik er det ikke i andre land, hvor batteri og fossilt er politisk likestilt. Men vi ser helt klart et trendskifte mot at prisene begynner å jevne seg ut også der.

Annonse

Produksjonskostnaden for elbiler vil ikke være helt sidestilt med fossilbiler selv når batteriene koster 100 dollar pr. kWt. Men det er fordi det på verdensbasis produseres så mange flere fossilbiler. Hver elbil må ta en større del av utviklingskostnadene, enn en tilsvarende bil som går på bensin eller diesel. For selve konstruksjonen er langt enklere på en elektrisk motor enn en forbrenningsmotor.

Skoda Enyaq 2020 batterier elbil
Elbil-batteriene blir stadig rimeligere i produksjon, som baner vei for folkelige men gode biler som blant annet Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Tangerer i 2024

Man tror nå at vi må vente til 2024 før elbilene tangerer tilsvarende fossilbiler i produksjonskostnad. Og når vi ser at batteripakkene får stadig høyere kapasitet, vil rekkeviddeangst være en saga blott innen da. Det begynner det å bli i stor grad allerede.

Det er med andre ord helt sikkert at vi får rimeligere elbiler i fremtiden. Også etter gebyrene begynner å fases inn.

Kilder:

Green Car Reports

Annonse

McKinsey Global Institute

Clean Technica

(Artikkelbilde: Volkswagen)

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Det blir mulig å spille lyd fra LGs TV-er og lydplanker samtidig.
Det er syv årtier siden de første Klipschorn så dagens lys. Men modellen bygges og selges fortsatt.
Nå kommer en spesiell Final Fantasy-utgave av Panasonics kompakte gaming-lydplanke SC-HTB01. Også kjent som SoundSlayer.
Vi loves masse fylde og bass med den kompakte lydplanken SC-HTB490, med trådløs subwoofer.
Sony har i dag lansert en ny modell til Xperia 10-serien. Mobilen er den første i serien med 5G.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Mer enn en halv million Huawei-brukere har lastet ned infiserte apper fra selskapets offisielle app-butikk, AppGallery.
Lanserer blant annet nye TV-er med MiniLED-teknologi.
TCL TS8132 er en rimelig lydplanke med Dolby Atmos, som gjenskapes av diskrete topphøyttalere.
Ny drivlinje og fleksible utstyrspakker.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
77 mil rekkevidde, Burmester lydanlegg og MBUX infotainment-system. Garantert en luksusbil av dimensjoner.
Creative SXFI Air Gamer lover å være noe for alle, og tilbyr både trådløs og kablet lyd.
Sony oppdaterer flaggskipkameraene.
AMD Ryzen vipper Intel av pinnen for første gang på 10 år i nye gaming-maskiner fra Dell og Alienware.
Helelektrisk utgave av X1.