Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Billigere batterier gir billigere elbiler

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.
Batterier Volkswagen MEB

Batterier blir stadig rimeligere. Prisen på en gjennomsnittlig batteripakke for elbil var i 2012 rundt 500-600 dollar pr kilowattime. Det betyr at en 24 kWt batteripakke i Nissan Leaf for produsenten ville koste rundt 12.000-14.400 dollar å putte inn. En ikke ubetydelig del av prisen for hele bilen. Ikke rart at de typiske elbilene var temmelig kjipe før i tiden! Fra sidelinjen kom Tesla og forandret spillet. Men fortsatt var det dyrt med batterier.

Nissan Leaf 2012 batterier elbil

I 2012 bar batteriet på Nissan Leaf en uforholdsmessig stor del av produksjonskostnaden. Foto: Nissan

En rapport fra McKinsey Global Institute fra 2012 anslo at prisene innen 2020 ville droppe ned til 200 dollar pr kWt, altså en drøy halvering. Innen 2025 ville vi se priser på 160 dollar. Og siden batteripakken er en stor del av kostnaden på elbiler, vil det bety at elbilene blir mer konkurransedyktige i forhold til sine fossile konkurrenter.

Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.
silisiumbatteri solid state

Fasiten er enda hyggeligere. Gjennomsnittsprisene for bilbatterier har nemlig droppet ned til 137 dollar pr. kWt! Det betyr at vi allerede har passert hvor McKinsey-rapporten trodde vi skulle være i 2025. Prognosene nå tilsier at vi vil nå 101 dollar innen 2023.

Noe av prisnedgangen skyldes at råmaterialene er rimeligere, men det er naturlig å tro at bedre produksjonsteknologi står for mye. I tillegg har batteripakkene blitt større, og en batteripakke på 100 kWt har lavere kostnad pr. kilowattime enn en batteripakke på 40 kWt. Dette drar ned snittet.

Billigere elbiler

På grunn av subsidiene vi nyter i Norge, er elbiler allerede rimeligere enn sine fossile likemenn. Slik er det ikke i andre land, hvor batteri og fossilt er politisk likestilt. Men vi ser helt klart et trendskifte mot at prisene begynner å jevne seg ut også der.

Produksjonskostnaden for elbiler vil ikke være helt sidestilt med fossilbiler selv når batteriene koster 100 dollar pr. kWt. Men det er fordi det på verdensbasis produseres så mange flere fossilbiler. Hver elbil må ta en større del av utviklingskostnadene, enn en tilsvarende bil som går på bensin eller diesel. For selve konstruksjonen er langt enklere på en elektrisk motor enn en forbrenningsmotor.

Skoda Enyaq 2020 batterier elbil

Elbil-batteriene blir stadig rimeligere i produksjon, som baner vei for folkelige men gode biler som blant annet Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Annonse

Tangerer i 2024

Man tror nå at vi må vente til 2024 før elbilene tangerer tilsvarende fossilbiler i produksjonskostnad. Og når vi ser at batteripakkene får stadig høyere kapasitet, vil rekkeviddeangst være en saga blott innen da. Det begynner det å bli i stor grad allerede.

Det er med andre ord helt sikkert at vi får rimeligere elbiler i fremtiden. Også etter gebyrene begynner å fases inn.

Kilder:

Green Car Reports

McKinsey Global Institute

Clean Technica

(Artikkelbilde: Volkswagen)

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

I 2012 trodde man batteriprisene skulle synke med 60 prosent innen 2020. Fasiten er enda lavere – og prisene synker fortsatt.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.