Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Bekreftet: Ford F-150 Lightning kommer til Norge

El-pickupen Ford F-150 Lightning kan endelig bestilles – i begrenset opplag! Her er det mange oppturer – og en stor skuffelse.

Skrevet av / 21.04.23 - 11:00
Bekreftet: Ford F-150 Lightning kommer til Norge

Blant de mest ettertraktede elbilene de siste årene er pickupen Ford F-150 Lightning høyt på listen. Det som har gjort den ekstra pirrende for oss nordmenn, er at dette er en av få elbiler man ikke har kunnet kjøpe her hjemme. I hjemlandet USA kunne man derimot ikke få nok av den, og bilen var utsolgt like raskt som den ble sluppet. Ikke verst for en bil til over en million kroner.

Torsdag 20. april kunne Ford endelig, i forbindelse med et arrangement i Oslo, avduke beistet her hjemme.

Utlevering i år – kun til Ford-eiere

Det er bare et begrenset antall kunder i Norge som nå kan bestille F-150 Lightning. Hvis du derimot prøver å bestille F-150, blir du møtt med denne setningen:

» Eksisterende Ford-eiere vil bli prioritert. Om dere ikke allerede er Ford-eiere, ønsker dere tilbud på Mustang Mach-E for å sikre dere høyest mulig prioritet i utvelgelsesprosessen for F-150 Lightning?»

Du blir med andre ord invitert til å kjøpe en bil til over en halv million, for å få lov til å kjøpe en annen bil til over millionen. Det er vel en teoretisk mulighet for at det finnes flere F-150-er enn det finnes interesserte Ford-eiere, og da vil andre kunne få mulighet. Vi vil likevel gjette på at du neppe har hellet med deg i denne omgangen, om du ikke kjører Ford fra før.

Den gode nyheten for de heldig utvalgte er at utleveringen starter allerede mot slutten av året.

Ford F-150 Lightning Antimatter Blue Metallic 2023 (5)
Eksisterende Ford-eiere har prioritet i lotteriet, når man forsøker å bestille F-150 Lightning. Foto: Ford

F-150 Lariat Launch Edition, som er bilen som kan bestilles her til lands, har 452 hk og et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm gir det digre droget en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder. Det er fort!

Pickupen måler hele 5,91 meter i lengden, som er nesten en meter lengre enn Tesla Model X! Sånn går det når man skal ha plass til fem voksne seter og et stort lasteplan.

– Dette er den viktigste modellen for Ford på det amerikanske markedet siden T-Forden snudde opp ned på bilindustrien globalt for snart 120 år siden. Nå gjør Ford F-150 Lightning det samme i den nye elektrifiserte tidsalderen. Siden den ble avduket i USA har vi hatt en helt enorm interesse for denne 5-seters helelektriske pickupen i Norge, og i løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken!

Dette sier administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

F-150 Lightning Frunk - Per Gunnar Berg adm.dir. Ford Motor Norge
Per Gunnar Berg, adm. dir. i Ford Motor Norge, er fornøyd med endelig å kunne selge F-150 Lightning til nordmenn. Foto: Ford

Infotainment

F-150 Lightning har nytt infotainmentsystem (SYNC4) med en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Den gir oversikt over hvor mye vekt bilen er lastet med, og assisterer i rygging med tilhenger. Både bil og henger manøvreres med et eget roteringshjul. Det høres ganske idiotsikkert ut, og vi er spent på å få testet det.

Bilen har trådløs tilgang til Apple CarPlay og Android Auto. Instrumentpanelet er på en egen 12 tommers skjerm.

Den norske varianten kommer dessuten med 10-veis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene.

2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Stor infotainmentskjerm er gull verdt. Foto: Ford

B&O lydanlegg

Ikke minst har F-150 Lightning B&O Premium Sound lydanlegg, med 8 høyttalere pluss subwoofer som standard. Dessverre er ikke anlegget av typen B&O Unleashed, med 18 høyttalere, som enkelte fossile F-150-utgaver kan utstyres med.

Vi håper likevel å bli like begeistret for lydanlegget, som vi ble i Mustang Mach-E.

400 liter Mega-Frunk

Du trenger ikke bekymre deg for lasteplassen. Sleng tunge planker og verktøy på lasteplanet, og din egen bagasje som klær, soveposer og mat i den enorme 400 liters(!) drenerbare frunken. Det er bare 30 liter mindre enn hele bagasjerommet i en Mercedes EQE!

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Når det kommer til å gi strøm til dine verktøy, er den norske utgaven av F-150 Lightning ganske pinglete saker. Dessverre. Foto: Ford

Den store skuffelsen: Strømuttak til dine verktøy

Det kanskje heftigste med F-150 Lightning er muligheten til å drive eksterne apparater med inntil 9,6 kW! Om du trenger, kan du faktisk sette opp en liten konsertscene ute i skogen, og invitere til fest med fullt PA-anlegg, drevet fra pickupen!

Den amerikanske Lariat-utgaven har denne muligheten, derfor ble vi skuffet da vi leste at den norske bare kan trekke inntil 2,3 kW. Du kan med andre ord glemme å drive noe sveiseapparat med denne bilen.

Det er faktisk en god del mindre enn eksisterende familiebiler som Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6, og Kia EV6, som alle kan gi inntil 3,6 kW med strøm. Til og med den knøttlille Kia Niro EV kan gi mer strøm enn den norske F-150 Lightning, så her skuffer Ford stort.

470 km rekkevidde?

Batteripakken har 98 kWt netto kapasitet. Rekkevidden er oppgitt til 386 km etter den amerikanske målemetoden EPA, som er en strengere standard enn den europeiske. WLTP-tallene er ikke klare, men normalt regner man med et påslag på ca 22 prosent når man regner om til den mindre strenge europeiske målemetoden. Da havner vi på respektable 470 km.

Ladingen skjer med inntil 150 kW, som helt streit, og det samme som Mustang Mach-E. Her ligger Ford bakpå i forhold til de raskeste, men vi loves i hvert fall at den lader fra 15 til 80 % på 39 minutter.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Foto: Ford

Høy nyttelast

Vi har på forhånd vært skeptiske til hva nyttelasten blir på en drøyt 2,7 tonn tung bil. En pickup er tross alt et nyttekjøretøy, og du kjøper ikke en slik om du ikke har planer om å lesse den opp med stæsj.

Derfor ble vi veldig glade for at estimert nyttelastkapasitet er hele 805 kilo! Skal du trekke tilhenger, kan denne dessuten være nesten 3,5 tonn tung!

Sertifikat for lett lastebil

Det er selvsagt en nedside med all denne lastekapasiteten. Det betyr nemlig at bilen vil registreres for førerkort klasse C1, som er for lett lastebil. Pickupen kan i ettertid omregistreres for B-førerkort, men kan ikke etter det igjen registreres tilbake til C1.

Om du registrerer den om til klasse B, så vil nødvendigvis nyttelast og tilhengervekt reduseres.

Ford F-150 Lightning Norge vinter 2023 (12)
Foto: Ford

Ford F-150 Lariat Launch Edition: Pris og tilgjengelighet

Du kan allerede nå søke om å få bestille en Ford F-150 Lariat Launch Edition. Ford-eiere har som nevnt prioritet. Prisen estimeres til 1.183.000 kroner, men Ford sier prisen kan gå noe ned når de har fått full oversikt over kostnadene for å konvertere bilen til norske standarder. Endelig pris vil være avklart før kontrakt skrives.

Potensielle kunder kan allerede nå melde sin interesse for å kjøpe pickupen.

Mer info: ford.no

Meld interesse for kjøp her.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top