Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nye elbiler 2023

De 30 viktigste elbilene.

Skrevet av / 03.01.23 - 17:04
Nye elbiler 2023

Oversikt over nye elbiler 2023

Elbilenes popularitet er økende, og det er ikke bare i Norge at elbilandelen vokser hurtig. Der var andelen solgte elbiler over 80 prosent i 2022. I Sverige er salget av elbiler oppe i 33 prosent, mot 19 prosent året før, i følge Mobility Sweden. Også i Danmark øker elbilsalget raskt, og i følge AutoBranchen Danmark, endte elbilandelen av nybilsalget i 2022 på 21 prosent.

Salget av elbiler setter altså nye rekorder i alle skandinaviske land, hvert år, og uten leveringsproblemene kunne andelen solgte elbiler vært enda høyere.

For kundenes del er det lov å håpe at fjorårets leveringsproblemer blir et mindre problem enn det har vært. Leveringsproblemer i 2021 fortsatte inn i 2022, og fremdeles er det mange som bestilte så langt tilbake som 2021, som ennå venter på elbil. Problemet er globalt og har ført til lange leveringstider og mye frustrasjon både hos bilforhandlerne som ikke får levert ut bil, og kundene som ikke får bil.

Mange av dem vil først få bilen i år, og samtidig lanseres det en rekke nye elbiler i år – i alle størrelser og fasonger, mange med uviss leveringstid. Noen av dem er allerede i produksjon, og vil komme i år, mens andre kan bli lansert i 2023 og levert først i 2024.

Her er en oversikt over de viktigste lanseringene i 2023, i alfabetisk rekkefølge:

Audi

Foto: Audi

Den store elektriske e-tron har vært en kjempesuksess for Audi, som nylig lanserte Q8 e-tron. Det er en oppdatert utgave av e-tron, med større batteri og økt rekkevidde fra 453 for Q8 50 e-tron, og 532 km for Q8 55 e-tron, med batterikapasiteter fra 95 til 114 kWt. Q8 innebærer også flere tekniske oppdateringer, en ansiktskløfting både utvendig og innvendig og opptil 40 førerassistentsystemer.

Q8 kommer i fire utgaver, Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron. De første utgavene av Q8, leveres i løpet av februar 2023.

Senere kommer det også en Q6 e-tron, som legger seg mellom kommende Q8 og Q4 e-tron, men en som sannsynligvis kommer før en Q6, er en elektrisk A6. Her vist som Avant, som Audi kaller stasjonsvognene. Den kommer trolig ikke før i 2024, men det har vært hintet om at Sportback-versjonen lanseres i 2023. Med en estimert rekkevidde over 700 km, og en lengde nær fem meter.

BMW

Foto: BMW

Etter at den populære i3-modellen er gikk ut av produksjon, er det den nye iX1 som er BMW rimeligste elektriske alternativ. Det er en kompakt el-SUV med en rekkevidde rundt 438 km og firehjulstrekk. De første bilene er allerede på vei til forhandlere og kunder, og med iX1 dekker BMW SUV-segmentet fra kompakt via mellomstor med iX3 til stor med iX xDrive.

I tillegg har de i4 M50 og den 5,4 meter lange luksus-sedanen i7 xDrive60. Midt mellom disse to, skal den kommende BMW i5 plassere seg. BMW har ikke sagt noe mer konkret om den elektriske femmeren, enn at den lanseres i 2023, men den får trolig en drivlinje vi kjenner fra i4 og i7. Med firehjulstrekk i tillegg til bakhjulstrekk, for markedene som ikke etterspør trekk på alle fire.

BMW i5 kan også komme i den populære stasjonsvognvarianten BMW kaller Touring, og kjenner vi dem rett kommer det helt sikkert en M-utgave av i5 på et tidspunkt.

BYD

Foto: BYD

Kinesiske BYD, eller Build Your Dream som de også heter, har lenge bare hatt en modell i tillegg til den kompakt BYD Atto3 som kom på tampen av 2022: BYD Tang, som vi testet i 2021, og Atto3, får snart følge av BYD Han.

Det er en fem meter lang sedan nesten på størrelse med en Tesla Model S, men til en langt gunstigere pris.

Med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder, er den ikke akkurat noen sinke, og firehjulstrekk skal sørge for grepet, mens et batteri på 85,4 kWt, skal gi en rekkevidde på 512 km. Etter WLTP-standarden. Han kan forresten leveres med et Dynaudio Surround Sound System, med 12 høyttalere, og 15,6» pekeskjerm for baksetepassasjerene.

Citroën

Foto: Citroën

Den kompakte, men praktiske ë-C4 er et av de beste kjøpene i kompaktklassen. I fjor lanserte de den større ë-C4 X som lover samme enestående kjørekomfort, men mye bedre innvendig plass. Den er leveringsklar i år, og har større bagasjerom enn ë-C4 på 510 liter, og rekkevidden er oppgitt til 360 km.

Kjørekomforten sørger Citroëns Hydraulic Cushions og Citroëns superkomfortable seter foran og bak for, som blir en rimelig og romslig konkurrent til blant andre Tesla Model 3.

Fiat

Abarth 500e 7
Abarth 500e 7

Egentlig er det ikke korrekt å kalle den en Fiat. Abarth står godt på egne ben, selv om den kommende Abarth 500e Scorpionissima, og er en sportsligere utgave av 500 Electric. Den er litt bredere og litt lavere enn en vanlig 500, og leveres med 18-tommers felger og  ‘motorlyd’ som kommer ut av høyttalerne. Fiat oppgir 0-100 km/t på sju sekunder, fra 155 hk.

Batterikapasiteten er på 42 kW er den samme som på en 500 Electric, og skal gi rundt 300 km rekkevidde. Abarth-utgaven blir bare bygget i 1949 eksemplarer.

Fisker

Foto: Fisker

Henrik Fisker har klokkertro på SUV-en Ocean, som begynner levering i 2023. Den 4,77 meter lange bilen leveres med firehjulstrekk, men kan leveres med forhjulstrekk, og har opptil 630 km rekkevidde og 550 hk.

Oceans California-mode er unik, da senkes alle siderutene, også bakruten, og panoramataket åpnes. En fiffig detalj er pekeskjermen i midtkonsollen, som kan vendes fra panorama- til høydeformat. Fisker sa i fjor at de hadde 2000 reservasjoner bare i Norge, som skal leveres i 2023, så det er kanskje ikke lenge til man kan se Fisker Ocean på veiene.

På slutten av 2023 ventes det at Fisker viser den mindre Pear, som blir en kompakt SUV med levering i 2024.

Ford

Foto: Ford

Den kule Mustang Mach-e ble en større suksess enn Ford hadde forestilt seg. Med enda større produksjonskapasitet, kunne de helt sikkert solgt mange flere av den elektriske firehjulstrekkeren, som ble toppet av den lynraske Mustang Mach-e GT.

Ford E-Tourneo er på langt nær like rask, men den er Fords alternativ til Volkswagen ID.Buzz. Begge kommer både som varebil og personbil, og for E-Tourneos del, er den oppgitte rekkevidden på 380 km. Den kan trekke to tonn hengervekt, lader med opptil 125 kW, og kan leveres med 2,3 kW strømuttak. Ford E-Tourneo kan leveres med opptil åtte seter fordelt på tre seterader, og byr på rikelig med bagasjeplass.

Hyundai

Foto: Hyundai

Det har lenge klart at Hyundai har en raskere versjon av Ioniq 5 på vei. Den kalles Ioniq 5 N hvor N står for hvert fal for bilinteresserte, ikke ukjente Nürburgring. Med samme drivlinje som Kia EV6 GT, betyr det at Ioniq 5 N får 585 hk og 74 Nm dreiemoment. Det gir null til 100 på 3,5 sekunder, og toppfarten skal ikke stoppe før 260 km.

Fullt så rask blir ikke nye Kona Electric, som kommer i ny utgave i 2023. Bestselgeren er strukket litt i alle retninger, og det gir Det gir bedre innvendig plass og bedre komfort.

Men det er Ioniq 6 vi har størst forventninger til.

Den er svært aerodynamisk med en Cd-verdi på imponerende 0,21, og får en rekkevidde over 610 km. Velg og merke hvis man velger Long Range-utgaven med bakhjulstrekk.

Long Range-utgaven kan leveres med firehjulstrekk, med en batteripakke på 77,4 kWt og 800V arkitektur. Toppmodellen av Ioniq 6 med firehjulstrekk, har 325 hk og 605 Nm dreiemoment. Det skal gi 5,1 sekunder fra 0 til 100 km/t.

JEEP

Foto: JEEP

Avenger heter Jeeps først elektriske SUV. Den kommer i løpet av 2023, men bare med forhjulstrekk. Rekkevidden er i overkant av 400 km, og  Avenger plasserer seg i samme klasse som Peugeot e-2008 og Hyundai Kona Electric.

Jeep sier at Avenger har kortere overheng foran og bak for bedre angrepsvinkler i terrenget, og den er utstyrt med Jeeps Selec Terrain kjøremoduser, som vi kjenner fra firehjulstrekkerne og som skal gi bedre fremkommelighet.

KIA

Foto: KIA

Det er tvilsomt om Kia EV9 får dører som åpner slik de gjør på bildet over. Da er det mer sikkert at EV9 blir en fem meter lang SUV med firehjulstrekk, rekkevidde opptil 540 km og den klarer 100-øvelsen på mindre enn seks sekunder. Som bildet antyder, er det god plass innvendig. En akselavstand på 310 cm og et flatt gulv, sørger for det.

EV9 blir vist i ferdig versjon i løpet av første kvartal 2023, og da vedder vi på at den har konvensjonell døråpning på sidene.

De første bilene skal kunne leveres nærmere sommeren 2023.

Lexus

Foto: Lexus

Den kommende RZ 450e er basert på samme plattform som brukes på Toyota bZ4X, altså den elektriske SUV-en som noen kjenner som Subaru Solterra. Lexus RZ 450e, er altså den tredje elbilen på samme plattform.

Det betyr temmelig identiske ytelser. Batteriet på 71,4 kWt rekker til 400 km, mens 313 hk fordeles på alle fire hjulene. RZ 450e kan også utstyres med et yoke-ratt, altså et ratt som ligner det man finner i cockpiten på et fly. Tesla har det samme på Model S og X Plaid, men i motsetning til Tesla, bruker Lexus ekte steer-by-wire med elektrisk i stedet for mekanisk overføring av rattutslag.

Lexus-varianten leveres fra første kvartal 2023.

Lotus

Foto: Lasse Svendsen

En elektrisk Lotus høres ikke bare spennende ut, den er snart på veien i 2023 i form av Lotus Eletre. Den er ikke akkurat liten og lett, slik Lotus er kjent for.

Det er god plass innvendig i den 510 cm lange bilen, som har 668 liter bagasjeplass bak og 48 liter i frunken foran. Mye takket være en akselavstand på tre meter.

Et 112 kWt batteri rekker til 600 km for Eletre og 580 km Eletre S. Som begge har 603 hk og 70 Nm dreiemoment. Det betyr 0-100 km/t på 4,5 sekunder, og toppfart på 250 km/t.

Hvis det ikke er nok, kan man vente på Eletre R, som leveres med bakhjulstyring, Launch Control, Track Mode, Lotus Dynamic Handling Pack og hele 905 hk med 985 Nm. Det betyr 0-100 på 2,95 sekunder. Eletre kan leveres med karbonkeramiske bremser og et 2160 watt lydanlegg fra engelske KEF, med 23 høyttalere.

Foto: Maserati

Det er litt interessant at det er Maserati av de italienske bilprodusentene, som foruten Fiats lille 500, er de første til å lansere helelektriske biler. Ikke bare én, men to. Aller først er Gran Turismo Folgore, som er en lav og rask 2+2 coupe, som Maserati sier vil få opptil 1200 hk. Det skal gi 0 til 100-tider godt ned på 2-tallet fra tre elektromotorer.

Folgore betyr lyn på italiensk, og bilen kan utstyres med et high-end lydanlegg fra italienske Sonus faber. Det samme kan man bestille til den større Grecale Folgore. Som blir Maseratis elektriske SUV, på størrelse med Porsche Macan og Alfa Romeo Stelvio. Den får 105 kW batterikapasitet som gir drøye 500 km rekkevidde, 550 hk og 800 Nm dreiemoment med firehjulstrekk.

Mercedes-EQ

Mercedes-EQ EQE SUV. Foto: Mercedes

Med de allerede eksisterende EQA, EQB og EQC, skulle man tro Mercedes var godt dekket med elektriske SUV-modeller. Men snart kommer både EQE og EQS i SUV-utgaver.

Den over fem meter lange EQS SUV kommer først, i to utgaver, 450 4Matic og 580 4Matic med enten fem eller sju seter, og en rekkevidde på 613 km for 450 4Matic, og 558 km for 580 4Matic.
580 4Matic får 544 hk og 858 Nm dreiemoment, for 450 4Matic er tallene 360 hk og Nm. Begge kan trekke 1,8 tonn hengerlast, og velger man femseteren, får man hele 645 liter bagasjevolum.
EQE SUV er noe kortere, med en lengde på 486 cm, og leveres også i i to utgaver: 350 4Matic og 500 4Matic med firehjulstrekk, og med opptil 580 liter bagasjevolum, er det god plass til lange turer. Rekkevidden for 350 4Matic er oppgitt til 558 km.

Mini

Foto: Mini

Den lille Mini Cooper SE er så langt Minis eneste elbil, men den får snart følge av en helelektrisk utgave av femdørsversjonen Countryman. Den er mye større og en lengde rundt 4,5 meter betyr at den er langt mer familievennlig enn den lille Cooper SE.

Countryman deler plattform med BMW iX1 og får 272 hk og et batteri på 64,7 kWt. Det burde rekke til drøyt 400 km rekkevidde, selv med to motorer og firehjulstrekk.

NIO

Foto: NIO

Den kommende EL7 fra Nio, blir en romslig SUV med en rekkevidde på opptil 580 km, 658 liters bagasjevolum, og med hele 653 hk kan den flytte den store el-SUV-en fra 0 til 100 på 3,9 sekunder.

EL7 kan leveres uten batteri, hvor man i stedet abonnerer på et utskiftbart 75 eller 100 kWt batteri, som man bytter på en av Nios batteristasjoner. Nio EL7 kan også trekke to tonn hengervekt, og den skal på sikt kunne brukes med et mye større 150 kWt batteri.

Opel

Opel Astra Electric. Foto: Opel

Den kommende Opel Astra Sports Tourer Electric og Astra Electric, er lansert i helelektrisk utgave med en rekkevidde på opptil 416 km.

Begge leveres med et 54 kWh litium-ion-batteri, en elmotor på 115 kW (156 hk) og 270 Nm moment på forhjulene, en toppfart på 170 km/t.  Opel oppgir bagasjevolumet i Astra Sports Tourer til sjenerøse 516 liter, eller 1553 liter når baksetene legges ned.

Bilene vises i begynnelsen av 2023.

Peugeot

Foto: Peugeot

Peugeot 308 lanseres som ren elbil og den kommer i to varianter som skal hete E-308 og E-308 SW, og får opptil 400 km rekkevidde i følge Peugeot. Som forteller at bilene får nye nye motorer som yter 156 hestekrefter og 260 Nm. Peugeot E-308 vil være på markedet fra høsten 2023. Nye Peugeot E-308 SW kommer 2-3 måneder etter nye Peugeot E-308.

Polestar

Foto: Polestar

Polestars tredje modell heter selvsagt Polestar 3. Det er en 4,9 meter og 1,61 cm høy SUV, med 484 liter bagasjevolum, 32 liter funk, og et tiltalt lastevolum på 1411 liter.

Den kan trekke 2,2 tonn hengervekt, og leveres med Long range Dual motor, eller med Performance-pakke som leverer en effekt på 380 kW (517 hk) med et 910 Nm dreiemoment, flytter den over 2,5 tonn tunge elbilen seg fra null til hundre på 4,7 sekunder.

Batterikapasiteten på netto 107 kWt rekker til 560 km rekkevidde i versjonen med Performance-pakken – og forbruket er oppgitt til 21,9-23,1 kWt/100 km. Uten Performance-pakken er den oppgitt rekkevidden på 610 WLTP-kilometer

De første bilen forventes levert kunder i fjerde kvartal 2023.

Porsche

Den lave Taycan har vært en suksess for Porsche, og i Norge har den knust 911 på salgsstatistikkene. Den kommende elektriske utgaven av Macan, kan ta over stafettpinnen til Taycan, når den kommer mot slutten av året.

Det betyr nok at selv om du kan bestille en elektrisk Macan i 2023, vil du neppe få bilen levert før i 2024. Det er ikke mye Porsche har avslørt om Macan, men den vil få en batteripakken med en ladeeffekt på opptil 270 kW, og trolig en rekkevidde i overkant av 500 kilometer (WLTP). Macan blir bygget på den samme PPE-plattformen med 800V-arkitektur, som den deler med den kommende Audi Q6 e-tron.

Det snakkes om at elmotorene i Macan vil ha opptil 603 hestekrefter (450 kW) og 1001 Nm dreiemoment. Det vil i så fall gjøre Macan til en meget rask elektrisk SUV, når den kommer en gang i 2024.

Rolls Royce

Foto: Rolls Royce

Manges guttedrøm, en Rolls Royce, ble nylig vist som helelektrisk da Spectre ble lansert på tampen av 2023. Det er som bildene viser en ganske barsk fireseter med to dører, som på ingen måte er blottet for den avslappende elegansen Rolls Royce er kjent for. Batteriet skal være god for en rekkevidde på 520 km, og med 577 hk og 900 Nm dreiemoment, skal den fem meter lange Rollsen klare å passere 100 km/t på 4,5 sekunder.

Spectre skal være klar for bestilling mot slutten av året.

Smart

Foto: Smart

De pleide å være så små at man kunne gateparkere dem på tvers. Det blir verre med den 4,27 cm lange Smart #1. Som er en kompakt femseters SUV med rekkevidde opptil 440 km. Den har en elektromotor på 268 hk under bagasjerommet på 411 liter, kan kjøpes både på nett og hos utvalgte forhandlere.

Bilen er et resultat av et samarbeide med Geely som bygger bilen, og Mercedes.

Volkswagen

Ill. Volkswagen

Etter ID.3, ID.4 og iD.5, er det snart duket for ID.7. Det er egentlig en Volkswagen vil ikke trodde vi ville på se andre steder enn i Kina, hvor lange sedaner er veldig populære. Denne skal bygges i Tyskland, og ID.7 skal også komme som stasjonsvogn senere. Men først ut er bilen som vil ligne mye på illustrasjonen over.

Det blir en nesten fem meter lang bil med svært lav luftmotstand på 0,23 Cd, og med et 77 kWt batteri, skal utgaven med bakhjulstrekk klare en rekkevidde på over 600 km. ID.7 vil også leveres med firehjulstrekk og garantert i en sporty GTX-variant.

Volvo

Volvo EX90. Foto: Volvo

Den elektriske etterfølgeren etter Volvos store XC90, heter EX90, og kan bestilles nå. Den helelektriske SUV-en er er 503 cm lang og deler plattform med nylig lanserte Polestar 3, men kan leveres som sjuseter, og har en rekkevidde opp mot 600 km fra et batteri med 107 kW nettokapasitet.

Bilen blir tijengelig i to versjoner, EX90 Twin og Twin Performance med enten 300 kW/408 hestekrefter og 770 Nm dreiemoment for Twin-utgaven, og 517 hk for Twin Performance. Det gir ytelser fra 0-100 km/t for Twin på respektable 5,9 sekunder, og  4,9 sekunder for Twin Performance-utgaven.

Begge leveres med et 107 kWt batteri som gir en rekkevidde på 585 km for Twin og 580 km for Twin Performance. Den tar opptil 2200 kilo hengervekt. Sju seter er standard og når den bakerste raden ikke er oppslått, er det 665 liter bagasjeplass bak. I tillegg er det 34 liter i funken foran. Med tredje rad oppslått, synker bagasjevolumet til 310 liter. Inkludert 65 liter under bagasjeromsgulvet.

XPeng

Foto: XPeng

Den kommende G9 fra XPeng, er heller ingen smågutt. Lengden er 4,9 meter og den har hele 660 liter bagasjevolum. I tillegg har den frunk på 71 liter og den kan leveres med firehjulsdrift.

XPeng forteller om 520 hk, 717 N, og 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og en rekkevidde opptil 570 km med bakhjulstrekk. 520 km med firehjulstrekk. Den har også 800V arkitektur som støtter hurtiglading opptil 300 kW.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top