: Valhalla Rising

Nicolas Winding Refn er uten tvil en av de nordiske filmskaperne som alltid har gått egne veier og stort sett lykkes med det.

Publisert 05.11.10 - 13:11
Valhalla Rising

Etter den fantastiske debuten i 1996 med Pusher, som senere ble etterfulgt av to oppfølgere i henholdsvis 2004 og 2005, har han lagd flere mellommenneskelige og hardtslående filmer satt i urbane miljøer som for eksempel Bleeder (1999) og Bronson (2008). Valhalla Rising har Refn skrevet sammen med vår egen Roy Jacobsen og er satt i landskap i sterk kontrast til urban samtid – vikingtiden.

Mads Mikkelsen spiller den sterke og stumme krigeren One Eye som er fanget hos en klan, og kun blir holdt i live for å brukes i brutale gladiatorkamper. På en reise klarer han å flykte sammen med en gutt som har gitt ham mat under fangenskapet. De slår seg sammen og møter etter hvert en gruppe korsfarere som skal begi seg til det Hellige land for å finne rikdom og tro. De legger så ut til havs i en båt og havner omsider et helt annet sted. Korsfarerne tror at One Eye har tatt dem med til Helvete og gruppen synker inn i en narkotisk tilstand av mørke hvor de angriper hverandre og seg selv.

Valhalla Rising er ikke en konvensjonell vikingfilm men heller en mytologisk science-fiction film som følger i tradisjonene til tidligere filmer fra blant annet Andrei Tarkovskij og Werner Herzog. Mikkelsens karakter er kriger, slave, samurai, gladiator, Jesus og Lucifer på samme tid. Han representer både frykt, tro og håp og filmen forsøker å finne fram til de ytterst primære følelsene til mennesket satt i en kontekst hvor verden stort sett handler om menneskets kamp mot naturen og seg selv. Filmen er nærmest uten dialog og har et dvelende tempo som av og til blir avbrutt av intens brutalitet. Estetikken og stemningen er sentral og publikum blir tvunget til selv å tolke det som stilles til skue. Valhalla Rising er en sterk, vakker og poetisk film som krever engasjement og tolkning. Fire stjerner.

Kommentarsporet og bakomfilmen gir et klarere bilde av filmen og visjonen til Refn, og er både informativt og interessant. BD-en har nesten helt strøkent lyd og bilde i samsvar med den lekre produksjonen.

Valhalla Rising

• Release: 27. oktober
  • Regi: Nicolas Winding Refn