To på rømmen

To på rømmen (Tangled) er Walt Disneys 50. helaftens spillefilm, og den gjør så visst ikke skam på den fantastiske Disneyarven!
To på rømmen

Opprinnelig tittel var Rapunzel, og første manusutkast var betydelig tettere opp til historien om den langhårede prinsesse Rapunzel som satt innestengt i tårnet. I stedet har Dan Fogelman (som også skrev Cars og Bolt) skrevet et mer moderne manus om den sterke kvinnen Rapunzel, satt til gamle dager, med en storsjarmør, og tyv, som følgesvenn – en venn, Flynn, som viser henne verden utenfor tårnet hun har sittet innestengt i siden spedbarnstadiet. Og det blir ingen Disneyfilm uten en surk, og heksen i To på rømmen er av den skumleste sorten, som den reneste Jekyll & Hyde går hun fra elskelig mor til en furie av uforutsigbar ondskap.

Trollkvinnen Gothel har kidnappet Rapunzel (Mandy Moore) pga. hennes hår, som virker som den reneste ungdomskilden. Derfor holdes hun innestengt i det høye tårnet – inntil taskenspilleren Flynn Rider (Zachari Levi) søker tilflukt der, og de sammen drar ut for å oppdage verden. Men i buskene lurer trollkvinnen, og en infam hest med en attityde!

Tangled oser av sjarm, eventyrlyst, klassisk historiefortelling, blendende vakker animasjon og slående sangnumre. Den er skummel, morsom og har nok action og glimt i øyet for en håndfull tegnefilmer. I motsetning til forrige Disneyfilm (Prinsessen og Frosken), så er Tangled dataanimert, men sjelden har vi sett en dataanimasjon som minner så mye og håndtegninger. Ikke alle sangnumrene svinger det like mye av, og historien kunne vært litt mer konsentrert, men vi deler med glede ut seks stjerner til nok en familievinner fra Disney!
Som forventet leverer Disney fra seg et plettfritt produkt når det kommer til lyd- (dts-HD) og billedkvalitet. Sylskarpe kontraster og blendende farger forsterker det lekre visuelle inntrykket i filmen. Som bonus får man en DVD-versjon av filmen, alternativ åpningsscene, kortfilm, noen utelatte scener og en dokumentar om den 50. filmen i rekken. Skuffende nok har Disney Norge valgt å utgi Tangled kun i 2D-versjonen, det til tross for at den i USA er sluppet i 3D. Den slippes visstnok i en 3D-utgave i november – så mye for å støtte opp om det nye formatet!

• Release: 8. juni 2011
  • Regi: Nathan Greno
  • Med: Mandy Moore, Zacharay Levi, Donna Murphy, Ron Perlman, M.C. Gainey, Richard Kiel