anmeldelse: The Equalizer 2

Blodfattig vigilante

Oppfølgeren om den beinharde, ensomme vigilanten lever dessverre ikke opp til originalen.

Publisert 21.01.19 - 00:01
The Equalizer 2

Løselig basert på en TV-serie fra 1980-tallet inntok Denzel Washington i 2014 rollen som Robert McCall. En pensjonert, antatt død, agent med ekstreme ferdigheter i etterretningsanalyse, nærkamp og brutale drap. Han får dagene til å gå ved å kjøre drosje, lese tung litteratur og hjelpe folk i nabolaget i nød.

Når datteren til hans faste bokhandler blir kidnappet av sin far, reiser han til Tyrkia og tar seg av det. En tvers igjennom god mann, dog tidvis med tvilsomt moralsk kompass – McCall er mannen som anklager, dømmer og henretter uten rettssak og/eller motargumenter. En handlingens mann. Når så hans eneste venn, Susan (Melissa Leo) blir tatt av dage under et oppdrag i Brussel, setter han himmel og helvete inn på å ta livet av gjerningsmennene.

La det være sagt med en gang, det er en fryd å se Denzel Washington som beintøff einstøing i fysisk elegant koreograferte nærkamper, der han grisebanker alt fra kvalmende pappagutter til konemishandlere og kyniske drapsmenn. På hjemmebane forsøker samtidig den barmhjertige samaritan å få skikk på livet til en ung afroamerikaner som vanker i et heller tvilsomt gjengmiljø. Problemet med The Equalizer 2 er den heller forutsigbare, klisjeaktige og særdeles lite troverdige historien.

Spesielt handlingsmønsteret til filmens virkelige skurker er vanskelig å godta, det blir alt for konstruert og søkt. Også bistorien om nabolagsgutten er lite interessant, og blir alt for klisjéaktig. Da var hans relasjon til Chloë Graze i førstefilmen langt mer tilfredsstillende. En absolutt severdig, om enn litt kjedelig, actionfilm, men heller ikke noe mer. 3 stjerner.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

Om ikke selve filmen helt innfrir, så er det intet å trekke for når det gjelder teknisk kvalitet på 4K-utgivelsen. Et plettfritt bilde med usedvanlig skarphet, sortnivå, dybde og naturlige farger. Det heftige surroundsporet (Dolby Atmos) slår som en knyttneve i mellomgulvet i det Washington setter i gang med sine kampsportferdigheter! I bonusmateriell får vi none utelatte scener, trailers, intervju med Washington (som forteller om sin første oppfølger), to dokumentarer og en fascinerende «bakomfilm» som kan bryte inn mens du ser filmen.

The Equalizer 2

• 4K UHD BD
  • Release: 21. januar 2019