: Taxi Driver

35 år har gått siden Martin Scorseses fantastiske mesterverk Taxi Driver så dagens lys.

Publisert 28.05.11 - 13:34
Taxi Driver

Nå kan alle nyte den i sin fullkommenhet med en nyoppusset Blu-ray-utgivelse som imponerer på alle måter, og som definitivt løfter filmen til nye høyder.

Travis Bickle (De Niro) er en ensom og arbeidsledig Vietnam-veteran som vandrer rundt i New Yorks røffe gater på midten av ’70-tallet. Han søker jobb som taxisjåfør for å tjene til livets opphold, samt for å få et tidsfordriv i sin søvnløse tilværelse. Etter en endeløs rekke med nattskift, hvor han blir overveldende frustrert over byens og menneskers forfall, blir Bickle gradvis mer og mer psykotisk og begynner å få det man kan kalle for slemme tanker og ideer. Ting blir ikke bedre etter at en liten romanse med en vakker kvinne (Shepherd) går i vasken og at han blir besatt på tanken med å redde en tolv år gammel prostituert (Foster) fra det nedverdigende gatelivet. Travis får seg hanekam, en haug med våpen og starter sin egen personlige vendetta mot skitne avskum som plager hans gnagende sinn.

Taxi Driver er uten tvil en av filmhistoriens høydepunkt, og ble i sin tid nominert til fire Oscar og ble fullt fortjent belønnet med Gullpalmen i Cannes. Sjelden har ensomhet og galskap blitt beskrevet så bra og underholdende på film med stor kvalitet i alle ledd: Fantastisk regi, eksemplarisk skuespill, nydelig foto av Michael Chapman, et utrolig bra manus av Paul Schrader og det enorme musikksporet av Bernard Herrmann som ble det siste han skrev før han døde. Filmen vil for alltid bli stående som en av de største klassikerne av en av tidenes beste og viktigste regissører. Seks stjerner!

Denne utgaven på Blu-ray er en velsignelse fra oven. En stor mengde med kommentarspor, intervjuer, analyser, dokumentarfilmer, locations, storyboards, samt både Movie IQ og en interaktivitetsfunksjon som lar deg lese det originale manuset synkront til filmen. Lyd og bilde er restaurert og må sies og være helt i øvre sjiktet i forhold til utgangspunktet. 4K remastringen er imponerende og lydsporet har virkelig blitt perfekt nyansert med en bunnsolid miks. En av årets største anbefalinger!

Taxi Driver

• Release: 6. april 2011
  • Regi: Martin Scorsese