: Only God Forgives

Danske Nicolas Winding Refn lagde en av de beste filmene i 2011 med Drive som hadde en eminent Ryan Gosling i hovedrollen. Med Only God Forgives gjenforenes de to i en stilstudie så vakker og mørk at det går litt på bekostning av det lille som finnes av konvensjonell filmfortelling – men det er stor kunst.

Publisert 27.12.13 - 15:07
Only God Forgives

Julian (Gosling) er en amerikaner med en mørk fortid som driver en thai-bokseklubb i Bangkok. Stedet fungerer i hovedsak som et skalkesjul for familiens smugling og narkosalg. Da Julians bror blir drept reiser deres mor (Kristin Scott Thomas) for å hente liket hjem, og for å presse Julian til å hevne sin bror. Hevntokten utvikler seg til en spiral av vold og utslettelse da Julian havner i søkelyset til en beryktet politietterforsker (Pansringarm) som bruker noen svært brutale metoder i jakten på rettferdighet.

Nicolas W. Refn er definitivt en av Skandinavias mest spennende og dyktige filmskapere. Han har funnet sitt filmspråk og plukker opp estetikken han benyttet seg av i både Valhalla Rising og tidligere nevnte Drive. Med dvelende tempo, sterk fargebruk og filmatiske tablåer istedet for tradisjonell narrativ filmfortelling maner han fram sine historier. Only God Forgives er en mye mindre konvensjonell film enn Drive og den føles mer som en serie mindre kunstfilmer satt sammen. Det fungerer fint, men det er ingen tvil om at enkelte seere vil føle seg fremmedgjort. Men det er stor kunst Refn gjør her! Nydelig foto og en visuell presentasjon som blant annet minner om Wong Kar-Wais filmer og annen asiatisk kunst- eller kampsportfilm. Gosling, nesten uten replikker, imponerer stort igjen og Scott Thomas viser hvilken fantastisk og allsidig skuespiller hun er. Refn er en dyktig regissør og ble også nominert til Gullpalmen for Only God Forgives men det hadde vært godt med en litt lettere film neste gang selv om den er både vakker og modig. Fem stjerner.

Dette er en solid utgivelse på Blu-ray! Masse interessant bonusmateriell med bakomfilmer, kommentarspor og intervjuer. Det audiovisuelle er strålende og i samsvar med filmens estetikk. Her snakker vi nesten topp score. Anbefales!

Only God Forgives

• Release: 2. oktober 2013
  • Regi: Nicolas Winding Refn