Anmeldelse: Olympus Has Fallen

Det er fullt forståelig at man føler seg fristet til å kopiere Die Hard-filmenes suksesskonsept, men da holder det ikke å kun ta med tøffe actionscener mens man kommer med et usannsynlig søkt og latterlig plott, stort sett blottet for sjarme.

Publisert 11.11.13 - 14:07
Olympus Has Fallen
Kristian Holen

Aaron Eckhart spiller den Gode presidenten over Amerikas forente stater, som med sin vakre kone (Ashley Judd) og sønn lever sine beste dager i Det hvite hus. Men tragedien treffer den lykkelige familien hardt. Fruen omkommer i en trafikkulykke, og presidenten klandrer sin nærmeste sikkerhetsvakt (Gerard Butler) for at han ikke reddet henne. Dermed skyves Butler ut i kulden, og får seg en skrivebordsjobb i finansdepartementet. Det skal derimot ikke gå lang tid før hans tjenester igjen blir sterkt etterspurt…

Tidsaktuelt nok har manusforfatterne fokusert på den eskalerende konflikten på Koreahalvøya; presidenten mottar en delagasjon fra Sør-Korea, med statsministeren i spissen, for å diskutere den spente situasjonen, men det viser seg at deler av hans følge er nordkoreanske opprørere som brutalt tar kontroll over Det hvite hus – noe som skjer på en latterlig måte. Her flyr det militærfly rett inn i maktens sentrum i Washington DC uten av de stoppes før de ha skutt et hundretalls sivile og pepret Det hvite hus. Terroristene tar full kontroll i løpet av et kvarter, og holder dermed presidenten som gissel i sin sikre bunker, mens de truer med å sprenge samtlige amerikanske atomraketter – på amerikansk jord. Kun én mann kan redde dagen.

Jo da, her vil man ikke bli mye overrasket over filmens gang (og utfall), og det er helt greit det. Også vi setter pris på en god film som kun har til hensikt å sette hjernen i hvilemodus i halvannen time, mens man massekonsumerer Aass øl og popcorn, og får seg en god latter i det actionhelten kjører kvinen sin langt inn i hjernen på motstanderen, mens han lirer av seg en spøk. MEN, da må det gjøres med et visst raffinement og et snev av troverdighet. I tillegg er den unødvendig voldelig. To timer med grei nok tanketom underholdning, men kunne, med enkle grep, vært betydelig mer underholdende. Tre stjerner.

Lydsporet (dts-MA 5.1) imponerer, og er en fin miks av detaljer og kraft, billedkvaliteten derimot er varierende. Stort sett bra, men også en del mørke scener med mye støy. Intet bonusmateriell, det til tross for at den amerikanske utgivelsen har både bakomfilm og diverse dokumentarer.

Olympus Has Fallen

• Release: 28. august 2013
  • Regi: Antoine Fuqua