annonse

Anmeldelse:
Marriage Story

Opprørende partnerbrudd

Scarlett Johansson og Adam Driver gir alt i en opprivende skilsmissefilm, slik kun amerikanerne gjør det.

Drama
Marriage Story
annonse

Nok en gang står Netflix som produsent for en «smal» dramafilm med stjerneskuespillere, skuespillere som her leverer sine livs roller – men, dessverre blir historien for animert og personene i overkant karikert til at vi makter å bli euforisk over resultatet.

Kraftig inspirert av «alle-skilsmisse-filmers-mor», Kramer vs. Kramer (1979) og Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap, blir vi vitne til den stadig skitnere skilsmissen mellom skuespilleren Nicole (Scarlett Johansson) og den kreative teaterregissøren Charlie (Adam Driver).

Nicole og Charlie bor sentralt i Brooklyn, New York, med sin unge sønn Henry. Tilsynelatende brenner begge for det lille, lokal teateret, der Charlie er regissør og Nicole innehar mange av hovedrollene – men under den idylliske overflaten ulmer det hos Nicole. Hun føler seg oversett, overkjørt og lengter etter å realisere seg selv, samt helst flytte tilbake til hjemstaten, California. Etter mistanke om et sidesprang fra Charlie tar hun ut skilsmisse, og situasjonen eskalerer hurtig.

Noah Baumbach (manus og regi) er dyktig til å bygge opp og menneskeliggjøre karakterene. Marriage Story begynner fenomenalt i det hver part leser opp et brev (påtvunget av familiemegleren) der de lister opp hva de liker ved, og hva de falt for, hos partneren. Dessverre vies for liten tid til forholdet innen det gikk til helvete, noe som gjør at vi ikke i tilstrekkelig grad bryr oss om det ryker.

Var det «ekte» kjærlighet? Hadde de mange romantiske, morsomme stunder sammen? Var hverdagen preget av begjær og latter, eller var alt ren rutine og et gjennomorganisert A4-liv? Vi vet ikke, kun små dypp av fortiden serveres underveis mens skilsmisseoppgjøret eskalerer til stadig nye høyder.

Nicoles transformasjon fra omsorgsfull kone til regelrett bitch er ikke tilstrekkelig motivert/bygget opp, og kommer derfor som lyn fra klar himmel på både Charlie og oss seere. «Plutselig» mister hun gangsynet, hyrer en rådyr stjerneadvokat (Laura Dern), og setter i gang en svertekampanje av Charlie, samtidig som hun forlanger foreldrerett og flytting til California; det hele mens sparepengene renner ut raskere enn Trump klarer å sjikanere på Twitter.

annonse
Adam Driver, Marriage Story (Foto: Netflix)

Birollene er filmens mest karikerte personer. Charlies svigermor (Julie Hagerty) er like vimsete og hypernaiv som rollen hun hadde i Hjelp vi flyr!, mens Laura Dern og en aldrende Ray Liotta er arketypiske drittsekkadvokater som flår klienten (økonomisk) til frokost og korsfester motparten til lunch. Det finnes garantert slike advokater i USA, men at de representerer normen blant skilsmisseadvokater tviler vi sterkt på. Dette er advokater som bedre ville matchet det hysteriske oppgjøret mellom Michael Douglas og Kathleen Turner i The War of the Roses – for øvrig en komedie.

Filmens sterkeste scener er når Nicole og Charlie er på tomannshånd, da gnistrer det av Johansson og Driver, og vi som seere kan relatere og føle ekte engasjement. Unntaket er det «endelige» oppgjøret, som blir for konstruert og påtatt, vi tror ikke helt på karakterene eller dialogen i det skittkastingen tiltar.

Klipp og foto imponerer storveis, der vi svever rundt ekteparet i en stadig nedadgående spiral. Konflikten som tegnes opp mellom det mer høykultiverte østkystlivet, og den enkle, «små-Harry» tilværelsen i Sunny California er fortreffelig fremstilt. Ikke originalt eller nytt, men her går den som en veltredt rød tråd gjennom den misære historien.

Marriage Story er, de åpenbare svakhetene til tross, en meget solid film, med et engasjerende plott og skuespillere (Johansson og Driver) i Oscar-form, men med en mer nedtonet regissør og et mer «realistisk» manus kunne dette blitt en virkelig klassiker; og ikke «kun» 4 sterke stjerner. Den føyer seg slikt sett inn i den relativt ujevne filmografien til Baumbach, definitivt mer enn severdig, men så langt fra noe mesterverk.

<
>
Marriage Story (Foto: Netflix)
annonse
  • Netflix
  • Release: 6. desember 2019
  • Regi: Noah Baumbach
  • Med: Scarlett Johansson, Adam Driver, Merritt Wever, Laura Dern, Wallace Shawn, Ray Liotta, Alan Alda, Julie Hagerty
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 2:16 t.
  • Karakter: 4

Marriage Story (2019)
137 min|Comedy, Drama, Romance|06 Dec 2019
8.1Rating: 8.1 / 10 from 108,524 users
Noah Baumbach's incisive and compassionate look at a marriage breaking up and a family staying together.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Les også

Pavene underholder!

Storspill fra gamle ringrever gjør The Two Popes til en særdeles fornøyelig, og fascinerende, filmaften.

Sprengkåte tenåringer

Hormonene løper fortsatt løpsk hos de sjarmerende tenåringene på Moordale ungdomsskole.

The A-Team på speed!

Hva skjer om du gir adrenalinjunkie Michael Bay ubegrenset budsjett og fullstendig frie tøyler? En av tidenes dummeste, og berg-og-dalbane-actionmettede, filmer.

Blir det sex før jul?

Før jul lyver Johanne på seg en fiktiv kjæreste – nå har hun 24 dager på å skaffe en.

Teknisk briljant!

Avslutningen på den episke Star Wars-sagaen innfrir dessverre ikke de store forventningene.

Woody takker av

24 år etter sin banebrytende debutfilm takker Toy Story-gjengen for seg, i en solid, men ganske så overflødig, fjerdefilm.

Die Motherfucker!

Gerard Butler har to ganger reddet presidenten – denne gangen må han redde seg selv.

Johansson og Driver imponerer!

Scarlett Johansson og Adam Driver gir alt i en opprivende skilsmissefilm, slik kun amerikanerne gjør det.

Adrenalinjunkies!

De to muskelbuntene fra Fast & Furious-serien har fått sin egen spin off, uten at vi hever Champagneglassene av den grunn.

Dyredokumentar med voiceover

Disneys nyinnspilling av The Lion King er en blandet opplevelse. Aldri har vi sett bedre, mer naturtro, animasjon – men teknologien står i veien for det emosjonelle.