: Madagaskar 3: Full Rulle I Europa

Tredje runde ut med våre venner fra zooen i Central Park er en flott familiefilm med gode slapsticks og detaljrik animasjon, men den går seg dessverre tom mot slutten.

Publisert 03.03.13 - 04:19
Madagaskar 3:  Full Rulle I Europa

Løven Alex, som sammen med sine venner giraffen, flodhesten og sebraen, rømte fra New York Zoo til Madagaskar, tar oss nå igjen tilbake til storbymiljøet – denne gangen er de på rundreise i Europa. I det Alex blir rammet av akutt hjemlengsel legger de en plan for å komme seg tilbake til New York, veien dit er lang og brokete og går vi et omreisende sirkus Europa rundt.

Madagaskar-trilogien er en serie som i svært stor grad hviler på at de morsomme replikkene sitter, og fenger både barn og voksen; på det planet lykkes tredjefilmen svært godt. Her er det mengder av leken slapstick, masse ironi og gode doser med sjarm. Drevne komikere som Ben Stiller, Chris Rock og Sacha Baron Cohen borger for kvalitet, og levere også denne gangen varene. Animasjonen er mer detaljrik enn noen gang, spesielt godt har de lykkes med scenene i Monte Carlo; dog er Dream-works fortsatt et godt stykke bak Disney/Pixar.

Historien er enkel, det er komikken som driver det hele fremover, med ispedde komihøydepunkter når de herlig overdrevne pingvinene trår til. Siste halvtimen får større alvor over seg, og fokuserer på livet og stuntene i sirkuset. Her har ikke historien nok krutt til å holde interessen oppe, og det føles som om de gikk tom for ideer.

En særdeles vellykket 3D-film, med effektiv «bruk» av 3D-mediets styrker som gir en veldig dybde i bildet, samt omfattende bruk av popp-ut-av-skjermen. Morsomt og vellaget. Lydsporet er også meget bra, men mangler litt guffe i bassen. Det omfattende bonusmaterialet byr bl.a. på kommentarspor, intervjuer med regissør, animatører og skuespillere, utelatte scener, spill og musikk.

Madagaskar 3: Full Rulle I Europa

• Release: 12. desember 2012
  • Regi: Eric Darnell