annonse
annonse

Déjà vu fra Bourne

Jason Bourne

Nok en stilsikker Bourne-film med Damon i storform, men nyskapende er serien definitivt ikke lenger.

Med Bourne-filmene har Greengrass og Damon revitalisert både spion- og actionfilmgenren. For ferde gang trer Matt Damon inn i rollen som den avviste spionen på flukt, Jason Bourne.

REVITALISERING
Filmserien er basert på de tre spionthrillerne til Robert Ludlum. I 2002 pustet regissør Doug Liman, manusforfatterne og Matt Damon, sårt tiltrengt, nytt liv inn i spionfilm- og actiongenren. En stil som ble videreutviklet og foredlet av Paul Greengrass i de to påfølgende filmene. Med omfattende bruk av håndholdt kamera, mer aggressiv klipping, raskere tempo og, ikke minst, adskillig mer realisme og troverdighet i de brutale kampscene.

Filmene ble også kjennetegnet av sin gjennomsyrende realisme, low tech, skitne bakgater, blåmerker og «ekte» vold. Her fikk vi endelig en u-glamorøs antihelt vi kunne heie på. Oppfølgere kom i 2004, 2007, samt spin offen i 2012 med Jeremy Renner i hovedrollen.

Mange filmer har latt seg inspirere av Bournes tilnærming, og kanskje mest av dem alle er James Bond-franchisen som etter introduksjonen av Daniel Craig gikk langt i en «Bournesk» retning.

JAKTEN PÅ EN IDENTITET
Gjennom de to første filmene jaktet Bourne (Matt Damon) på hvem han var. Både navn, identitet, forhistorie og hvorfor han nå var fritt vilt. I den tredje filmen (som er basert på Ludlums siste bok) fikk vi han svar på «alle» spørsmålene og møtte sin «skaper» ansikt til ansikt. Vi hadde nådd forløsningen.

Fjerdefilmen, med Jeremy Renner, baserer seg på en roman fra Van Lustblader, og både Damon og Greengrass uttalte at de ikke ville lage en ny Bourne-film med mindre den andre var med, og manuset var noe de kunne stå inne for.

BOURNE AGAIN?
Så endte det vel med at både Greengrass og Damon fikk «an offer they couldn’t refuse», og med Greengrass i både registolen og som manusforfatter var Bourne født igjen. Men er det den samme Bourne, eller har serien forandret seg?

Grunnelementene er hovedsakelig beholdt i Jason Bourne, fortsatt er den brutale realismen tungt tilstede, Matt Damon er fortsatt den mest ordinære nabogutten man kan tenke seg, han operer som en ensom ulv og må kjempe Davids kamp mot Goliat.

Men, et nytt, delvis forstyrrende, element har sneket seg inn og nærmest tatt hovedrollen i fra Damon – det altoverskyggende overvåkingssamfunnet.

FRA LOW TIL HIGH TECH
Bourne var fra starten av en agent som opererte fullstendig på egenhånd, avskåret fra CIAs enorme apparat og med den enkleste teknologi til å bistå ham. Riktignok har hans formidable motstander, CIA, alltid hatt den fremste teknologi og et verdensomspennende nettverk for å nedkjempe Bourne – men teknologien har hele tiden spilt annenfiolin. I årets film er den blitt det drivende elementet.

Fra Bourne «gjenoppstår» under opptøyene i Athen, i det han blir kontaktet av Nicky Parsons (Julia Stiles), er CIA tilstede med livefeed overalt, og kan når som helst koble seg inn på ethvert kamera, mikrofon og satellitt for å forfølge dem hver centimeter.

Slik fortsetter det filmen igjennom, der hovedrollen nærmest overtas av kontrollrommet til CIA i Langley, der toppsjefen (Tommy Lee Jones) og hans dataansvarlige (Alicia Vikander) nærmest spiller et avansert dataspill. Lite i tråd med seriens jordnære tilnærming. Noe som sannsynligvis kan forklares med at de denne gangen stått uten Ludlums bøker som rettesnor, og har kunnet dikte fritt.

SKVISE SITRONEN
I og med at «alle» hemmeligheter ble avslørt i tredjefilmen, hva er det da igjen for Bourne å oppdage/avsløre? Jo, Parsons kommer til ham med hackede dokumenter som viser at CIA er i gang med et nytt hemmelig «sort» prosjekt tilsvarende det Bourne en gang opererte under. Nå blir det en kamp mot klokken for å stoppe Bourne innen han klarer å laste opp filene på Internett.

Det kan i og for seg forstås at man har forsøkt å bringe noe nytt til serien, for her sitter vi veldig igjen med følelsen av at «dette har vi sett før». Jason Bourne springer igjennom folkemasser, jages av en ufattelig overmakt, kommer seg unna i siste liten og ligger kontinuerlig et (smartere) hestehode foran CIA og deres lakeier.

Med CIA i hælene, eller mer korrekt, i «skyene», forfølger kameraet Bourne i et heseblesende tempo med utstrakt bruk av håndholdt kamera. Noe som er tøft og effektivt, men også kan bli litt for mye av det gode. Når vi ikke lenger får med oss hva som skjer så er det på tide å la kameraet stå litt mer i ro og redusere på den utstrakte klippingen.

Samtidig er det, i kjent stil intern uenighet innenfor CIA angående hvordan problemet Bourne skal håndteres. Noe som denne gangen fremkommer i konflikten mellom toppsjefen (en glimrende Tommy Lee Jones) og hans relativt ferske dataekspert (Alicia Vikander). Vikander ser, selvsagt, tingene langt klarere enn sin meget erfarne sjef, og forsøker seg på dobbeltspill – ikke minst for å fremme sin egen karriere. Den ellers usedvanlig dyktige Vikander fremstår her litt i overkant snerpete og stram, hele filmen igjennom med ett eneste ansiktsuttrykk. Vi får skylde på dårlig instruksjon og stereotypier i manuset.

FORTSETTELSE FØLGER?
Om sitronen plottmessig skvises noget, så tas det også litt for mange lettvinte løsninger og snarveier for at Bourne skal nå sine mål. Svært mange tilfeldigheter som plutselig ligger foran ham gjør at han kommer ut på topp – men la nå det ligge, det er fortsatt en fornøyelse å se Damon som den hardtslående og særdeles handlekraftige eks-agenten.

Mye er kjent og tilnærmet repetitivt, men nå skal det sies at dette var jo noe vi til gangs satte stor pris på i de foregående filmene. Actionmessig har de toppet femtefilmen med en biljaktscene i down town Las Vegas som vil få pacemakeren din til å hoppe over ett hakk eller to. Alt i alt, fortsatt solid action med høy underholdningsverdi, men til tross for at det åpenbart legges opp til en oppfølger er vi ikke så sikker på at det er en god idé, til dét har serien nå blitt for repetitiv. 4 stjerner.

4K-discen bringer frem usedvanlige detaljer i bildet. Her kan man virkelig sen enhver rynke i ansiktet til Lee Jones, og enhver pore i huden til Damon. Skremmende bra! Lydsporet (dts X) er også en referansefilm verdig, fullt trøkk i de heftigste actionscenene, men alltid krystallklar og detaljert tale. Bonusmateriellet består av 7 minidokumentarer der vi blant annet ser nærmere på den heftige biljaktscenen i Las Vegas, Athen og Damon tilbake i rollen. Vi savner en helhetlig bakomfilm samt kommentarspor.

picture1
<
>
(Foto: Universal/Sony)

Fakta

  • 4K UHD BD
  • Release: 28. november 2016
  • Regi: Paul Greengrass
  • Med: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Tid: 2:03 t.

Film

Ekstra

Lyd

Bilde

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk knyttneve!

Spike Lee leverer en av sine beste filmer – om rasehat da og nå.

anmeldelse
The Predator (2018)

Et gufs fra fortiden

Ikke en remake, men en mislykket fortsettelse og trist homage av originalfilmen fra 1987.

anmeldelse
Peppermint

Fullstendig uengasjerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionklisjé.

anmeldelse
Velvet Buzzsaw

Kunstnerisk mord!

En relativ mislykket genremiks mellom ironisk satire og slasher-grøsser.

10 Oscar-nominasjoner til Roma!

Årets nominasjoner til Oscar er klar - Netflix og Alfonso Cuarón kan smile hele veien til LA.

anmeldelse
Close

Not even close…

Actionthriller satt til Marokko, med haltende manus og gjennomføring.

anmeldelse
The Equalizer 2

Blodfattig vigilante

Oppfølgeren om den beinharde, ensomme vigilanten lever dessverre ikke opp til originalen.

anmeldelse
Sex Education, sesong 1

«Masters of Sex» for tenåringer

Herlig dramakomedie om sexfrustrerte og overkåte ungdommer – som oser av sjarm!

Drageegg fra påskeharen!

Sett av datoen! 15. april får vi begynnelse på slutten om Game of Thrones-sagaen.

anmeldelse
True Detective, sesong 3

Comebacket!

Etter feilsteget i Los Angeles er nå krimserien True Detective igjen tilbake på vinnersporet.

annonse
anmeldelse
Brexit

Algoritmens EU-kamp med slagside

Fascinerende drama om hvordan Nei-siden vant den historiske Brexit-avstemmingen.

anmeldelse
Mile 22

Actionklisjé

Wahlberg prater og skyter seg bort i en usammenhengende actionklisjé.

anmeldelse
Sharp Objects

Familiehelvete i småby-Amerika

For å dekke to drapsgåter vender motvillig Amy Adams hjem til småbyens klamme favn – noe hun raskt angrer på.

anmeldelse
Bird Box

Fiffig dommedagsvri

Sandra Bullock gjemmer seg og flykter fra det mørkeste ukjente. Dessverre lykkes Netflix-filmen bare delvis med sitt fascinerende plott.

anmeldelse
The Bank Heist (211)

Actionparodi á la Cage!

Det går bare én vei med den tidligere blomstrende filmkarrieren til Nicolas Cage: Bratt nedoverbakke!

anmeldelse
Roma

Gripende vakker

Alfonso Cuarón tar oss med på en tids- og klassereise tilbake til barndommens Mexico.

anmeldelse
The Meg – Megalodon

Latterlig pinlig dårlig

En nærmest fascinerende drittfilm der Jason Statham skal ta livet av tidenes største ur-hai.

anmeldelse
Springsteen on Broadway (Netflix)

En emosjonell musikalsk reise

Bruce Springsteen har nylig avsluttet sin mest unike konsertserie – 14 måneder på selveste Broadway. Netflix gjenskaper magien fra intimshowene.

anmeldelse
Mission: Impossible 6 – Fallout

Optimalisert actionfest!

Den tilnærmet perfekte actionfilm!

anmeldelse
Skjelvet

Rystende underholdende

Norsk katastrofefilm – fullt på høyde med Hollywood!

anmeldelse
De utrolige 2

Holder koken

De utrolige 2 tar opp tråden fra førstefilmen. Fortsatt solid underholdning, men definitivt ikke nyskapende.

anmeldelse
Mowgli

Jungelens brutale lover

En upolert versjon av Kiplings klassiker.

anmeldelse
Mamma Mia! 2 – Here We Go Again

Sjarmerende gjensyn

Den livsbejaende gjengen i billedskjønt landskap, akkompagnert av fengende svenske poprytmer – i en sjarmerende gjenforening.

annonse
anmeldelse
Skyscraper

Die Hard på speed!

Dwayne Johnson redder, på det utroligste vis, dagen – 900 meter over bakken.

anmeldelse
Ant-Man 2 – Ant-Man and the Wasp

Meget lettbente superhelter

Småkryp som superhelter kan være morsomt – med Ant-Man 2 blir rett og slett en litt for stor lettvekter.

anmeldelse
Sicario 2 – Soldado

Brutal og dystopisk narkokrig

Andre runde med narkokrig på Mexico-grensen er brutal og dyster, men langt fra like spennende og nervepirrende som original.

anmeldelse
Outlaw King

Pine befrir skottene fra britisk tyranni

Chris Pine tar over stafettpinnen fra Mel «Braveheart» Gibson, og leder skottene i en blodig frigjøringskrig.

Netflix tar en norsk en!

Netflix lanserer sin første norske originalserie: Ragnarok.

anmeldelse
Tom Clancy’s Jack Ryan, sesong 1

Dagsaktuell Ryan

John Krasinski er femtemann ut til å bekle rollen som analytikerspionen Jack Ryan. I et dagsaktuelt plott imponerer han.

anmeldelse
Homecoming, sesong 1

Fascinerende forundringsdrama

Amazon serverer oss et moderne, og særdeles originalt, dagsaktuelt drama.

anmeldelse
The Spy Who Dumped Me

Fornøyelig tull

Kunis og McKinnon leverer varene i en lettfordøyelig, men morsom, actionkomedie.

Mer fra True Detective

HBO annonserer nå sesong 3 av True Detective.

anmeldelse
Ocean’s 8

Ocean’s på lavoktan

Jentekopien av Ocean’s Eleven blir aldri mer enn en middelmådig, småmorsom affære.

anmeldelse
House of Cards, sesong 6

Feministene inntar DC

Sesong 6 av House of Card er dessverre en ganske så kjedelig affære, samt en eneste lang unnskyldning til #MeToo-bevegelsen.

anmeldelse
Jurassic World: Fallen Kingdom

Dino på steroider!

Andre film ut i fortsettelsessagaen om de gjenopplivede dinosaurene skuffer ikke, men er langt ifra like frisk som forrige kapittel.

House of Cards, sesong 6 – nå er den her!

Ventetiden er snart over...

anmeldelse
Solo: A Star Wars Story

Sololøp fra Han Solo

En godkjent seanse om opprinnelsen til Han Solo.

anmeldelse
Deadpool 2

Voksen superhelthumor

Superhelten med den groveste kjeften og de mest politisk ukorrekte kommentarene er tilbake – til stor fornøyelse.

anmeldelse
22 July

Et politisk terroroppgjør

Paul Greengrass gir ondskapen et ansikt og forteller den viktige historien om ytre høyres fremvekst.

RIP Francis Underwood!

Da er det offisielt, Netflix har tatt livet av en av sine mest berømte karakterer: Frank Underwood.

Greengrass’ versjon av Utøya-massakren

Nå er traileren her til Netflix-filmen "22 July" om terrorangrepet på Utøya.